کجای این لباس ایراد دارد؟


آفتاب یزد- گروه شبکه: تیم ملی فوتبال زنان ایران در دوران ریاست مهدی تاج به حدی مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته بود که بعد از حدود دو سال نداشتن بازی رسمی و تدارکاتی، از جدول رده‌بندی فیفا هم خارج شد. اما با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در فدراسیون، این تیم مجددا تشکیل شد و از چندین ماه گذشته تاکنون در اردوها و بازی‌های تدارکاتی مختلفی حاضر شده و این روزها اتفاقات مثبتی حداقل در جهت رعایت حقوق بانوان در فدراسیون فوتبال صورت گرفته است. یکی از آن‌ها به لباس‌های آنان مربوط می‌شود؛ لباس‌هایی درخور، یک شکل و زیبا. در واقع لباس آن‌ها کت و شلوارهایی به رنگ تیره است. نکته دیگر آنکه تیم ملی زنان هفته گذشته با پرواز اختصاصی از تهران برای حضور در رقابت‌های گروه G مقدماتی قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ راهی تاشکند ازبکستان شدند. در این پرواز اختصاصی خدمه و کادر پرواز همگی زن بودند و همچنین ملی‌پوشان که در سال‌های دور با مشکلاتی در زمینه لباس تمرین هم مواجه بودند، این بار از لباس‌های مسافرتی و رسمی در طول پرواز به تاشکند استفاده کردند و شکل حرفه‌ای به خود گرفتند. دراین‌باره سیده شهره موسوی نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال، در خصوص اتفاقات مثبت رخ داده در حوزه فوتبال زنان چندی پیش گفته بود: «برگزاری اردوهای مرتب و ایجاد فضای رفاهی یکسان در برگزاری اردوها، یکی از اقدامات بسیار خوب فدراسیون در حوزه زنان بوده و یادآوری می‌شود که از زمان تشکیل تیم ملی فوتبال زنان (اردیبهشت ماه سال جاری) در حال حاضر ۴ بازی تدارکاتی با تیم‌های ملی بلاروس و ازبکستان در خارج از کشور انجام شده است. در همین راستا زنان ملی‌پوش ایران دو سفر به کشورهای بلاروس و ازبکستان داشتند.» شهره موسوی توضیح داد: «این اتفاق برای اولین‌بار در تاریخ کشور ما رخ داده است که تیم ملی فوتبال زنان همگام با تیم ملی آقایان پرواز اختصاصی دارد و به صورت مستقیم به مسابقات آسیایی اعزام شده است.»
> واکنش تند نماینده مجلس!
اما در حالی که برای اولین بار است که برای ورزشکاران‌مان لباس‌هایی به این زیبایی طراحی شده است برخی از مسئولان معتقدند که این لباس‌ها مردانه و بر خلاف عرف فرهنگی و اجتماعی کشور است. از همین رو مورد انتقاد آن‌ها قرار گرفته است. در این راستا رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «موضوع طراحی لباس تیم فوتبال بانوان قابل توجیه و چشم پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخگو باشد.» به گزارش فارس، احمد راستینه، در مورد لباس اعزامی تیم ملی بانوان به مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا که با حواشی زیادی روبرو بود، اظهار داشت: «متاسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی. وزارت ورزش مسئولیت دارد که این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به خاطر چنین قصوری باید پاسخگو باشد.» وی ادامه داد: «فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست. به فرزندان این سرزمین افتخار می‌کنیم که در فرهنگ ملی و دینی‌شان بحث حجاب و عفاف برایشان اهمیت زیادی دارد، اما آنچه دیده می‌شود برخی مدیران و مسئولین با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند.» رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: «گرچه این مسئله ساده‌ای است، اما نشان می‌دهد مدیران حاکم بر جریان ورزش ما نیاز به بازنگری و اصلاح رویه و عمل در اجرا دارند؛ به‌گونه‌ای که بر اساس مصوبات قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه مکلفند نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ غنی اهتمام داشته باشند.» وی ادامه داد: «بانوان ورزشکار ما افتخارآفرین هستند و همیشه خوش درخشیده‌اند؛ مانند بانویی که با چادر روی سکو ایستاد و فرهنگ ما را به نمایش گذاشت. باید این نوع کارها سرلوحه اقدامات مسئولان ما باشد. به عنوان مسئول کمیته تربیت بدنی حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به مسئولان ذی ربط تذکر شدید می‌دهم و خواستار اصلاح این رویه هستیم و می‌خواهیم که گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود.»
> واکنش کاربران


بااین حال لباس‌های متحد الشکل تیم ملی فوتبال زنان بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و نظر مثبت آن‌ها را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «من به دختران سرزمینم افتخار می‌کنم، لباسشون هم زیباس هم پوشیده و موجه».
کاربر دیگری گفته است: «کت و شلوار راسته و گشاد برای خانم‌ها جزء ترندهای مد امسال بوده که اگه به درستی استفاده بشه استایل زیبا و جذابیست».
دیگری نوشت: «بسیار لباس زیبا و با وقار و شیکی هست. دست طراح و مسئول انتخاب‌کننده درد نکنه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «به نظرم اگر یک بار لباس مناسب پوشیده باشن همین یه بار بود. شیک و با کلاس در این حال مسائل مذهبی هم رعایت شده».
کاربران دیگر نوشته اند: «برای اولین بار یه لباس درست و حسابی از ورزشکارامون دیدیم بعد از اون افتضاح المپیک بنظرم این خیلی خوبه»، «چقدر هم اعضای تیم خوشحال هستن موفق باشید لطفا حمایت بشوند اینها نمایندگان ایران هستن».