زمزمه عاشقانه مردم ایران در شب قدر و سوگ مولای متقیان(ع)


همزمان با سالگرد شهادت امیرمومنان حضرت علی(ع) و دومین شب قدر مراسم احیای شب 21 ماه رمضان همزمان با سراسر کشور در حرم مطهر رضوی و حضرت معصومه(س) برگزار شد.
شب جمعه پس از تنعم زائران از خوان پربرکت حضرت امام رضا(ع) در بزرگترین سفره افطاری جهان اسلام و نماز و دعا، مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان با قرائت آیاتی از قرآن‌کریم آغاز شد.
در حالی که فرازهای دعای جوشن کبیر در صحن و سرای نورانی حضرت امام رضا(ع) طنین‌انداز شده بود، پیکرهای 2 شهید مدافع‌حرم تیپ فاطمیون وارد حرم مطهر رضوی شده و میهمان ویژه جایگاه مراسم احیا شدند.
در شب 21 ماه مبارک رمضان، پیکرهای شهیدان سیدمحمدرضا علوی و سیدعلی حسینی از شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) همراه با اشک و اندوه زائران و مجاوران عزادار مولای متقیان بر روی شانه‌های خادمان حضرت امام رضا(ع) تا جایگاه برگزاری مراسم شب قدر تشییع و پس از طواف در حرم مطهر رضوی در قطعه 15 گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده شدند.


متولی آستان قدس رضوی در این مراسم با تسلیت سالروز شهادت امیرمومنان حضرت علی(ع) گفت: شناخت امام معصوم(ع) و عصمت حضرت فاطمه زهرا(س) که مقدمه درک شب‌های قدر است، شناخت شناسنامه‌ای و اصل و نسب نیست بلکه معرفت‌خواهی نسبت به مقام و جایگاه آنان در پیشگاه خداوند متعال می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی افزود: اگر از زمان صدر اسلام تاکنون امر به معروف و نهی از منکر ترک می‌شد باید مدام در انتظار میدان‌داری و تسلط انسان‌های بدعمل، بدسخن و بدسیرت در جامعه می‌بودیم.
وی اظهار کرد: ‌امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی در جامعه اسلامی برای خشکاندن همه بدی‌ها و ترویج همه خوبی‌هاست و تعبیر «آتش به اختیار» برگرفته از همین اصل است.
در این مراسم، مراسم قرآن بر سر نهادن توسط متولی آستان قدس رضوی برگزار شد و ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در سوگ سالروز شهادت امام علی(ع) به مرثیه‌خوانی و عزاداری پرداختند.
همچنین حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مراسم احیای دومین شب از شب‌های قدر و همزمان با شب شهادت حضرت علی(ع) اولین امام شیعیان میزبان جمع کثیری از مردم قم و زائرانی بود که با چشم‌های اشکبار به درگاه الهی دست به دعا و نیایش برداشتند.
به گزارش ایرنا، ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در این اجتماع باشکوه معنوی با طلب غفران از خداوند متعال و توسل به ائمه‌اطهار(ع)، عزت و سربلندی مسلمانان جهان را خواستار شدند.
در این مراسم علاوه بر شبستان‌ها و صحن‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که مملو از جمعیت شده بود، خیابان‌های اطراف حرم مطهر به ویژه خیابان آستانه شاهد حضور گسترده مردان و زنانی بود که با قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر با پروردگار خود به راز و نیاز مشغول بودند.
همچنین در این آیین معنوی، مردم مومن و ولایتمدار شهر مقدس قم با برگزاری مراسم قرآن به سر گذاشتن از درگاه خداوند متعال بخشش و توفیق بندگی را طلب کردند و برای سرنوشت خود و دیگر مسلمانان جهان دست به دعا
شدند.
برنامه‌های این شب با قرائت دعای جوشن‌کبیر و سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی
برگزار شد.
حضور زائران غیرایرانی از ملیت‌های مختلف به همراه خانواده‌ها همدوش با سایر عزاداران از جلوه‌های ویژه آیین‌های عزاداری بود.
در مسجد مقدس جمکران،‌ میعادگاه عاشقان حضرت مهدی(عج) نیز آیین‌های مختلف عزاداری شهادت امام علی(ع) برگزار شد و زائران با حضور خویش در این مکان ملکوتی، این مصیبت بزرگ را به امام زمان(عج) تسلیت گفتند.
آیین عزاداری شهادت نخستین پیشوای شیعیان جهان، امام علی(ع) در مساجد، تکایا، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی قم، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت مراجع تقلید برگزار شد.
برگزاری محفل سوگواری به مناسبت سالروز شهادت امام علی(ع) در میان نمازگزاران جمعه در مصلای قدس و همچنین پیاده‌روی شماری از مراجع تقلید به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه‌های مذهبی این روز بزرگ بود.