فرودگاه کابل در آتش و خون

بنفشه غلامی/ رؤیای بایدن برای خلاصی از باتلاق خودساخته افغانستان حتی چند روز هم دوام نیاورد. انفجارهای انتحاری کابل، موج انتقادهای داخلی و خارجی را روانه رئیس جمهوری امریکا کرد تا به بی‌کفایتی در دیپلماسی و زیرسؤال بردن اقتدار ایالات متحده در جهان متهم شود و به تعبیر سی‌بی‌اس نیوز، بدترین روز ریاست جمهوری‌اش رقم خورد.
پنجشنبه در حالی که از اوایل صبح این روز نهادهای امنیتی استرالیا، انگلیس و امریکا، با صدور بیانیه‌های هشدار‌آمیز خطاب به شهروندان خود در افغانستان، از آنها خواستند به فرودگاه کابل نزدیک نشوند، نزدیک به غروب، در حالی که تاریکی اندک‌اندک همه جا را فرا می‌گرفت، صدای انفجارهایی پیاپی و در پی آن تیراندازی‌های بی‌امان، گوش کابل را پر کرد. دو انفجار انتحاری که داعش مسئولیت آنها را پذیرفته 170 نفر را به کام مرگ کشید و نزدیک به بیش از 200 نفر را زخمی کرد. 13 نفر از کشته‌شدگان و 18 نفر از زخمی‌ها، نظامیان امریکایی بودند. رویدادی که بدترین سناریو برای جو بایدن محسوب می‌شد. سناریویی که به وقوع پیوستن آن موجب شد، او دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را لغو کرده و تا زمانی نا مشخص به تعویق اندازد. به گزارش «فایننشال تایمز»، بایدن در پی این انفجارها در نشستی خبری شرکت کرد و به گونه‌ای تحت فشار سؤال‌های بی‌امان و انتقادی خبرنگاران قرار گرفت که تاب از دست داد و در حالی که سرش را روی دستش تکیه داده بود، اشک ریخت. او با این حال تلاش کرد با صلابت یک رهبر قاطع، چیزی که به‌زعم رسانه‌های امریکایی از آن بی‌بهره بود، در کلماتی پرطمطراق بگوید: «ما از مبارزه با تروریست‌ها دست نخواهیم کشید. به آنها اجازه نمی‌دهیم مأموریت ما را متوقف کنند. ما به تخلیه نیروهایمان از افغانستان ادامه می‌دهیم. ما نمی‌بخشیم و فراموش نخواهیم کرد.» او در حالی این سخنان را گفت که مردم امریکا و افغانستان نیز همان طور که در شبکه های اجتماعی نوشته بودند، هرگز او را نخواهند بخشید و فراموش نخواهند کرد که چگونه با اعلام خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از افغانستان که کارشناسان درباره آن هشدار داده و آن را غیرمسئولانه توصیف کرده بودند، باعث ایجاد وضعیتی امنیتی در این کشور شد و مرگ 13 نظامی امریکایی در یک روز را رقم زد.
 آماری بی‌سابقه در یک دهه اخیر و کم سابقه در 20سال نبردهای امریکا در افغانستان. در دو دهه گذشته تنها دوبار دیگر ارتش این کشور در یک روز تلفاتی بیش از این داده است. 28 ژوئن 2005 در عملیاتی 19 نظامی امریکایی کشته شدند و 6 آگوست 2011 نیز در جریان سقوط یک بالگرد امریکایی در ولایت وردک
30 نظامی امریکایی جان باختند.



واکنش‌ها به انفجارهای مرگبار کابل
انفجارهای غروب پنجشنبه، واکنش‌های بسیاری را برانگیحت. در افغانستان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که می‌گوید داعش دشمن طالبان است، این حملات را که باعث مرگ 28 طالب شده است، محکوم و تأکید کرد: «این حملات در منطقه‌ای انجام شده است که نیروهای امریکایی مسئول امنیت آن بودند.»
در داخل امریکا نیز که فضای کلی در آن حمایت از خروج از افغانستان است اما نه آشفته‌بازاری که بایدن به راه انداخته، مردم و جمهوریخواهان لب به اعتراض گشودند. میچ مک کانل، عضو برجسته حزب جمهوریخواه در سنای امریکا، گفت: «تروریست‌ها تنها با این دلیل که سیاستمداران ما از جنگیدن با آنها خسته می‌شوند، دست از جنگ برنمی‌دارند.» جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا با تأکید بر اینکه ترامپ و بایدن هر دو در خروج این‌چنینی نیروهای امریکایی از افغانستان مقصرند، گفت: «جهان از اشتباه استراتژیک امریکا در افغانستان رنج خواهد برد.» دونالد ترامپ تأکید کرد: «این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد.» سناتور مارشا بلکبرن هم در نهایت خواهان کناره‌گیری بایدن به همراه معاونش و همین‌طور وزیر دفاع، وزیر خارجه و فرماندهی نیروهای مسلح امریکا شد. در خارج از مرزهای امریکا نیز انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان، امارات، قطر، رئیس کمیسیون اروپا و دبیرکل ناتو، این حملات را محکوم کردند و شماری از کشورها از جمله کانادا، هلند و دانمارک به پروازهای خود در افغانستان پایان دادند. همچنین انگلیس اعلام کرد به روند انتقال غیرنظامیان و بررسی درخواست‌های خروج از افغانستان پایان داده است. اما گزارش روزنامه تایمز لندن حاکی است، ارتش بریتانیا در خروج شتابان خود از افغانستان فهرست همکاران افغان خود را در سفارتخانه‌اش جا گذاشته است! سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در سخنانی با محکوم کردن این انفجارها اظهارامیدواری کرد با تشکیل هرچه سریعتر دولتی فراگیر در کابل، ارگان‌ها و نهادهای مسئول وظایف خود را در صیانت از جان و مال مردم عهده دار شوند. این در حالی است که ظهر دیروز سایت شبکه خبری «الجزیره» به نقل از منابع طالبان خبر داد، این گروه در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک دولت موقت در افغانستان هستند که شامل رهبرانی از همه قومیت‌ها و قبایل این کشور خواهد شد. همچنین یکی از اعضای هیأت فرستاده از سوی احمد مسعود برای مذاکره با طالبان خبر داد، در نشست روز پنجشنبه دو طرف توافق کردند تا پایان مذاکرات، از هرگونه حمله نظامی علیه یکدیگر خودداری کنند.