«اینجا سوریه است» کتابی ممتاز، دراماتیک و پُرکشش است

«اینجا سوریه است، یک نقطه شروع و اتفاق تازه‌ای در فضای ادبیات مقاومت است و از جهات گوناگون تأثیرگذار و جریان‌ساز خواهد بود. جدای از بحث‌های محتوایی، این اثر از جهت بار دراماتیک، به شدت کتاب ممتازی است، یعنی حتی اگر کسی علاقه‌مند به مباحث این منطقه هم نباشد و اتفاقات را دنبال نکرده باشد یا صرفاً به دنبال داستان و قصه باشد، باز این کتاب، یک کتاب خواندنی است.»
به گزارش «جوان» وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی کتاب «اینجا سوریه است، صدای زنان راوی جنگ» گفت: در ژانر‌های گوناگونی می‌شود این کتاب را جای داد که یک ژانرش، ادبیات مقاومت است که گفتم در این مقوله، یک کتاب ممتازی شده ولی بالاخره در جهان، ژانر‌های مختلف ادبی وجود دارد که هر کدام مخاطبان خاص خودش را دارد. در این کتاب، قصه‌های گوناگونی روایت شده در حالی که در بسیاری از کتاب‌های ژانر جنایی، نویسنده با تخیلش، قصه‌ای را گفته است.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: این کتاب، به نظرم صرفاً روایت جنگ سوریه نیست بلکه به یک معنا، این کتاب، روایت جنگ دیگری هم است؛ روایت جنگی نرم بر سر مقولاتی مثل هنر و تاریخ‌نگاری، تاریخ شفاهی و روزنامه‌نگاری. این کتاب به نوعی راوی این جنگ هم است و همزمان در دو جبهه می‌جنگد و نشان می‌دهد عملاً بدون اینکه بخواهد شعار بدهد و صرفاً نظریه‌پردازی کند، نمونه عینی ارائه می‌کند که فضای روشنفکری و ادبیات غرب‌زده در ایران چطور یکسری مایه‌های مهم ژورنالیسم، هنر و ادبیات را صرفاً و صرفاً به خاطر اینکه ممکن است به ضرر غربی‌ها تمام شود، حذف و سانسور و کاملاً ایدئولوژیک و سیاسی برخورد می‌کند.
ظرفیت سینمایی «اینجا سوریه است»


جلیلی یادآور شد: بسیاری از خبرنگاران اروپایی هم که وارد سوریه می‌شوند تلاش می‌کنند روایت‌های خاص خودشان را از آن جنگ به دست بیاورند ولی در فضای ایران به غیر از همان روایت مسلطی که توسط رسانه‌های غربی گفته می‌شود، در این به اصطلاح رسانه‌ها و محافل روزنامه‌نگاری، ادبی و هنری هیچ تحرکی اتفاق نمی‌افتد. «اینجا سوریه است» می‌تواند آغازگر یک دومینو هم باشد، یعنی اولاً در فضای ادبیات مقاومت یک سرفصل‌گشایی است ولی صرفاً در ادبیات این اتفاق، امتداد پیدا نخواهد کرد. بسیاری از صحنه‌هایی را که خانم یزدان‌پناه با قلمشان تصویر کردند، می‌توانند موضوعات و دستمایه‌هایی برای نقاشان و خلق تابلو‌های ماندگار شوند.
وی عنوان کرد: کسانی که حتی به این حوزه هم علاقه ندارند اگر صرفاً ماجرا بخواهند؛ ماجرای جذاب به اصطلاح تأثیرگذار، پرکشش و قصه‌های به اصطلاح جذاب بخواهند بخوانند، این کتاب پر از این نوع قصه‌هاست، هر کدام از این‌ها می‌توانند دستمایه کار‌های مستند بعدی باشند. خیلی از داستان‌نویس‌ها می‌توانند مایه‌های دراماتیک کتاب را بنویسند. فیلمساز‌های داستانی می‌توانند به شکل فیلم کوتاه حتی فیلم‌های سینمایی بلند از این کتاب استفاده کنند. این کتاب، یک نقطه شروع خواهد بود و دومینویی را می‌تواند در فضای جبهه هنری انقلاب ایجاد کند.
«اینجا سوریه است» نیاز امروز ماست
زینب سلیمانی، دختر سردار شهید حاج قاسم نیز در سخنانی ضمن اشاره به توصیه‌های شهید سلیمانی به قشر‌های مختلف مخصوصاً جوانان به مطالعه کردن، اظهار داشت: نیاز امروز ما این است که درباره مسئله سوریه، این کتاب‌ها نوشته شوند تا ۱۰ سال دیگر یک سندی برای رجوع افراد مختلف باشد.
