خلیلیان واقعا «ویژه» است؟

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: تعیین استاندار ویژه، وعده‌ای بود که رئیسی در میانه اعتراضات به بحران آب در استان خوزستان به مردم داد. او در نشست ویژه بررسی مسائل خوزستان، از توجهش به استان‌های دارای شرایط خاص گفت و تاکید کرد که در این استان‌ها از «مدیر عالی» بهره خواهد گرفت.بر اساس گفته‌های دولت سیزدهم انتخاب استاندار ویژه برای خوزستان مد نظر قرار گرفت.در این میان "صادق خلیلیان" به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شد.در نشست هیئت وزیران اعضای دولت به"صادق خلیلیان" به سمت استاندار منتخب خوزستان رای اعتماد دادند. خلیلیان متولد 1338 در اهواز است، او دارای مدرک کارشناسی خاک شناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی و دکترای اقتصاد منابع طبیعی از دانشگاه تربیت مدرس است.از سوابق مدیریتی و اجرایی خلیلیان می‌توان به معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و عضو شورای بیمه مرکزی کشور به عنوان نماینده این وزارتخانه در دولت نهم و نیز وزیر جهاد کشاورزی و عضو شورای پول و اعتبار در دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد.
>استانداری در خور شان استان خوزستان
عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در مورد این انتخاب به آفتاب یزد گفت:«جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم قول داده بودند که استاندار خوزستان را استاندار ویژه انتصاب کنند و با توجه به مشکلات این منطقه به استان خوزستان به عنوان استان ویژه توجه داشته باشند.استاندار ویژه ویژگی‌ها و امتیازات خاص خود را دارد. لذا گزینه‌هایی بین وزارت کشور و نمایندگان مطرح شده بود و در کمال آرامش و همراهی نهایتا خود آقای رئیسی به آقای خلیلیان رسیدند و نظر ما هم درباره ایشان مساعد است. با توجه به اینکه ایشان فرد با تجربه‌ای هستند و صاحب مناصب کلان کشوری از جمله وزیر جهاد کشاورزی بوده‌اند این انتخاب انتخاب مناسبی است. همچنین صادق خلیلیان دارای سابقه درخشانی در مدیریت است. در نهایت به نظر می‌آید انتصاب این گزینه برای استان ویژه خوزستان مناسب و کارساز است و جای تشکر دارد از جناب آقای رئیسی که هم نگاه ویژه‌ای به استان خوزستان دارند و هم استانداری در خور شان استان خوزستان انتخاب کردند.»
>کمک‌کننده به رفع مشکلات استان


محمدطلا مظلومی آبرزگه نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:« با توجه به سوابق و توانمندی‌های صادق خلیلیان و ویژگی‌های خاص ایشان انتصاب این گزینه به عنوان استاندار می‌تواند به رفع مشکلات خوزستان بسیار کمک‌کننده باشد.باتوجه به مشکلات خوزستان امیدواریم ایشان با یک روحیه جهادی و تفکر انقلابی پیگیر مطالبات مردم استان باشند و به نظر من فعالین استان هم از انتصاب ایشان خرسند هستند.»
>استان خوزستان یک استان معمولی نیست
بهمن آرمان از چهره‌های اقتصادی نزدیک به استان خوزستان هم در این باره به آفتاب یزد گفت:« استان خوزستان یک استان معمولی نیست. از نقطه نظر موقعیت استراتژیک و سهمی که این استان در اقتصاد ملی دارد بسیار حائز اهمیت است. به این صورت که پیش از جنگ سهم استان خوزستان در تولید ناخالص داخلی کشور 18 درصد بود که در حال حاضر این رقم به 12 درصد کاهش پیدا کرده است ولی همچنان خوزستان بزرگترین استان پس از استان تهران است. این استان دارای بالاترین سهم در اقتصاد ملی است.به طور مثال بزرگترین، پرجمعیت‌ترین و صنعتی‌ترین استان ایران استان اصفهان است ولی سهم استان اصفهان در اقتصاد ملی برابر با 2/5 درصد است. بنابراین استان خوزستان یک استان عادی نیست زیرا 90 درصد نفت کشور در این استان تولید می‌شود. بخش بزرگی حدود 40 درصد از گاز طبیعی کشور از این استان به استان‌های دیگر صادر می‌شود. همچنین بزرگترین قطب تولید پتروشیمی کشور است.یعنی ظرفیت فعلی پتروشیمی در حال تولید در استان خوزستان برابر با 26 میلیون تن است.ولی با این وجود استان خوزستان استانی است که دارای کاستی‌های بسیار بزرگی است. به طور مثال خرمشهر و آبادان حتی به جمعیت پیش از جنگ نرسیده‌اند در حالی جمعیت کشور در این مدت دو ونیم برابر شده است. اهواز به عنوان مرکز ثروتمندترین استان کشور به مخروبه شبیه است.»
