آموزش پیش از ازدواج امری حیاتی است

شادان کریمی‪-‬ می گویند عامل اصلی 80 درصد طلاق‌ها خیانت است اما این موضوع را نمی‌دانند که عامل صد در صد خیانت ها، عدم آموزش صحیح پیش از ازدواج است. آموزشی که در کشور ما مغفول مانده و حالا تاثیر آن در زندگی‌های زناشویی محسوس است.
جوانان امروز هیچگونه آموزشی در خصوص زندگی زناشویی نمی‌بینند و به همین دلیل هم در اولین مشکل پیش آمده
جا می‌زنند و یا جایگزین بهتری برای همراهی خود انتخاب می‌کنند.
چنانچه ملاک‌های پایدار زندگی زناشویی از طریق آموزش، کارگاه‌های آموزشی، کتاب، نرم افزار و غیره به زوج‌ها ارائه شود بدون شک آنها مهارت‌های ارتباطی، آموزش مهارت حل مسئله، شیوه‌های صمیمیت، افزایش تعاملات مثبت را فرا خواهند گرفت.


با توجه به تغییراتی که در جامعه صورت گرفته و جامعه از حالت سنتی به تدریج خارج و به سوی یک جامعه صرفا مدرن در حال حرکت است بنابراین تغییرات و تحولاتی دراین شرایط
پیش می‌آید که یکی از این تغییرات ازدواج است.
وقتی بحث ازدواج مطرح می‌شود جوانان باید بررسی کنند که آیا ازدواج آنها از تمام ابعاد لازم همانند بلوغ روانی، جسمی، عاطفی و اجتماعی و همچنین در طبقات اجتماعی، فرهنگی، تیپ شخصیتی و تحصیلاتی همخوانی دارند یا خیر.
مشاوره پیش از ازدواج سبب می‌شود افراد با آگاهی بیشتری نسبت به نقاط قوت و ضعف یکدیگر وارد عرصه زندگی شوند زیرا این باورهای عامیانه که زن و شوهر بعد از ازدواج و بعد از شروع زندگی مشترک رفتارهای خوبی خواهند داشت یا مشکلات رفتاریشان حل خواهد شد در دنیای مدرن دیگر جایی ندارد.
یکی از مسائل مهمی که باید زوجین پیش از ازدواج درنظر بگیرند، بحث فرزندآوری است که باید قبل از تشکیل زندگی یعنی قبل از اینکه افراد وارد چرخه‌های رسمی و جدی ازدواج شوند، نسبت به این موضوع به توافق برسند زیرا امروزه سن ازدواج بالا رفته و دیگر زمان زیادی برای خانم‌ها با توجه به مشکلات پیش رو وجود ندارد، بنابراین، این امر باید قبل از ازدواج مشخص شود که آیا فرزند می‌خواهند یا نه. طرفین باید راجع به تعداد فرزندان و زمانی که می‌خواهند فرزند دار بشوند از قبل به توافق برسند و از این موضوع چشم پوشی نکنند.
فراموش نکنیم مشاوره قبل از ازدواج اصلی ضروری برای شکل‌گیری بنیان خانواده در جامعه امروزی و عاملی موثر در کاهش آمار طلاق است. هریک از ما برای انجام معامله یا خرید کوچکترین کالایی سعی می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم از نظر و مشورت دیگران بهره ببریم، از خرید یک لباس،کفش،خانه یا ماشین و حتی برای ادامه تحصیل در یک رشته و دانشگاه خاص نیز مدتها از این و آن تحقیق و نظرسنجی می‌کنیم تا بالاخره گزینه‌ای را که بیشترین سود از هر جهت به ما می‌رساند انتخاب کنیم حال چطور به موضوع مهم مشاوره ازدواج اهمیت نمی‌دهیم؟ازدواج یکی از مهمترین وقایع زندگی است که در پیشرفت، کمال و سعادتمندی انسان نقش اساسی دارد
و هر یک از ما با انتخاب همسر تصمیم می‌گیریم سالهای آتی عمرمان را چگونه و با چه فردی با چه ویژگیها، اخلاقیات، اعتقادات و جهان‌بینی سپری کنیم بنابراین جوانان باید پیش از ازدواج از مشاوره و آموزش بهره ببرند و تنها در این صورت است که می‌توانیم آمار طلاق را در کشور کاهش دهیم.