دوبرابرشدن صادرات دفاعی ایران در سال گذشته


گروه سیاسی/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز گذشته در آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی دفاع، با اشاره به جنگ اخیر قره‌باغ، از تغییر شکل جنگ‌ها خبرداد و گفت که جنگ‌های امروز و آینده شباهت اندکی با گذشته دارد، کمااینکه جنگ قره‌باغ با جنگ‌های گذشته هیچ شباهتی نداشت و در آن جنگ از فناوری‌های نوین استفاده شد. پس وزارت دفاع وظیفه تولید قدرت متناسب با تغییرات جدید و جنگ‌های آینده را برعهده دارد.  به‌گزارش فارس، سرلشکر محمدباقری همچنین با اشاره به توانایی ایران در تولید موشک‌های بالستیک نقطه‌زن، افزود: نقطه‌زنی موشکی «بالستیک» کار آسانی نیست. موشک «اسکندر» ۳۰۰ کیلومتر بُرد دارد و نقطه‌زن است، اما روس‌ها حاضر نشدند شکل و شمایل آن را در اختیار ما بگذارند، اما با این حال ما به فناوری نقطه‌زنی دست پیدا کردیم.
با‌ وجود اینکه شنبه گذشته امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع دولت سیزدهم، با حضور در ستاد وزارت دفاع عملاً کار خود را آغاز کرد، اما مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی دفاع، روز گذشته با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد. سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه بودجه بسیار اندکی را در مقایسه با سایر کشورها در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم، تأکید کرد: اما خروجی و نتیجه کار نیروهای مسلح ما هم قابل قیاس با سایر کشورها نیست. اتفاقاتی در این وزارتخانه افتاده است که ما خودمان هم باور نمی‌کردیم. او با بیان اینکه امیر حاتمی عملکرد خوبی در وزارت دفاع داشت، تصریح کرد: با توجه به میزان ارتقای برنامه‌ها در مقایسه با بودجه در اختیار باید اذعان داشت که عملکرد او بسیار خوب بوده است و در حوزه بازنشستگان هم وی تلاش چشمگیری انجام داد. امروز در وزارت دفاع در همه حوزه‌ها شاهد رشد هستیم و برای وی آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به لشکرکشی‌های امریکا به منطقه پس از 11 سپتامبر گفت: امریکا اکنون پس از 42سال منطقه را ترک نکرده و هرچه زمان می‌گذرد تهدیدات متنوع‌تری را برای منطقه برجای می‌گذارد که آخرین آن حادثه ناگواری است که در افغانستان در حال وقوع است.


 سرلشکر باقری اظهار کرد: امریکا بیش از دوهزار میلیارد دلار هزینه کرد، اما در افغانستان ارتش ملی و مردمی این کشور را با هزینه هنگفت تبدیل به ارتش بی‌خاصیتی کرد که با وجود ظاهر مشعشع و تجهیزات به ظاهر کارآمد، سست بنیان بود، به طوری که به گفته خودشان تنها 11روز توانست در برابر این گروه مهاجم مقاومت کند. به‌گزارش ایرنا، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در سخنان خود، با بیان اینکه امروز ایران با بیش از 42 کشور رابطه صادراتی در زمینه‌های دفاعی دارد، اعلام کرد که صادرات دفاعی ایران در سال 99 نسبت به سال 98 دو برابر شد. امیر سرتیپ امیر حاتمی، پهپادهای تولید شده در ایران را مورد استقبال سایر کشورها دانست و درباره دیگر دستاوردهای دوره مدیریت خود گفت: در حوزه رزم زمینی ۳۰۰ دستاورد جدید داشتیم، در حوزه موشکی و موشک‌های کروز کارهای بسیار افتخار‌آمیز انجام شد. در حوزه پدافند هوایی نیز دست‌مان پر است. وزیر سابق دفاع با بیان اینکه در حوزه پشتیبانی از محور مقاومت و با تلاش رزمندگان این جبهه و حمایت‌های صورت گرفته، امروز شاهد ارتقای توان دفاعی این جبهه هستیم، گفت: شهادت می‌دهم که اغلب دوستان ما با تمام ظرفیت و گاهی بیش از ظرفیت تلاش کردند که از همه فرماندهان نیروهای مسلح و در صدر همه از فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای که با حمایت‌ها و راهنمایی‌های ایشان در مسیر همراه ما بود قدردانی می‌کنم. امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی نیز در سخنان خود، تقویت توان رزم نیروهای مسلح در مواجهه با تهدیدات و ارتقای سامانه‌های دفاعی و تولیداتی را اولویت و مأموریت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواند و افزود: مهم‌ترین اولویت در وزارت دفاع که مأموریت ذاتی آن است، تقویت توان رزم نیروهای مسلح در مواجهه با تهدیدات، ارتقای سامانه‌های دفاعی و تولیداتی که الان وزارت دفاع دنبال می‌کند و نوآوری‌هایی است که در آینده خواهد داشت.
وزیر دفاع، اولویت بعدی برنامه‌های این وزارتخانه را بهبود و تأمین معیشت و مسکن کارکنان نیروهای مسلح ذکر کرد و گفت: مسأله بعد، تحقیقات است. باید با تحقیقاتی که انجام می‌دهیم فناوری‌های جدید و سلاح‌های جدید را دنبال کنیم و با توجه به این که این مسئولیت در ستاد کل بر عهده من بوده است آن را دنبال می‌کنیم که بتوانیم کار نویی را در آینده ارائه دهیم.