ریل‌گذاری تجارت 500 میلیون دلاری

گروه سیاسی/ با پایان نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که با پذیرش عضویت رسمی و دائمی ایران همراه بود، رئیس جمهوری کشورمان دیروز برنامه رسمی سفر خود به تاجیکستان را آغاز کرد. در همین راستا صبح دیروز در کاخ ملت از سوی امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت. پس از مراسم استقبال رسمی، رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان مذاکرات رسمی دوجانبه را آغاز کردند. در ادامه و پس از مذاکرات دو رئیس جمهوری، مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه برگزار و 8 سند همکاری  شامل 6 یادداشت تفاهم همکاری، یک توافقنامه و یک پروتکل فنی همکاری‌های گمرکی به امضا رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دردیدار با همتای تاجیکی، با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه دارند، گفت: مقامات ایران و تاجیکستان باید با استمرار منظم دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه، روابطی پایدار و همه‌جانبه را بین دو کشور فارسی زبان پایه‌گذاری کنند که به الگویی در سطح منطقه تبدیل شود. رئیس جمهوری تاجیکستان نیز با اشاره به سوابق همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک اجرا شده از سوی متخصصان ایرانی در تاجیکستان اظهار داشت: دوستی و محبتی که بین مردم و دولت دو کشور وجود دارد، زمینه بسیار مناسبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها و روابط دو کشور است.
آیت‌الله رئیسی همچنین در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و تاجیکستان خطاب به همتای تاجیک خود با بیان اینکه روابط دو ملت متکی به دین، فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک چند هزار ساله، ریشه‌دار و عمیقاً دوستانه است، گفت: امیدوارم سفر به تاجیکستان که اولین سفر خارجی بنده به عنوان رئیس جمهوری ایران است، نقطه عطف و فصل نوین همکاری‌های همه‌جانبه تهران و دوشنبه باشد.
رئیس جمهوری تاجیکستان هم با اشاره به ۱۶۰ سند همکاری بین دو کشور در سال‌های گذشته گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۵۷ میلیون دلار کاهش یافت اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و با استمرار و افزایش تماس‌ها، دیدارها و مذاکرات مقامات ایران و تاجیکستان می‌توانیم تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری را هدفگذاری کنیم. امامعلی رحمان با اشاره به موقعیت ممتاز و ظرفیت‌های بندر چابهار و  بندرعباس گفت: تاجیکستان به طور جدی علاقه‌مند به استفاده از بندر چابهار و بندرعباس از طریق خطوط ریلی و جاده‌ای است. رئیس جمهوری تاجیکستان خواهان برقراری پرواز مستقیم منظم بین دو کشور، مشارکت ایران در اکتشاف نفت و گاز در تاجیکستان، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی و توسعه گردشگری بین دو کشور شد. امامعلی رحمان همچنین با بیان اینکه درباره رخدادهای افغانستان با جمهوری اسلامی اشتراک نظر داریم، گفت: حکومت آینده افغانستان باید با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها بوده و از حقوق آحاد ملت افغانستان صیانت کند و سازمان ملل بر این روند نظارت مؤثر داشته باشد. هیچ کشور خارجی نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کند.


 ظرفیت تجاری بین دو کشور باید توسعه یابد
رئیس جمهوری کشورمان پس از دیدار دوجانبه با امامعلی رحمان، مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه دو کشور و همچنین امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه، در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود با تأکید بر اینکه دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری برخوردارند، بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از همه ظرفیت‌های دوکشور در راستای توسعه و تعمیق روابط، گفت: ظرفیت تجاری و اقتصادی که امروز بین ایران و تاجیکستان است قابل قبول نیست و حتماً این ظرفیت باید توسعه یافته و به یک مرحله قابل قبول برسد. رئیس جمهوری با بیان اینکه در بندر چابهار و بندرعباس ایران زمینه‌های خوبی برای توسعه و افزایش ارتباط اقتصادی و تجاری با تاجیکستان وجود دارد، اظهار داشت: دو کشور در زمینه مناسبات فرهنگی و هنری نیز از زمینه‌های خوبی برای همکاری برخوردارند که می‌تواند به توسعه روابط بینجامد. رئیسی همچنین از بخش کشاورزی به عنوان بخش‌ مهمی که در همکاری دو کشور باید مورد توجه قرار بگیرد نام برد و افزود: در این زمینه نیز قراردادی بین دو کشور منعقد شد که اجرای آن می‌تواند به توسعه مناسبات بین دو کشور منجر شود. رئیس جمهوری در ادامه به همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و تاجیکستان اشاره کرد و با بیان اینکه نظرات دو کشور درمورد افغانستان نزدیک است، گفت: هر دو کشور اعتقاد داریم که دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلاهای بسیاری بر این کشور شده و باید دست بیگانگان را از افغانستان قطع کرد. رئیسی تأکید کرد: معتقدیم مسأله افغانستان را باید خود افغانستانی‌ها حل کنند یک مذاکرات بین افغان باید شکل بگیرد البته با تسهیل‌گری و آماده کردن فضا برای اینکه خود افغان‌ها تصمیم‌ بگیرند. رئیس جمهوری با بیان اینکه حکومت و دولتی که بخواهد در افغانستان برپا شود باید دولتی فراگیر باشد، گفت: دولتی که فقط به یک قوم و گروه سیاسی متعلق باشد نمی‌تواند مسائل افغانستان را حل کند و دولت این کشور باید فراگیر باشد به گونه‌ای که همه اقوام و گروه‌های سیاسی در این دولت احساس نقش کنند و این دولت هم بتواند از همه ملت افغانستان نمایندگی کند.