مدیر بنیاد مکتب حاج قاسم در ادامه عنوان کرد: رسانه‌های غربی همواره در تلاشند حقیقت واقعی سوریه را با شلوغ‌کاری‌ها و اطلاعات کمی که در دسترس می‌گذارند، وارونه جلوه بدهند. این کتاب و امثال این کتاب، به ما که در عصر امروز زندگی می‌کنیم و به آیندگان بعد از ما نشان می‌دهد که چه خطر بزرگی در مقابل جامعه بشریت وجود داشت و اگر از بین نمی‌رفت چه اتفاقات وحشتناکی رخ می‌داد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: توصیه بنده به کسانی که با موضع اینکه چرا ما در سوریه جنگیدیم و از آن دفاع کردیم، مخالف هستند، این است که کتاب «اینجا سوریه است» را بخوانند. خواهشم از تمام عزیزان که مخالف این تفکر و ایستادگی‌اند این است که این کتاب را و امثال آن را لطفاً مطالعه کنید و خود را جای مصاحبه‌شوندگان کتاب بگذارید.
تاریخ‌نگاری تحلیلی- عاطفی
حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا، مدیر مرکز گفت‌وگوی دینی نیز در ارتباطی مجازی در این رونمایی اظهار داشت: یکی از دستاورد‌های این کتاب، نشان دادن عمق فاجعه و جنایت‌های گروه‌های تکفیری مخصوصاً در قبال زنان و کودکان بوده است که معمولاً قربانی اول جنگ سوریه بوده‌اند. اگر بخواهیم توصیفی در مورد این کتاب داشته باشیم، «اینجا سوریه است» نه یک رمان است و نه یک کتاب خاطره‌نگاری بلکه یک تاریخ‌نگاری تحلیلی- عاطفی است که تحت تأثیر روحیه مستندسازی نویسنده، همانند یک فیلم مستند، زیبا شده که در آن هم تحلیل می‌بینید و هم عواطف طرفین و هم حاشیه‌نگاری‌های سفر نویسنده و همچنین بیان مسائل پیش و پس، توصیف اماکن، وقایع و حوادث جنگ. در واقع، به صورت موسع، جنگ‌شناسی سوریه را ارائه می‌دهد، اما خشکی کتاب‌های تاریخ رسمی را ندارد و این مسائل در قالب روایات مختلف مطرح شده است. کتاب هم استناد تاریخی دارد و هم روایتی داستان‌گونه.
روایتی زنانه از جنگ
سجاد اسلامیان، فعال جهان اسلام و کارشناس تاریخ شفاهی حوزه بین‌الملل عنوان کرد: کتاب‌هایی مانند کتاب «اینجا سوریه است» که روایت و خاطرات زنانه یا کودکانه از جنگ سوریه نشان می‌دهد، توسط خیلی از جریان‌های غربی و حتی عربی، فرانسوی یا قطری منتشر شده و کتاب‌هایشان در بازار دنیا موجود است. از آن طرف روایتی است که همراه با نوعی تحریف است، چون که متولی کتاب، از یک طرف علت جنگ و آوارگی مردم سوریه را بیان نکرده و از طرف دیگر پس‌زمینه افراد خارجی که این کتاب‌ها را می‌خوانند، به خاطر آن فضای رسانه‌ای که از قبل برای او وجود دارد، علت تمام مشکلات را نظام سوریه و حامیان آن می‌داند. ما در این قضیه، به کتاب‌هایی مثل «اینجا سوریه است» به شدت نیاز داریم؛ چه برای مخاطب داخلی و چه برای مخاطب بین‌المللی.
زهره یزدان‌پناه، نویسنده کتاب «اینجا سوریه است» نیز در سخنانی در این نشست عنوان کرد: این کتاب، حاصل یک تلاش تیمی بوده است، منتها توفیق در صحنه بودن با من بوده است. این کار، یک پروژه فراعادی در یک شرایط فراعادی بود، به رغم همه سختی‌ها معتقدم این اول راه است و به قول بعضی از دوستان در این اوضاع و شرایطی که وجود دارد، چرا ما کتاب اینجا عراق است را نداشته باشیم؟ چرا اینجا فلسطین است را نداشته باشیم؟ چرا اینجا افغانستان است را نداشته باشیم؟ چرا اینجا بحرین است را نداشته باشیم؟ مهم‌تر این است که یک نهضتی باید راه بیفتد برای اینکه این تاریخ شفاهی برای انتقال به نسل آینده ثبت شود و بهترین‌های این کار، خود مردم این کشور‌ها هستند.