زبان فارسی مظهر انسجام ایران فرهنگی است


گروه فرهنگی: محمود شالویی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، در پیامی به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، بر حفظ  زبان فارسی به عنوان مظهری از انسجام ایران فرهنگی تأکید کرد.
یادداشت شالویی  با این بیت از ملک الشعرای بهار آغاز شده «بر این چکامه آفرین کند کسی/ که پارسی شناسد و بهای او» و در ادامه آمده است:
« اقلیم فرهنگی ایران زمین، در صفحات تابناک خود، همواره گنج شایگان فرهنگ و تمدن کهن بشری بوده و در دامان پر مهرش، شاعرانی سترگ و جاویدان پرورانده که هر یک، در حلقه ادیبان جهان، چونان خورشیدی می‌درخشند. رودکی، فردوسی، خیام، سنایی، عطار، نظامی، سعدی، مولوی و حافظ؛ گوهران شب چراغ سرزمین سرود و سخنند و زبان گویا و چشم بینای روزگار. یادگارهایی گرانقدر از تواریخ ایام که میراث شعری و ادبی آنان هرگز در مرزهای سیاسی محدود نمانده و سراسر گیتی را در نوردیده است. این شاعران همان دانایانی هستند که حکیم نظامی گنجوی درباره‌شان چنین می‌سراید: پیش و پسی بست صف کبریا/ پس شعرا آمد و پیش انبیا. میراث گرانقدر این شاعران در کنار یادگارهای نثرپردازان این اقلیم فرهنگی، جزئی از هویت و شناسنامه فرهنگی ما ایرانیان قلمداد می‌شود که در کنار فلسفه و حکمت، ریاضیات، هندسه، نجوم، طب، فقه، معماری و هنرهای تصویری، «گنج پایدار تمدن ایرانی» خوانده می‌شود.»


او ادامه می‌دهد: « شعر و ادب فارسی، حکایت حال و روایت احوال ایرانیان در فراخنای تاریخ است. بازتابی از روح لطیف انسانی و قدیمی‌ترین و مؤثرترین رسانه ملت ایران و به عنوان پیامی برای جهانیان است. یکی از کاراترین عوامل تحکیم و تقویت هویت ملی و دینی و مخزن خرد و اندیشه‌ورزی و گنجینه‌ ‌مهر و مدارا و از همین روی شعر و ادب فارسی خزانه‌ای سرشار از معانی بلند و پر مغز انسانی و کلید آن پاسداشت زبان فارسی قلمداد می‌شود.»
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی در ادامه این پیام تأکید دارد: «نقش زبان فارسی در یکپارچگی و وحدت ملی ایرانیان کتمان ناپذیر است؛ و چون سدی پولادین در برابر یورش‌ها و هجمه‌ها، محکم و مقاوم نقش خویش را نمایان می‌سازد و به مثابه باروی تسخیر ناپذیر، از هویت ایرانی دفاع می‌کند. تردیدی نیست که میراث گرانقدر شعر اصیل فارسی، پویان و پرتوان، به حرکت رو به کمال خود در گستره شعر معاصر ادامه می‌دهد. به طوری که می‌توان گفت: پیوندی دوباره در پرتو انقلاب اسلامی با ریشه‌ها و رویش‌های خود برقرار کرده است. آری، انقلاب اسلامی با شعر بالید و شعر هم با انقلاب اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی افق جدیدی از منظر سوژه‏ ها، مفاهیم و مضمون‌های شعری، در شعر باز کرد.»
شالویی در ادامه آورده است: «شعر فارسی از سپیده‌دمان تاریخ ایران تا امروز چونان گلی صدبرگ، صدها شاعر شهیر به خود دیده تا در دوران معاصر بر خیال نازک و اندیشه بلند شاعری توانا چون استاد محمدحسین شهریار رسیده است؛ شاعری که همچون پیشینیان خود، از رودکی و فردوسی و سعدی و نظامی و حافظ و مولانا گرفته تا شاعران هم عصر خود نظیر: ملک الشعرای بهار و پروین اعتصامی و نیما و ...، زبان فارسی را به‌مثابه زبانی ملی- میهنی برای خود برگزید؛ و البته که در اشعار کوتاه و بلند خود بویژه منظومه «حیدربابا» شاهکارهایی از شعر ترکی را هم به نیکوترین وجه آن به یادگار گذاشت. و براستی که زبان شیرین فارسی همان زبانی است که روزانه میلیون‌ها فارسی زبان، از قفقاز و فرارود تا کرانه‌های خلیج فارس، دانش جدید را از طریق آن فرامی‌گیرند و می‌آموزند؛ و همه اینها، ثمرات پیوند گسست ناپذیر شعر و ادب فارسی با زبان و خط شیرین آن است و پیش بینی می‌شودکه ان‌شاءالله زبان فارسی در همه زمینه‌ها همچنان غنی‌تر از همیشه خواهد بود.»
دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در خاتمه این پیام اعلام کرده است: « اینک شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی بر خود می‌بالد که زبان فارسی مظهری از انسجام ایران فرهنگی است و دست همه دستگاه‌هایی را که در دو سال و اندی فعالیت این شورا در تعالی و پاسداشت این زبان کوشیده‌اند، می‌فشارد. همچنین تلاش فرهنگستان زبان و ادب فارسی را در ابداع واژه‌ها و اصطلاح‌های نو در زمینه‌های گوناگون ارج می‌نهد. و اکنون در چنین روزی که با نام و یاد شهریار شعر ایران و بزرگداشت زبان و ادب فارسی مزین شده است، باردیگر میثاق صادقانه خویش در امر مراقبت و مواظبت از زبان و خط فارسی را پاس می‌داریم و نگاهبانی از این میراث ارجمند و سپردن آن به آیندگان را وظایف اصلی خویش به شمار می‌آوریم.»