زیر میز موانع گردشگری می‌زنیم

زهرا کشوری
خبرنگار
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین نشست خود با اصناف گردشگری قول مساعد می‌دهد تا موانع گردشگری را بردارد. او در پاسخ به دلنگرانی‌های فعالان این بخش اعلام می‌کند سفرهای زیارتی و سیاحتی را یکسان‌ پیش می‌برد.
به گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری او در نشست مجازی با رؤسای دفاتر خدمات گردشگری از برنامه ریزی خود برای گردشگری سلامت، دریایی، کشاورزی، تاریخی، ماجراجویانه،‌ کوهستان و کویر به شکل مستقل خبر می‌دهد و می‌گوید: «اگر برنامه‌ریزی خوبی انجام شود، بخش عظیمی از گردشگری و اهداف ما از این بخش تأمین می‌شود، طبیعت‌گردی، مکان‌های تاریخی مزیت نسبی ما هستند. من برای گردشگری سلامت، دریایی، کشاورزی، تاریخی، ماجراجویانه،‌ کوهستان، کویر و... به شکل مستقل برنامه‌ریزی می‌کنم و پروژه‌محور به سمت جلو پیش می‌روم. نقطه قوت من که دارم از آن استفاده می‌کنم، بدنه ارزشمندی است که در این حوزه و در بخش‌خصوصی وجود دارد که مرتب به آن اشاره می‌شود و من با این اتکا جلو می‌روم.»


 تبلیغ رایگان جاذبه‌های گردشگری در صدا و سیما
«عزت‌الله ضرغامی» از قول مساعد صدا و سیما برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری خبر می‌دهد و آن را راهی برای توزیع گردشگران هر ساله شمال کشور بین سایر استان‌ها و دیگر جاذبه‌های گردشگری کشور می‌داند. ضرغامی در این وعده‌ از رایگان بودن تبلیغ جاذبه‌های گردشگری خبر می‌دهد. او می‌گوید: «قول می‌دهم زیرنویس‌های تلویزیون در خدمت این کار بیاید و مرتب به مردم بگوید کجا بروند، این کار ماست. فکر نکنید که این زیرنویس‌ها آگهی بازرگانی می‌شود و باید پول بدهید. کاری می‌کنم که این اتفاقات نیفتد. »
 در صورت تحقق این وعده او، یکی از موانع معرفی جاذبه‌های گردشگری که در ایستگاه بی پولی گیر کرده، برداشته می‌شود. اگر او بتواند موانع معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری در کانال‌های عربی و انگلیسی و شبکه‌های برون مرزی را بردارد می‌تواند گامی برای جذب گردشگران خارجی بویژه در حوزه کشورهای عرب زبان باشد؛ البته تبلیغ گردشگری و صنایع دستی در تلویزیون و رسانه‌های کشورهای بازار هدف چون عمان، روسیه و... نیازمند اعتباری بالاست که بسیاری برای تخصیص آن به قدرت چانه‌زنی ضرغامی امید بسته اند.
 زدن زیر میز موانع گردشگری
عزت‌الله ضرغامی پس از گرفتن رأی اعتماد مجلسی‌ها جلسات خود را با بخش خصوصی و خارج از وزارت میراث فرهنگی شروع کرد و پای صحبت جامعه هتلداران، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری و... نشست. او در نشست آنلاین خود با اصناف گردشگری عنوان می‌کند که روی بخش خصوصی حساب ویژه‌ای باز کرده است. ضرغامی می‌گوید: «من روی کمک بخش خصوصی در مشورت‌دهی و اجرای طرح‌های مهم حساب کرده‌ام، به یاری خدا و به کمک شما (اصناف) زیر میز موانع و مشکلات می‌زنیم.»
این گروه‌های خصوصی پیش از این در گفت‌وگو با «ایران» از ضرغامی خواستند تا کار را به آنها بسپارد و وزارتخانه‌ را ناظر بر فعالیت آنها قرار دهد. فعالان گردشگری اعتقاد دارند که وزارت گردشگری و سازمان میراث فرهنگی سابق در دهه‌های گذشته خود مجری صنعت گردشگری بودند و این موضوع اجازه رشد بخش خصوصی را به آنها نداده است. ضرغامی‌ در گام نخست از بخش خصوصی خواسته است تا بسته‌های سفرهای ارزان گردشگری را برای اقشار کم‌درآمد طراحی کنند. طرحی که ضرغامی به دنبال آن است، طرح تازه ای نیست اما مسئولان سابق میراث فرهنگی در اجرای این طرح موفق نبودند؛ باید ماند و دید که ضرغامی چگونه می‌تواند این بار طرح را اجرایی کند؛ بویژه آنکه چرخ اقتصادی صنعت گردشگری ایران در دو سال گذشته به دنبال شیوع کرونا‌ از حرکت ایستاده است و خود به یکی از صنعت‌های نیازمند تسهیلات تبدیل شده است.
