مرد باوفا و با وقار

آفتاب یزد -گروه شبکه: منابع خبری افغانستان بامداد دوشنبه اعلام کردند که فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت ملی این کشور در جنگ با گروه طالبان کشته شده است. اما فهیم دشتی یکی از فعالان رسانه‌ای و از مدافعان خبرنگاران بود و در عرصه رسانه‌ای فعالیت می‌کرد، وی در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز که احمد شاه مسعود مورد حمله تروریستی قرار گرفت چشم‌اش آسیب دید. فهیم دشتی که از یاران بسیار نزدیک احمد شاه مسعود و مشاور رسانه‌ای پسرش احمد مسعود در جبهه مقاومت به شمار می‌رفت تا دقایقی قبل از کشته شدنش هم در باره آمادگی دفاعی نیروهای این جبهه در ولایت پنجشیر اطلاع رسانی می‌کرد. گفتنی است که برخی منابع همچنین از کشته شدن ژنرال عبدالودود زره، خواهر زاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان خبر داده اند.
> واکنش احمد مسعود
احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری با وفا و با وقار خواند و نوشت: «شهید راه آزادی، مرد باوفا و با وقار! دشتی دیگر زنده نیست. جوانمردی که در حمله به احمدشاه مسعود چشم‌اش آسیب دید و در حمله دیگر به پنجشیر جان‌اش را از دست داد. دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالبان، جام شهادت را نوشید.» رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی نیز، در واکنش به کشته شدن دشتی در توییتی نوشته است که آقای دشتی با «قامتی استوار» در برابر طالبان جان باخت. همچنین فوزیه کوفی، عضو پیشین هیات مذاکره کننده دولت اشرف غنی، با اشاره به کشته شدن دشتی گفته است که طالبان جنگ را بر صلح ترجیح می‌دهد.
> واکنش ایران


اما سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز دراین‌باره گفت: «اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران‌کننده‌ای است. حملات به اشد وجه محکوم است.» سعید خطیب زاده افزود: «شهادت رهبران افغانستان مایه تاسف ما است. تاریخ افغانستان نشان داده است که دخالت مستقیم و غیر مستقیم خارجی در امور افغانستان، نتیجه‌ای جز شکست برای نیروهای متجاوز ندارد. مردم افغانستان، مردمی استقلال طلب هستند و هرگونه دخالت خارجی در امور افغانستان محکوم است.» وی همچنین گفت: «اخبار منتشر شده در مورد محاصره مردم پنجشیر مایه نگرانی است و باید اصول حقوق بشر دوستانه ذیل حقوق بین الملل در افغانستان و پنجشیر اجرا شود. پنجشیر تنها راه حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه قابل قبول نیست.»
> واکنش کاربران
از سوی دیگر کشته شدن فهیم دشتی نیز مردم کشورمان را متاثر کرده و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «خدایا یعنی در دنیا هیچ جوانمردی نیست به این مظلوم‌های گرفتار کمک کنه».
کاربر دیگری گفته است: «مرگ با افتخار، روحت شاد. ننگ برای دیگران. مرد مقاومت در برابر زور و جفا شهید شد یار وفادار احمد شاه مسعود».
دیگری نوشت: «نام فهیم دشتی در کنار دلیران تاریخ ماندگار خواهد ماند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «‎خدایش رحمت کند. صدایش در تاریخ خواهد پیچید و شرمساری‌اش بر آنان که دست روی دست گذاشتند یا حتی از طالبان حمایت کردند».
کاربران دیگر نوشته اند: «مرگی چون رقص میانه میدان گوارای جانش. حق فهیم چنین مرگی شایسته بود. او وفاداری و ایستادگی در کنار احمد مسعود را در این روزهای تلخ و سیاه
معنا کرد»، «برادرم، همزبانم، قهرمان همیشه امیدوارم، شهید شد و در بهت و ناباوری جان داد»،
«فهیم دشتی یادگار آخرین‌ها بود. آخرین‌هایی که روی حرف‌شان ایستادند و عاقبت ایستاده کشته شدند»، «امروز کسی در شرق افغانستان، در جایی که به چین می‌رسد در خون غلتید و تا غربی‌ترین نقطه ایران، تا مرز ترکیه و عراق مردمانی احساس کردند برادری از دست داده‌اند.»، «فهیم دشتی با خبر و کلمه زیست و در آغوشِ پرخروش و مهربان دره‌ی پنجشیر خبر و کلمه شد. یادش بخیر!»، «خنده‌های گرم تو را در کابل و تهران فراموش نمی‌کنم»، «پنجشیر تنها ماند، اما هنوز ایستاده است و جهان هم البته ساکت نماند. پاکستان به نیابت از جهان آزاد، به وظیفه‌اش عمل کرد و هواپیما و پهپادها و کماندوهایش را به یاری فرزندان طالبش فرستاد. کشتن فهیم دشتی و آن صدها و هزاران سرو ایستاده دیگر، مبارک جهان آزادشان»، «اشرف غنی، «رییس جمهور افغانستان»، برای نجات جان و مالش، از کشور فرار کرد. فهیم دشتی، روزنامه‌نگار بود. برای کشورش ماند. اطلاع‌رسانی کرد و در ‎پنجشیر کشته شد. وطن‌دوستی و انسان‌دوستی ربطی به مقام ندارد. در افغانستان «فهیم» بودن از «اشرف» بودن شریف‌تر است»، «شهیدسرافراز مبارزه با تحجر که نامش نه فقط در ‎افغانستان بلکه در سراسر جهان و در میان آزادگان جاودانه خواهد ماند‎»، «و مرگ از تو شرمگین بود، آن‌قدر شرمگین که گلوله‌ها خون گریستند آن‌هنگام که به تن تو رسیدند، آه اگر آزادی شناسنامه‌ای داشت عکس تو روی آن بود، نام تو تخلص آزادی بود و صدای تو لهجه آزادی»، «هر بار که انسانی شجاع و آزاده از دنیا می‌رود، این دنیا تیره‌تر می‌شود»، «علما و بزرگان افغان باید هر چه سریعتر به طالبان هشدار دهند که قرار نیست یک گروه افراطی با زور اسلحه همه مردم را تابع خود نمایند. در صورت ادامه کشتار مردم در پنجشیر باید دستور جهاد و مقاومت یکپارچه علیه این گروه خشن و دروغگو که به هیچ وعده‌ای صادق نیست و سخنگویانش دائم در حال دروغ‌پراکنی و حیله‌گری هستند صادر شود».