رئیسی در ادامه با تأکید بر اینکه حضور تروریست‌ها در افغانستان نه فقط برای افغانستان بلکه برای منطقه خطرناک است، گفت: امریکایی‌ها با تشکیل داعش و شرارتی که در منطقه سوریه و عراق انجام دادند، امروز به سمت استقرار این تروریست‌ها در افغانستان رفته‌اند. رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه باید زمینه حضور هرگونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد، تصریح کرد: با حضور هرگونه جریانی که بستر برای رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد، مخالفیم و باید با آن قاطعانه برخورد شود. به هیچ وجه نمی‌پذیریم در کنار مرز ما جریان تروریستی و داعشی بخواهد خانه کند و به کشور ما، منطقه و افغانستان ضربه بزند. رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: امروز رهبری معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای حفظه‌الله تعالی، برای همه مردم منطقه و مردم مسلمان در سراسر عالم نگران هستند که مردم مسلمان در جای جای این منطقه بتوانند زندگی همراه با آرامش، رشد، پیشرفت و تعالی داشته باشند. رئیس جمهوری تأکید کرد: کوچک‌ترین ناامنی در تاجیکستان و منطقه ناامنی کشور ماست و پیشرفت و تعالی در تاجیکستان و کشورهای مسلمان منطقه پیشرفت ما محسوب می‌شود و پیشرفت همه کشورها را در منطقه، پیشرفت خودمان می‌دانیم.
رئیس جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست خبری مشترک از ایران به عنوان کشور دوست و همزبان تاجیکستان نام برد و با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و تاجیکستان، بر توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط تأکید کرد. امامعلی رحمان افزود: اسناد همکاری امضا شده در این سفر موجب توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهد شد و امیدوارم دیدارها و مذاکرات مقام‌های دو کشور و افزایش همکاری‌ها در آینده تداوم داشته باشد. رئیس جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه گسترش همکاری‌ها با ایران در همه زمینه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی را ضروری می‌دانیم، گفت: سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه، فصل نوینی از روابط دو کشور را رقم می‌زند.
 دیدار با  نخست وزیر تاجیکستان
آیت‌الله رئیسی  همچنین در دیدار «قاهر رسول زاده»،نخست وزیر تاجیکستان با وی که در محل اقامت رئیس جمهوری انجام شد، به توافقات رؤسای جمهوری دو کشور برای گسترش همه‌جانبه روابط و افزایش سطح تبادلات تجاری به ۵۰۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: زمینه‌ها و ظرفیت‌های لازم برای ارتقای سطح مناسبات دو کشور کاملاً فراهم است و باید این ظرفیت‌ها را عملیاتی کرد.رئیس جمهوری افزود: توافقات لازم انجام شده و اسناد همکاری خوبی نیز از گذشته بین دو کشور به امضا رسیده که لازمه اجرای آنها تلاش و رایزنی مستمر و منظم مقامات اجرایی ایران و تاجیکستان است. با رئیس جمهوری تاجیکستان توافق کردیم که نقشه راه گسترش روابط هر چه سریع‌تر نهایی شده و اهداف آن تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی شود.قاهر رسول زاده، نخست وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار با تشریح زمینه‌های همکاری و حضور اقتصادی و تجاری ایران در کشورش اظهار داشت: مشتاقانه منتظر حضور جدی فعالان بخش خصوصی ایران در عرصه‌های استخراج و تولید انرژی، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی، ساخت نیروگاه و سلامت و درمان تاجیکستان هستیم.