 سفرهای سیاحتی حق مسلم مردم است
نکته حائز اهمیت حرف‌های ضرغامی نگاه یکسان به سفرهای سیاحتی و زیارتی است. برخی از فعالان این صنعت در گفت‌وگو با «ایران» دلنگران بودند که برنامه‌های ضرغامی با توجه به صبغه‌ سیاسی‌ او معطوف به جذب گردشگر زیارتی شود و بازارهای دیگر از دست برود.وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در واکنش به این دغدغه می‌گوید: «هر کسی گردشگری را قطب‌بندی کند خیانت کرده، سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است.»
او می‌گوید: «این مزیت‌های نسبی با هم آمیخته شده و هرکس که بخواهد این آمیختگی را جدا و قطب‌بندی کند به این ملت خیانت کرده است. ما این اشتباهات را داشتیم، درک و فهم درستی در این خصوص نشد. عده‌ای کاسبکار آمدند و از این شرایط کاسبی کردند و گفتند اینها یک مجموعه هستند و آنها یک مجموعه دیگر، دینی‌ها و زیارتی‌ها یک مجموعه هستند و غیردینی‌ها یک مجموعه دیگر. من جلسات فراوانی درخصوص شادی، گردشگری و اوقات فراغت و تفریحات مردم گذاشتم، به نظر من همه این موارد، نیاز جدی روح و روان ملت شریف ایران است.»
به گفته وزیر میراث فرهنگی، «بعضی‌ها این موارد را به عنوان وظیفه شرعی فکر می‌کنند که ارزشی است و باید از مردم بگیرند و در این خصوص نیز ندانسته طی سال‌ها تلاش کردند و البته دشمن هم کمک کرد. دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درخصوص تفریح و سفر خیلی صریح و شفاف است.»
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی می‌گوید: «بعضی از نمایندگان مجلس بعد از این صحبت‌های من پیش من آمدند و گفتند واقعاً نگاه مقام معظم رهبری نسبت به این مقوله این گونه است و من گفتم خیلی بیشتر از اینهاست.»ضرغامی می‌گوید: «مقام معظم رهبری به من فرمودند که شما در شروع کار خود حتماً باید جایگاه این دو بزرگوار را در شیراز به عنوان یک قطب زیارتی محقق کنید. در واقع من برداشتم این بود که از نظر ایشان آن طور که شایسته است این قطب زیارتی میان مردم خوب کشورمان جا نیفتاده است. برنامه‌ریزی خاصی انجام گرفت و من لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در استان فارس برای تحقق این موضوع کمک کردند، بویژه دوستان عزیزی که در صدا و سیما بودند و هستند و الان در معرفی این قطب زیارتی با انواع و اقسام برنامه‌های متنوع نقش ویژه داشتند. فکر می‌کنم تا حد زیادی فرمایشات ایشان محقق شده است.»
 شاه‌چراغ شیراز بعد از مشهد و قم جایگاه سوم زیارتی کشور است
او می‌گوید: «امروز مردم خوب ما می‌دانند که بعد از مشهد و قم، شاه‌چراغ شیراز جایگاه سوم زیارتی کشور است و بسیاری از مردم که به این استان سفر می‌کنند هم انگیزه زیارتی برای مضجع شریف این  بزرگوار دارند و هم تاریخ شنیدنی آن. در کنار تمام این موارد این استان سایر جاذبه‌های گردشگری را در همه ابعاد دارد.»
 دولت سیزدهم آمده است تا موانع را بردارد و راه را باز کند
عزت‌الله ضرغامی از گفت‌وگوی آتی خود با سردار اشتری فرمانده یگان ناجا خبر می‌دهد و می‌گوید: «می‌خواهیم با یکدیگر مشکلات را بررسی کنیم و ببینیم مشکلاتی که به ناجا برمی‌گردد، چیست.» برخورد با تورهای مجوزدار و بازگرداندن‌ برخی از این تور از مبدأ ورودی مقصد گردشگری در دو دهه گذشته همواره یکی از دغدغه‌های صنعت گردشگری است. آنها برخوردهای سلیقه‌ای با تورهای مجوزدار را باعث خدشه در صنعت گردشگری بویژه در حوزه گردشگری ورودی می‌دانند. این موضوع به صورت مقطعی در زمان‌هایی حل شده اما همواره یکی از دلنگرانی‌های ثابت آژانس‌ها و تورهای ورودی و داخلی است.ضرغامی می‌گوید: «این دولت آمده است تا موانع را بردارد و راه را باز کند و از پشت میز پا بشود و به میدان برود زیرا مشکلات باید در میدان حل شود.»