این روزهای بازماندگان از قطار دولت سیزدهم

آرمان ملی - مطهره شفیعی: در رفتارشان نشانی از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیست و به نوعی مات و مبهوت تصمیمات آیت‌ا... رئیسی هستند. اصلا تصور نمی‌کردند که منتخب انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری در انتخاب کابینه و مدیران توجهی به آنانی ندارد که در زمان انتخابات در تخریب رقیب گلو پاره کردند و در مدح رئیسی افراط داشتند. او معیار دیگری دارد و وعده‌ای نداده بود که امروز معذب باشد! سرنوشت بازماندگان از کابینه چه شد؟
 آشنای دیروز ؛ بی‌کرسی امروز
سعید جلیلی آشناترین چهره‌ای بود که عدم حضورش در کابینه پرسش‌هایی را مطرح کرد. بسیاری او را در حد معاون اول رئیسی بالا بردند اما رئیس جمهور در اندیشه استفاده از او در این سطح نبوده و نیست. اصولگرایان برای سرپوش گذاشتن بر ادعاهای خودشان از روش منسوخ شده همیشگی استفاده کردند یعنی چنین القا شد که سعید جلیلی تمایلی برای حضور در کابینه ندارد وگرنه در بالاترین رده قرار می‌گرفت!  اما حقیقت پنهان نمی‌ماند و عباس امیری فر از یاران سابق احمدی‌نژاد اظهاراتی داشت که نشان داد اصولگرایان از عدم حضور جلیلی در کابینه ناراحت و ناراضی هستند. او گفته بود:« هیچ گروهی از اصولگرایان نباید هدفش تحت فشار قرار دادن آقای رئیسی برای سهم‌خواهی باشد.» این جملات بدین معناست که اصولگرایان شوکه شده از عدم حضور جلیلی در کابینه درصدد فشار به رییسی بودند تا به هر نحوی یک پست و کرسی به او در پاستور اختصاص پیدا کند. اکنون برخی چنین عنوان می‌کنند که شاید سعید جلیلی که پیش از این سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی را داشته به این جایگاه باز گردد که البته چندان نباید به این خبر اعتماد داشت، چرا که ترکیب مجمع و ریاست آن در مقطع کنونی به نحوی است که پذیرای شخصیتی مانند سعید جلیلی نخواهند بود که دارای روحیه غیرتعاملی در عرصه بین الملل است. 
 دستجردی هم کاره‌ای نشد


یکی دیگر از افراد محو شده در ترکیب کابینه و مدیران دولت رئیسی یک خانم به نام مرضیه وحید دستجردی است که اصولگرایان امید زیادی به کاندیداتوری و تایید صلاحیت او داشتند که چنین نشد. تصور می‌شد با توجه به مواضع سیاسی نزدیک دستجردی به رئیسی از او در جایگاه وزیر علوم بهره برده شود اما پستی در کابینه برای او در نظر گرفته نشد و دستجردی تنها وزیر بهداشت بودن در دولت احمدی نژاد را به عنوان سند افتخار خود حفظ کرده است. نکته قابل تامل آنجاست که زنان اصولگرا تلاش زیادی کردند تا امثال دستجردی صاحب پست و مقام در دولت شوند به عنوان نمونه الهام آزاد، نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در پاسخ به است سوال که به نظر شما با توجه به اینکه رئیس‌جمهور وزیر زن معرفی نکردند؛ پیش‌بینی می‌کنید که آیان معاونانشان را از میان زنان انتخاب کنند؟ گفت: صددرصد، از میان زنان انتخاب می‌کنند. فراکسیون زنان یک نامه‌ای به آقای‌رئیسی زدند که چه پارامترهایی در انتخاب معاونت زنان در نظر بگیرند. طبیعتا با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند؛ باید نقش بیشتری در سکان‌های مدیریتی و وزارتی کل کشور داشته باشند. وی گفت: به هرحال باید در معاونت زنان این اتفاق بیفتد و به صورتی برای زنان برنامه‌ریزی شود که در جهت توانمندی اجتماعی و اقتصادی زنان گام برداریم و امیدوارم این در دولت سیزدهم اتفاق بیفتد. الهام آزاد درباره استفاده از زنان در قامت سفیر یا استاندار در دولت سیزدهم، می گوید؛«ان‌شاء‌ا... ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.» 
 باجی که رئیسی به جبهه پایداری نداد
ناکام دیگر نصرا... پژمانفر نام دارد که اعضای جبهه پایداری تصور داشتند وزیر اطلاعات شود. او تلاش زیادی کرد تا در این ماه‌ها خود را مطلع به موضوعات امنیتی نشان دهد به عنوان نمونه ادعا کرده بود وزیر ارتباطات اصلی‌ترین مخالف شبکه ملی اطلاعات است. حامی اصلی پژمانفر برای جلوس بر کرسی وزارت اطلاعات ، جبهه پایداری بود و زمانی این پشتیبانی عیان شد که پس از معرفی خطیب برای جلوس بر کرسی وزارت اطلاعات، قاسم روانبخش از اعضای ارشد جبهه پایداری نوشت:« شنیده‌ها حاکی است که برای وزارت مهم و کلیدی اطلاعات فردی به نام آقای سید‌اسماعیل خطیب را در نظر گرفته‌اید؛ از آن جایی که وزارت اطلاعات بسیار مهم و استراتژیک است و در موفقیت و عدم موفقیت دولت شما می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند و به دلیل سابقه طولانی وی در مدیریت اداره اطلاعات قم و شناختی که جریان انقلابی قم از کارنامه ایشان دارند، وی را برای این جایگاه مهم مناسب نمی‌دانیم.» بسیاری معتقد بودند رد گزینه پژمانفر برای تصدی وزارت اطلاعات تصمیم درستی بوده چرا که وی دارای سبقه مدیریت امور امنیتی نیست و از سوی دیگر متعلق به جریان دلواپس اصولگراست که تا به امروز صدماتی را به وحدت و انسجام سیاسی وارد کرده است. برخی نیز معتقدند معرفی پژمانفر برای وزارت اطلاعات از سوی جبهه پایداری به نوعی سهم خواهی این جریان از رئیسی است یعنی آنها با علم به عدم معرفی پژمانفر به عنوان وزیر اطلاعات درصدد آن هستند تا به ازای آن کرسی‌هایی را از آن خود کنند که بعید است رئیسی به آنها باج دهد. 
 نبویان؛ شاید روزی دیگر...
شخصیت دیگری که او هم جایی در کابینه ندارد، سید محمود نبویان است. او از اعضای ارشد جبهه پایداری است و برخلاف پژمانفر تنها به تبلیغ رئیسی بصورت عادی نپرداخت بلکه رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی در مازندران شد و سخنرانی‌های انتخاباتی زیادی کرد تا شاید در کابینه رئیسی جایگاهی برای او در نظر گرفته شود. او از منتقدان برجام و از اعضای جبهه پایداری است که به نزدیک بودن با مرحوم آیت‌ا... مصباح یزدی شهرت دارد و برخی اعضای جبهه پایداری سعی کردند او را مانند پژمانفر گزینه مناسب برای وزارت اطلاعات معرفی کنند که رئیسی با انتخاب خطیب خط بطلان بر آرزوهای جبهه پایداری کشید. با توجه به عملکرد و گفتارهای دلواپسانه نبویان بعید است از او در پست کلیدی استفاده شود