تشکیل جبهه مشترک ضدداعش در دیدار فرماندهان نظامی سوریه و عراق

سرویس خارجی-همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مذاکره دو کشور عراق و سوریه درباره تشکیل جبهه واحد علیه گروه‌های تروریستی آغاز شده است؛ به گزارش مهر، چهارشنبه گذشته یک هیئت بلندپایه از وزارت دفاع سوریه وارد بغداد شد و با «عثمان الغانمی» رئیس ستاد مشترک ارتش عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. نحوه مقابله با داعش، بحث محوری طرفین در این گفت‌وگو اعلام شده است.
طی یکی دو هفته اخیر نیروهای رزمی عراق و سوریه توانستند در خطوط مرزی دو کشور به هم برسند؛ اتفاق مهمی که آمریکا و رژیم صهیونیستی را به واکنش واداشته است. این اتفاق، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرد.
وزارت دفاع عراق در ارتباط با دیدار فوق اعلام کرده، دو کشور نیازمند همکاری امنیتی و اطلاعاتی مشترک برای مقابله با تروریست‌ها هستند. همزمان، خبر رسیده که واحدهایی از ارتش عراق روانه مناطق مرزی شدند.
موصل


از آن سو خبر رسیده که «یحیی رسول» سخنگوی عملیات مشترک عراق اعلام کرده، نیروهای عراقی به شدت در محله «الشفاء» و «باب‌السنجار» موصل با عناصر داعش سرگرم نبرد هستند.
بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر کمتر از یک درصد غرب موصل در دست داعش باقی است و تروریست‌های باقی مانده نیز کاملا در محاصره هستند.
در نبردهای روزهای اخیر، سرکرده‌های داعش بیش از 100 تروریست وابسته به خود را از طریق رود دجله به محله «الدندان» نفوذ دادند. تروریست‌ها برای اینکه بر این محله مسلط شوند، به منازل یورش برده و حتی برخی از خانه‌ها را آتش زدند. اما نیروهای عراقی توانستند این حمله داعش را دفع کنند.
نیروهای عراقی همچنین توانستند چهار روستای دیگر را در غرب موصل آزاد کنند. از شهر «سامرا» در استان «صلاح‌الدین» نیز خبر رسیده، نیروهای دولتی پنج عامل انتحاری داعش را در این شهر از پای درآوردند.
سایر رویدادها
* منابع سوری و آمریکایی از فرار شماری از سرکرده‌های داعش از «موصل» و «رقه»(سوریه) شهر «المیادین» در استان تحت اشغال دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند.
* وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، «ابوبکر بغدادی» احتمالا ماه گذشته بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های روسی به مواضع داعش در رقه کشته شده است. آمریکا این خبر روسیه را رد کرده است.
* نخست‌وزیر عراق تحرکات برخی جریان‌ها و کشورها علیه بسیج مردمی را ناکام گذاشت. این جریان‌ و کشورها قصد داشتند علیه بسیج مردمی در دیوان بین‌المللی لاهه اقامه دعوی کنند.