>آقای رئیسی به قول خود عمل کردند
وی ادامه داد:« آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید به قول خود عمل کردند و نخستین سفر استانی خود را از خوزستان آغاز کردند و در عین حال همانطور که قول داده بودند گفتند استاندار ویژه برای این استان کلیدی تعیین می‌کنند. به همین خاطر هم یک وزیر پیشین را به عنوان استاندار خوزستان تعیین کردند که ایشان خوزستانی هستند و مسائل و مشکلات این استان را می‌شناسند.ضمن اینکه ایشان دارای جایگاه علمی هم هستند. یعنی دارای پیشینه تدریس و پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس هستند. ولی با این وجود استان خوزستان علی رغم این همه پتانسیل‌ها دارای یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در کشور است. استانداری هم که تعیین می‌شود صرفا به عنوان استاندار ویژه نبایستی از آن نام برد. استاندار ویژه بایستی دارای اختیارات ویژه‌ای هم باشد. آقای رئیسی باید به قول خود عمل کنند و استاندار خوزستان در جلسات هیئت دولت حضور پیدا کنند. زیرا مسائل خوزستان مسائل بسیار حساسی است. به این دلیل که 90 درصد نفت ایران در این استان تولید می‌شود و این رقم جایگاه ویژه‌ای به استان خوزستان می‌دهد. اما همین استان خوزستان به شبکه‌های آزادراهی کشور راه ندارد. در حالی که بندر امام دومین بند بزرگ ایران که عمده کالاهای اساسی از طریق این بندر تامین می‌شود، هنوز شبکه آزاد راهی در آن جا تکمیل نشده است. به طوری که آزادراه بندر امام اهواز زیر بار ترافیک است. ضمن اینکه بندر امام نزدیک‌ترین نقطه‌ای است که فلات مرکزی ایران را می‌تواند به دریای آزاد وصل کند. اما متاسفانه نه شبکه ریلی بین فلات مرکزی وجود دارد و نه شبکه آزاد راهی.برای ساخت آزاد راه اهواز اصفهان در دوره ی استانداری دکتر شریعتی مصوبه هیئت دولت گرفته شد که این آزاد راه ساخته شود اما این آزاد راه هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. درباره راه آهن هم هنوز اقدام عملی انجام نگرفته. در نتیجه این استان به فلات مرکزی ایران راه ندارد.»
>انتظارات از استاندار و دولت جدید
آرمان ادامه داد:«بنابراین باید برای استاندار این استان اختیارات فرااستانی در نظر گرفته شود.همچنین حل این دو مشکل یعنی اتصال فلات مرکزی ایران به بندر امام و تکمیل آزاد راه اهواز اندیمشک باید مدنظر قرار بگیرد. همچنین در زمینه زیر بناها دو پروژه کلیدی دیگری هم مطرح است و آن کریدور شماره 10 آزاد راهی است که از بندر امام با گذر از استان‌های لرستان، کرمانشاه،کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به مرز بازرگان می‌رسد.مطالعات این آزاد راه در دولت یازدهم انجام گرفت، قرار بود عملیات اجرایی آن آغاز شود که متاسفانه به علت تحریم‌ها سرمایه‌گذار ایتالیایی از این کار انصراف داد.ساخت آزادراه دیگری که ما را به عراق وصل می‌کند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. این پروژه علی رغم اینکه دارای مصوبه هیئت دولت است به حال خود رها شده است. نکته بعدی که در رابطه با انتظاراتی که از استاندار جدید و دولت جدید می‌رود مسائل بخش کشاورزی است. در خوزستان بیشترین میزان تولید گندم، ذرت، صیفی‌جات و تا حدودی خرما صورت می‌گیرد. بیش از 70 درصد شکر تولیدی کشور مربوط به استان خوزستان است که در طرح 550 هزار هکتاری اختصاص 60 هزار هکتار به کاشت چغندر پاییزه پیش‌بینی شده بود که 5 کارخانه چغندر قندی جدید ساخته شود که متاسفانه از این تعداد تنها یک کارخانه در دست ساخت است. بنابراین انتظار این است که فاز دوم این پروژه انجام بگیرد.»
>اولویت‌های خوزستان
وی در ادامه گفت:«نفت خوزستان به صورت خام تولید و صادر می‌شود و هیچ گونه فرآوری بر آن صورت نمی‌گیرد. شاهد مدعا اینکه از پالایشگاه خوزستان که در کیلومتر 15 بزرگراه آبادان_ اهواز است تنها یک تابلو زنگزده باقی مانده است. وزیر نفت دولت روحانی به محض اینکه به مقام وزارت رسیدند سهمیه نفت خام آن را باطل اعلام کردند. بنابراین مسئله پرهیز از خام فروشی و ایجاد صنایع تکمیلی مربوط به ساخت دو یا سه پالایشگاه جدید در خوزستان از ضروریات است. نکته دیگری که در پایان باید عنوان کرد این است که خوزستان همواره دستخوش سیل‌های ویرانگر بوده است که این سیل‌ها به دلیل عدم تکمیل زنجیره سدهای رودخانه‌های کارون، کرخه و دز به وجود می‌آیند. مهمترین طرحی که در این رابطه می‌تواند انجام بگیرد تکمیل سد نیمه تمام بختیاری است که توان ذخیره‌سازی بیش از 5 میلیارد متر مکعب آب را دارد. بر روی رودخانه کارون هم سدهای کارون 2، کارون 5 و خرسان 1، 2 و 3 باید ساخته شوند.چنانچه این سدها ساخته شوند امکان بروز سیل و کم آبی وجود نخواهد داشت. بنابراین این‌ها از اولویت‌های خوزستان است. همچنین تکمیل صنایع جانبی برای طرح توسعه نیشکر نیز باید مدنظر قرار بگیرد. اگر این پروژه‌ها فعال شوند نه تنها اقتصاد ملی از آن‌ها منتفع خواهد شد بلکه مشکل بیکاری این منطقه بر طرف خواهد شد. درست است که رئیس جمهور یک وزیر پیشین را به عنوان استاندار خوزستان تعیین کرده است ولی استاندار خوزستان بایستی دارای اختیارات ویژه‌ای باشد و تنها عنوان استاندار ویژه مشکلی را حل نمی‌کند.»