رئیس جمهوری کشورمان ظهر دیروز هم  در ضیافت ناهار امامعلی رحمان ، رئیس جمهوری تاجیکستان که به افتخار او برگزار شده بود حضور یافت.
 زیارت آرامگاه میرسیدعلی همدانی در کولاب
رئیس جمهوری کشورمان  در آخرین مرحله از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان، به منظور زیارت آرامگاه میرسیدعلی همدانی و دیدار با مردم کولاب، به این شهر سفر کرد. آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به کولاب از سوی جمعی از جوانان و نوجوانان این شهر با اجرای سرود و موسیقی محلی مورد استقبال قرار گرفت، استاندار و جمعی از مقامات استانی نیز در مراسم رئیس جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. رئیس جمهوری پس از مراسم استقبال به منظور زیارت میرسیدعلی همدانی عازم آرامگاه وی شد. رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان رئیسی را در سفر به کولاب همراهی می‌کرد. میرسید علی همدانی ۱۲ رجب ۷۱۴ هجری قمری در همدان متولد شد و در ذیحجه ۷۸۶ هجری قمری درگذشت. میرسیدعلی همدانی از جمله شخصیت‌های معنوی مورد احترام در تاجیکستان و شبه قاره هند است. وی حافظ قرآن کریم بود و گسترش بسیاری از هنرهای قرون گذشته در منطقه کشمیر را با نام سیدعلی همدانی پیوند می‌دهند؛ هنرهایی مانند شالبافی، بافندگی، سفالگری و خوشنویسی از بازمانده‌های میراث شاه همدان و ۷۰۰ همراه هنرمند او به شمار می‌آید. هنگام بازدید رئیسی از بخش‌های مختلف این مجموعه، تعدادی از پیروان میرسیدعلی با پوشش مخصوص خود، روایتی از زندگی و سلوک او را در قالب شعرخوانی اجرا کردند. در مسیر عزیمت آیت‌الله رئیسی از فرودگاه به آرامگاه میرسیدعلی گروه‌های مختلف  مردمی که در جای‌جای مسیر اجتماع کرده بودند، از رئیس جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.
رئیس جمهوری  طی سخنان کوتاهی درجمع استقبال کنندگان و مردم این شهر، اظهار داشت: اراده ما گسترش و توسعه روابط با تاجیکستان درهمه زمینه‌ها است.وی با بیان اینکه می‌دانیم دل شما با انقلاب اسلامی ایران است و با شخصیت امام خمینی(ره) و رهبر بزرگ انقلاب اسلامی آشنا هستید، گفت: از اینکه توفیق ملاقات با شما مردم خوب و زیارت  مزار سید جلیل‌القدری که چهره خداشناس، مردمی، خدمتگزار به مردم بوده است برای من به دست آمد، بسیار خوشحال هستم. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: با مردم خوب تاجیکستان ارتباط بسیار عمیق قلبی و فرهنگی داریم و این ارتباط فرهنگی بین ما و شما سرمایه بزرگی است که ان‌شاءالله روز به روز افزوده شود.

دیدار وزیران امور خارجه ایران و تاجیکستان در دوشنبه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارهای رسمی خود روز گذشته در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با «سراج‌الدین مهرالدین»، همتای تاجیک خود دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا،  امیرعبداللهیان در این دیدار با تشکر از مساعدت‌های دولت و رئیس‌جمهور تاجیکستان در پذیرش عضویت ایران در سازمان شانگهای، از گسترش همکاری‌های ایران و تاجیکستان در تمامی زمینه‌ها حمایت کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به اشتراکات دینی، تاریخی، فرهنگی و زبانی دو کشور بر لزوم توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد. امیرعبداللهیان با بیان وضعیت افغانستان، تشکیل دولت کاملاً فراگیر با حضور نمایندگان همه اقوام ازجمله تاجیک، پشتون، هزاره و سایرین را تنها راه بازگشت ثبات، آرامش و توسعه این کشور دانست. وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز با تبریک پذیرش عضویت ایران در سازمان شانگهای، این تحول را فرصت جدیدی برای گسترش همکاری‌های ایران و تاحیکستان دانست. وی با بیان تحولات افغانستان، درباره لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور در اوضاع کنونی، بر ایده تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام تأکید کرد.