سرمایه عظیم معلم بودن

محمدرضا دشتی اردکانی‪-‬ همیشه با خود می‌اندیشم که جدای از همه پست‌ها و مقام‌ها و مزایا و دریافتی‌ها و مسئولیتهای مرتبط با مشاغل و جایگاه‌های مختلف و فراتر از تمامی آنچه به عنوان رتبه بندی‌ها و
دسته بندیهای ظاهری وجود دارد، آنچه به یک جایگاه و یک عنوان شغلی عظمت و ارزش می‌بخشد، میزان تاثیر مستقیم و مثبتی است که آن شغل بر جان و فکر و اندیشه و باور مردمان می‌گذارد و به واسطه آن سرمایه اجتماعی جامعه فزونی می‌گیرد.
این همان اسم رمزیست که دارندگان یک عنوان شغلی را به نهاد مرجع نزد مردم بدل می‌کند و قاطبه جامعه به متصدیان آن شغل به چشم معتمد و امین خویش و تحول آفرین و سازنده در ارتباط با جامعه می‌نگرند. معلمی یکی از همان مشاغلیست که به جرات می‌توان گفت، با آنچه در سطور فوق بدان اشاره کردم، سنخیتی بسیار دارد.
جایگاه معلم آنقدر در نزد جامعه والا و ارزشمند است که حتی شاید نتوان آنرا در ردیف مشاغل دسته‌بندی کرد چرا که معلمی شور عشق است و نوید آگاهی و مگر می‌شود عشق آفرینی و آگاهی بخشی را شغل نامید؟!


با همه تلخکامی‌ها و دغدغه‌هایی که در این سال‌ها گریبان جامعه را به واسطه شیوع بیماری کووید ۱۹ گرفته و با همه محدودیتهایی که برای مشاغل و افراد ایجاد شده، اما از یک طرف نه از میزان ارادت و اعتماد مردم به معلمین عزیز کاسته شده و نه چیزی از بار مسئولیت سنگین این عزیزان در قبال پرورش آینده سازان این کشور کم شده است. مردم همچنان معلم را مرجع و ملجاء و قابل ستایش و احترام میدانند و قدردان وجود او هستند.
گواه این حرف من، مراسم پرشکوه بدرقه معلمی دلسوز و انسانی گرانقدر تا خانه ابدی بود که دیروز در اردکان
شکل گرفت.علیرغم فضای متاثر از فراگیری کرونا، مشتاقان و ارادتمندان و شاگردان معلم فقید، زنده یاد حسین حیدریان او را تا خانه ابدی با قلبی آکنده از غم از دست دادن او مشایعت کردند و این مُهر تایید دوباره‌ای بود بر سرمایه عظیم معلم بودن. ای کاش مشغله کاری این روزهای مجلس به من نیز این فرصت را میداد تا همپای همه مردم قدرشناس اردکان، در مراسم وداع با این معلم عزیز شرکت می‌کردم و به او ادای احترام می‌نمودم. به روان بلندش درود می‌فرستم و صمیمانه‌ترین سلام‌ها و خالصانه‌ترین ابراز ارادت خویش را به پیشگاه جامعه رشید، فهیم، بلندنظر و انسان ساز معلمان سراسر شهرستان اردکان تقدیم میدارم و از خدای بزرگ، تندرستی و سربلندیشان را خواستارم.