عذرخواهی و قول برخورد جدی

آفتاب یزد- گروه شبکه: در روزهای اخیر خبرهای غیررسمی و تایید نشده درباره هک سامانه دوربین‌های مداربسته زندان اوین و به دنبال آن فیلم‌هایی از بدرفتاری با برخی زندانیان در این زندان منتشر شد. این ماجرا واکنش‌هایی را به دنبال داشت که در راستای آن رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به هک و انتشار فیلم‌هایی از بدرفتاری با برخی زندانیان در زندان اوین عذرخواهی کرد. به گزارش عصرایران، محمدمهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به این موضوع با انتشار توییتی گفت: «درخصوص تصاویر زندان اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیرقابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش برعدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی؛ از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تاثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد، عذرخواهم.»
> در حال بررسی است
از سوی دیگر معاون اول قوه قضائیه درباره ویدئوهای منتشر شده از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین گفت: «این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست فکر می‌کنم تا امروز اطلاع‌رسانی شود.» به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق در ارتباط با برخی تخلفات در حوزه دارو و واکسن و این‌که آیا کسی دستگیر شده است یا نه، اظهار کرد: «من از این تریبون می‌گویم قوه قضائیه مصمم است با کسانی که امنیت جامعه را مخدوش و با جان مردم بازی می‌کنند و آسایش مردم را به هم می‌ریزند به جد برخورد کند.»
> واکنش قابل ستایش رئیس سازمان زندان‌ها


فارغ از ماجرا، آنچه که در این میان مورد توجه قرار گرفته، رفتار رئیس سازمان زندان‌ها در برخورد با ماجرا بود. کسی که بدون آنکه ماجرا را انکار کند ضمن عذرخواهی، مسئولیت این اشتباه را پذیرفته است موضوعی که کمتر از سوی مسئولان شاهد هستیم. در این راستا عصر ایران طی یادداشتی به قلم مهرداد خدیر می‌نویسد: «داستان سه وجه دارد: یکی بدرفتاری با برخی زندانیان است درمحیطی کاملا کنترل شده و احتمالا با این تصور که دور از نظارت‌اند یا مجاز به انجام، صورت پذیرفته چنان که در ویدیوهای لو رفته مشهود است. وجه دوم این که چگونه به این سامانه نظارتی دست یافته و آن را هک کرده‌اند و به زبان دیگر این تصاویر چگونه لو رفته و آیا همین مقدار است یا باز هم هست و منتشر‌کنندگان از درون سازمان و با نفوذ این کار را کرده‌اند یا از بیرون هک شده و سومی که موضوع این نوشته است همین واکنش آقای حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌هاست. عجالتاً تنها درباره وجه سوم می‌توان گفت از چند منظر اهمیت دارد و بگذارید بگوییم قابل ستایش است و هر قدر سوء رفتار نکوهیدنی است این واکنش ستودنی است. زیرا:
۱. در آن از «تکذیب»‌های کلیشه‌ای خبری نیست یا مثلا گفته شود «فیلم‌ها تقطیع شده و بخشی واقعی و قسمتی جعلی است» و «باید بررسی شود» یا «هیئت و کمیته‌ای را مامور رسیدگی می‌کنیم» تا موضوع به گذر زمان وفراموشی سپرده یا امکان نوشتن سناریوی مناسب فراهم شود یا بگویند دشمنان انقلاب و اسلام و نظام بدانند از انتشار این تصاویر طرفی نخواهند بست و با عوامل نفوذ با جدیت برخورد می‌کنیم یا مثلا بگویند از این اتفاقات در تمام زندان‌های دنیا رخ می‌دهد و مگر در زندان‌های آمریکا شاهد برخی رفتارهای خشونت بار نبودیم و مواردی از این دست. اما نه. به جای انکار و تکذیب و توجیه، صریح و روشن مسئولیت می‌پذیرد و عذرخواهی می‌کند و حتی نمی‌گوید مربوط به دوران ریاست او هست یا نیست.
۲. این واکنش برای کسانی که با «حاج محمدی» در مسئولیت‌های پیشین مواجهه داشته‌اند البته غافل‌گیر‌کننده نبود و اگر غیر این مشاهده می‌شد تعجب می‌کردند. چرا که در مسئولیت‌های پیشین در دستگاه قضائی نیز همین گونه عمل می‌کرده است. او نیک می‌داند مسئولیت سازمان زندان‌ها نیز مشخص است: نگاه‌داریِ زندانی فارغ از این که به چه دلیل تحویل آن‌ها شده است.
۳. این نوشته یا بخش‌هایی از آن البته به مذاق کسانی که دوست دارند با یک کلیت طرف باشند خوش نخواهد نشست. حال آن که تعابیری چون «همه مثل هم‌اند» یا «نقش بازی می‌کنند» و «رئیس زندان هم مثل زندان‌بان» است نه با تجربیات و مشاهدات افرادی که برخورد داشته‌اند سازگار است نه در عرصه‌های دیگر قابل تعمیم. هیچ ساختاری نمی‌تواند همه انسان‌ها را یک شکل کند و از انسان‌ها در شرایط مختلف رفتارهای متفاوتی سر می‌زند.
۴. از جملات آشنای «امام خمینی» این است: «عالَم، محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید». این سخن ساده یعنی خداوند حاضر و ناظر است و بر رفتار شما نظارت می‌کند. با این وصف از کارگزاران نظامی که به نام خدا و دین برپا شده و در عرصه‌های مختلف این انتظار گزاف نیست که نه از بیم دوربین‌های نظارتی یا ثبت تصاویری که با فناوری‌های حیرت‌آور هرلحظه ممکن است لو برود و در اختیار همگان قرار بگیرد و اسباب دردسر یا رسوایی شود بلکه به خاطر احساس نظارت مستمر بر پایه باور اعتقادی نباید خطا کنند و این باور نه در ظاهر که در رفتار و کردار باید نمود داشته باشد و اهمیت واکنش توییتری آقای حاج محمدی در همین است که فرض را بر ثبت و ضبط گذاشته است.
چینی‌ها ضرب‌المثل مشهوری دارند با این مضمون: «وقتی با انگشت، ماه را نشان می‌دهند تو به انگشت نگاه نکن، به ماه نگاه کن». نگاه به ماه، همین واکنش است و نگاه به انگشت این بود که بگوید: با عوامل انتشار برخورد می‌کنیم یا عامل نفوذ را پیدا کردیم و از این دست روایت‌های آشنا. حال آن‌که این ویدیوها انگشتی است برای اشارتی و اگر برای دستگاه‌های امنیتی اشارتی باشد به حفره‌های سامانه برای سازمان زندان‌ها اما اشارتی است دیگر. واکنش، قابل ستایش است چون به موضوع مورد اشاره پرداخته نه به انگشت اشاره. »
دستور مهم رئیس قوه قضائیه در پی انتشار اخبار و تصاویری از زندان اوین
در پی انتشار اخبار و تصاویری از زندان اوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور را مامور کرد بدون فوت وقت به موضوع این زندان رسیدگی کند. متن دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور به شرح زیر است:
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منتظری
دادستان محترم کل کشور
سلام علیکم
با توجه به اخبار و تصاویر منتشر شده در برخی از رسانه‌ها درخصوص زندان اوین، به جنابعالی ماموریت داده می‌شود بدون فوت وقت، پیرامون موضوع مذکور و رفتار مامورین با زندانی و یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامع به عمل آورده و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید.