بنزین ایرانی بر آتش خشم امریکایی در لبنان

در پی سخنان دبیرکل حزب‌الله برای وارد کردن سوخت از ایران و هشدار به صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها درباره مانع‌تراشی در ورود نفتکش ایرانی به لبنان، امریکایی‌ها دست به کار شده‌اند تا با دادن وعده‌های توخالی لبنانی‌ها را به امتناع از خرید سوخت از ایران ترغیب کنند، اما لبنانی‌ها با بیان اینکه امریکا جز محاصره، سودی برای آن‌ها ندارد گفته‌اند که دیگر برای این وعده‌ها دیر شده است.
در شرایطی که برخی مقامات لبنان مخالفت خود را با تأمین نیاز‌های سوختی از ایران اعلام کرده‌اند بسیاری از مقامات این کشور از این اقدام استقبال کرده‌اند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پنج شنبه در سخنانی با بیان اینکه یک کشتی با محموله سوخت از ایران عازم لبنان شده است امریکا و رژیم صهیونیستی را تهدید کرد هرگونه ایجاد مشکل برای آن کشتی با واکنش نظامی این گروه مواجه خواهد شد. به گزارش شبکه المیادین، نصرالله تأکید کرد: «اولین کشتی با محموله مازوت به زودی از ایران به سوی لبنان حرکت خواهد کرد و پس از آن کشتی‌های دیگری در راه خواهند بود.»‌نصرالله با تهدید غیرمستقیم امریکا و اسرائیل به واکنش نظامی در صورت آسیب به کشتی مذکور گفت: «کشتی حامل سوخت مانند سرزمین لبنان است.» این در حالی است که ایران تحت تحریم صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی از سوی امریکا است و احتمالاً واشنگتن قصد دارد مانع رسیدن این کشتی به مقصد آن شود، اما ایران بدون ترس از توقیف شدن نفتکش در روز روشن اقدام به صادرات سوخت به لبنان می‌کند که در راستای بی اثر کردن تحریم‌های امریکا است.
استقبال لبنانی‌ها
علاوه بر حزب‌الله، دیگر جریان‌های سیاسی لبنان هم از اقدام ایران استقبال کرده‌اند. سزار معلوف، نماینده مسیحی پارلمان لبنان در مصاحبه با شبکه المیادین، با اشاره به خرید سوخت از ایران گفت: «اظهارات اسرائیل درباره کشتی کمک‌رسانی از ایران به لبنان نقض حاکمیت ماست.» معلوف اضافه کرد: اگر متحدان عرب و غربی‌مان ما را بفروشند، آیا پذیرش کمک از ایران ضرری برای ما دارد؟ آیا در زمانی که دیگران سعی در تحقیر مردم ما دارند ما باید از دریافت کمک از ایران منع شویم؟ هرگونه کمک بدون قید و شرط به مردم لبنان را می‌پذیریم، ایران شرایط خود را به هیچ‌کس تحمیل نمی‎کند.»‌سزار معلوف در واکنش به نمایش تازه خرید سوخت برای لبنان از سوی «دورتی شیا»، سفیر امریکا در بیروت در سخنانی کنایه‌آمیز گفت: «صبح بخیر، دیگر دیر شده است لبنان خیلی وقت است در حال غرق شدن است.» او همچنین اعلام کرد: «در این بحران مشخص می‌شود چه کسی دشمن و چه کسی دوست لبنان است. دوست کسی است که به کشور ما کمک می‌کند.» این مفتی لبنان گفت: «تنها دشمن ما اسرائیل است.» همچنین، احمد القطان، روحانی اهل تسنن و رئیس جمعیت «قولنا و العمل» (حرف ما و عمل) از منتقدان و مخالفان سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به شدت انتقاد کرد. به گزارش پایگاه خبری النشره القطان گفت: «این افراد، به کشتی حامل سوخت ایران که عازم لبنان است، اعتراض کردند؛ آن هم برای جلب رضایت امریکا و دشمنان لبنان و به بهانه اینکه این کشتی، تحریم‌های زیادی برای لبنان به همراه خواهد داشت». وی با انتقاد از سیاست‌های امریکا در لبنان ادامه داد: «چه کسی از حضور امریکا در لبنان استفاده کرده است و به جز محاصره، در این بحران، چه عایدی برای لبنان داشته است؟» این روحانی اهل سنت همچنین از ایران تشکر کرد و گفت: «همه ما شنیدیم که یک کشتی از ایران به لبنان می‌آید. از آنجایی که ما در لبنان، قدرتمند هستیم، گفتیم که کشتی، خاک لبنان است تا دشمنان پیش از هرگونه تعرضی، هزاران میلیون بار، در اقدام خود محاسبه کنند». القطان خاطر نشان کرد: «برخی افراد در لبنان می‌خواهند که این کشور خوار و وابسته به امریکا و دشمنان باشد، ولی مزدوران امریکا باید از مزدوران این کشور در افغانستان و سایر کشورها، درس بگیرند». شیخ احمد قبلان، مفتی جعفری لبنان هم در اظهاراتی به نظام توزیع سوخت در لبنان و نیز موضوع دریافت سوخت از ایران واکنش نشان داد. بر اساس گزارش شبکه ال بی سی، قبلان گفت: داستان توزیع (سوخت) در اینجا و ممنوعیت توزیع در آنجا یک موضوع خطرناک است. کسانی که مانع سوخت‌رسانی به ایستگاه‌های سوخت در ضاحیه می‌شوند این اقدام را به دستور امریکایی‌ها انجام می‌دهند و این اقدام ممنوع است.» وی در خصوص واکنش‌ها به خبر خرید و واردات سوخت از ایران به لبنان گفت: «ما سرانی را نمی‌خواهیم که از کشتی تفریحی مجلل یا قصر معلق برای فقرا بیانیه دهند و امیدواریم که فرانسوی‌ها نقاب امریکایی‌ها نباشند، زیرا این کشور سقوط نکرده و نخواهد کرد و گزینه‌های قدرت در آن بسیار زیاد است.»
لبنان از سال گذشته با بحران اقتصادی و کمبود سوخت روبه‌رو است و حزب‌الله به‌رغم مخالفت برخی جریان‌های سیاسی لبنان، تلاش می‌کند بخشی از نیاز‌های سوختی این کشور را از ایران تأمین کند. امریکا در سال‌های اخیر با همراهی عربستان سعودی تلاش مضاعفی کرده با فشار‌های سیاسی و اقتصادی و ایجاد بحران در لبنان، حزب‌الله را تضعیف کند. این بار نیز تلاش می‌کنند مانع واردات سوخت از ایران به لبنان شوند. این درحالی است که نصرالله چند روز پیش در سخنانی با بیان اینکه به زودی کشتی‌های ایرانی به بنادر لبنان وارد می‌شوند و این‌ها جزئی از خاک لبنان به شمار می‌روند به امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هشدار داد که اگر دست از پا خطا کنند با واکنش تند مقاومت روبه‌رو خواهند شد.