دستوراتی که فراموش می شوند!

آفتاب یزد: طی سال‌های گذشته، هر اتفاقی که رخ داد، با دستوراتی از سوی برخی مسئولین مواجه شد که در حد حرف باقی مانده‌اند و هیچ وقت اجرایی نشده اند. تا جائیکه به نظر می‌رسد این دستورات بیشتر به این دلیل صادر می‌شوند که جو حاصل از آن اتفاق را تلطیف نمایند و جنبه اجرایی و عملی ندارد؛ با این همه اجرایی نشدن دستورات مسئولین عالی رتبه سبب می‌شود تا اعتماد عمومی رنگ ببازد و جامعه نسبت به آن‌ها نا امید شود. در ادامه نگاهی گذرا به برخی از دستوراتی که در پی یک اتفاق صادر شده اما هیچگاه عملی نشده است، می‌اندازیم.
‏nسیلی عنابستانی
اوایل بهمن سال 99، فیلم برخورد یک نماینده مجلس با پلیس راهور ناجا که از ورود خودروی وی به خط ویژه جلوگیری کرده بود حاشیه ساز شد.این اتفاق سوم بهمن در خیابان انقلاب اسلامی تهران در محدوده دروازه دولت رخ داد و نماینده مجلس ( علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی) پس از آنکه از ورودش به خط ویژه ممانعت شد، طبق گفته مامور راهور، به او سیلی زده است. این سرباز وظیفه بنام حامد اکبری در صحنه‌ این واقعه و در حضور مردم و نماینده مجلس می‌گوید: «من مامور به شیفت بر تقاطع دروازه دولت هستم که راننده یک نماینده مجلس که بدون مجوز تردد در مسیر ویژه، قصد ورود به این مسیر را داشت به من اهانت کرد و خود نماینده هم از خودرو پیاده شد و یک سیلی به صورت من نواخت.» وی افزود: «من از این اقدام نماینده مجلس چندین شاهد دارم و دوربین شهری هم از این صحنه فیلمبرداری کرده است.» پس از این اقدام، تعداد زیادی از مردم حاضر در محل، دور ماشین نماینده مجلس را گرفته و به شدت به حرکت زشت او واکنش نشان دادند. پخش فیلم ماجرای مذکور در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. ساعتی بعد از انتشار این خبر نخستین واکنش توسط سخنگوی نیروی انتظامی منتشر شد. سردار مهدی حاجیان؛ سخنگوی نیروی انتظامی در این رابطه اظهار کرد: «سردار حسین اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد.» روز بعد از انتشار این خبر، سردار محمد حسین حمیدی؛ رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد، تصریح کرد: «مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد کرد و مستندات خود را نیز در این رابطه به مرجع قضائی ارسال کرده‌ایم.» در نهایت این نماینده مجلس با انتشار فیلمی از مردم عذرخواهی کرد و ابتدای مرداد ماه سال جاری علی‌اصغر عنابستانی با حکم دادگاه به 3 ماه و یک روز حبس محکوم شد. اما نکته حائز اهمیت این است که در زمان این اتفاق، قالیباف با بیان آنکه دستور رسیدگی دقیق به ماجرا صادر شده، در توئیتی نوشت:« برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.» اما تا کنون که 8 ماه از این اتفاق می‌گذرد هنوز هیئت نظارت بر نمایندگان برخوردی با عنابستانی انجام نداده است و به نظر می‌رسد دستور رئیس مجلس تنها فضا‌سازی برای تلطیف شرایط بود.
‏nصوت لو رفته است ظریف


چندی پیش فایل صوتی سه ساعته‌ای توسط شبکه خبری وابسته به سعودی‌ها به نام ایران اینترنشنال منتشر شد که حاوی سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با سعید لیلاز در مورد مسائل کشور در زمینه سیاست خارجی بود. این فایل صوتی با نام «تاریخ شفاهی ایران» و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه شده بود. انتشار این فایل همزمانی داشت با روزهای منتهی به انتخابات و مذاکرات وین و همین مسئله نیز بحث بر انگیز بود؛ البته شایعاتی نیز در مورد انتشار این فایل توسط حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور منتشر شد که او در واکنش به این شایعات در صفحه توئیتر خود با انتشار آیه «اللهم و من ارادنی بسوء فارده و من کادنی فکده»، نوشت:« ان‌شاءالله این سوء نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد. » پس از آن سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه خبر داد اما خیلی زود این مسئله به فراموشی سپرده شد و هنوز مشخص نیست که انتشار این صورت به دست چه کسانی رقم خورده است.
‏nممانعت پلس راهبر از عبور یک پزشک
چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن خانم دکتری خطاب به مخاطبان خود در اینستاگرام می‌گوید که در یکی از گیت‌های پلیس راهور از عبور وی که کادر درمان است جلوگیری شده و جان بیماران کرونایی که منتظر درمان توسط وی بوده‌اند به خطر افتاده است. پزشک یادشده همچنین از ادبیات و رفتار مامور پلیس با او به عنوان عضو کادر درمان به شدت انتقاد کرده و گفته که مامور مذکور پس از شنیدن خبر مرگ بیمار کرونایی با بی‌تفاوتی و بیان جملاتی مانند«به شما کادر درمان بیش از حد بها داده شده، شما هم با دیگران هیچ فرقی ندارید و باید منتظر بمانید، مریض فوت کرد که کرد، این هم مثل هزار تا آدم دیگر که می‌میرد! چه اهمیتی دارد؟! »برخورد کرده است. در پی انتشار این ویدئو محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دولت سیزدهم دستور رسیدگی به موضوع را صادر کرد اما این دستور هم مثل سایر دستورها در حد حرف باقی ماند و تا کنون هیچ خبری در خصوص برخورد با پلیس خاطی منتشر نشده است.