مسکو: مذاکرات وین به زودی از سرگرفته می‌شود

چند روز بعد از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، او صدراعظم آلمان را در جریان مذاکرات خود با رئیسی قرار داد و نماینده مسکو در وین هم پیش‌بینی کرده که به زودی مذاکرات در وین از سر گرفته شود.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در وین در واکنش به گفت‌وگوی اخیر رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران در توئیتر نوشت: «راب عزیز، هنوز برای بدبین شدن خیلی زود است. گفتگو‌های وین به زودی از سر گرفته می‌شود.» «رابرت مالی» در گفتگو با پولیتیکو که بامداد جمعه منتشر شد ایران را به عدم همکاری جهت از سرگیری مذاکرات وین متهم کرده و گفته بود سرنوشت برجام با «یک علامت سؤال بزرگ» روبه‌رو است. رابرت مالی در این گفتگو تلاش کرده مسئولیت تأخیر در آغاز دور هفتم مذاکرات وین را متوجه ایران کند و ادعا کرد «متغیر‌های نامعلوم» درباره این گفتگو‌ها به اینکه ایرانی‌ها چه کار‌هایی را انجام خواهند داد و چه کار‌هایی را خیر، مربوط می‌شود. رابرت مالی با وجود همه این‌ها گفت: «ما آماده‌ایم مذاکرات را آغاز کنیم، اما اگر تصورمان این نباشد که رسیدن به توافق ممکن است این کار را انجام نخواهیم داد.» نماینده امریکا در امور ایران همچنین گفته که تیم او در حال آماده کردن برخی برنامه‌های احتمالی برای حالتی است که ایران و امریکا طی ماه‌های آینده به توافق نرسند: «یکی از آن برنامه‌ها این است که واشنگتن و تهران، توافق کاملاً جداگانه‌ای امضا کنند.» به گفته مالی، برنامه دیگر، اعمال برخی تدابیر تنبیهی با همکاری متحدان اروپایی است.
اولیانوف در واکنش به صحبت‌های مالی گفته که شانس احیای برجام، واقعی به نظر می‌رسد اگرچه ضمانت کاملی هم برای آن وجود ندارد. او همچنین گفت به همین دلیل است که طرف‌ها باید با نشان دادن خلاقیت بهنگام موانع باقی‌مانده را برطرف کنند.
پیش از توئیت اولیانوف، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز چهار شنبه با ابراهیم رئیسی تلفنی گفتگو کرد. پوتین بعد از این گفتگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تلفنی گفتگو کرد و او را در جریان گفت‌وگوهایش با رئیسی قرار داد. پوتین درباره گفت‌وگوی تلفنی با مرکل گفت: «وقتی درباره شرایط پیرامون توافق هسته‌ای ایران گفتگو می‌کردیم، من و صدراعظم [مرکل]ابراز امیدواری کردیم که پس از تشکیل دولت جدید در ایران، تلاش‌های جدی برای حفظ برجام ادامه پیدا کند.»


بیانیه مشترک ۳ کشور اروپایی
وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده‌اند اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد باعث «نگرانی‌های جدی» است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی مدعی شده بود ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را سرعت داده است. آژانس ابتدا دو شنبه قبل گزارش کرد ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده و روز سه شنبه هم مدعی شد «ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده و دو مجموعه از سانتریفیوژ‌های پیشرفته خود را به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اختصاص داده است.»