اولویت ما تقویت اقتصاد هنر و کسب بازارهای جهانی است

گروه فرهنگی:  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه اقتصاد هنر وجود دارد، گفت: ایران جزو کشورهای مطرح و دارای جایگاه بالا در تولید آثار هنری است، بنابراین در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما بر این است که بازارهای جهانی را به دست بیاوریم.
محمدمهدی اسماعیلی بعدازظهر چهارشنبه (۳۱ شهریورماه) در دیداری صمیمانه با هنرمندان تجسمی که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن قدردانی از هنرمندانی که دغدغه‌ها و مشکلات حرفه‌‌ خود را بیان می‌کنند، اظهارداشت: بنده در درجه اول معلم دانشگاه هستم و همیشه تلاش کرده‌ام گوش شنوا داشته و در عین حال گفت‌وگو کنم و پاسخ بدهم و فضای صمیمانه را در همه فعالیت‌های خود ایجاد کنم. گفت‌و‌گو با اصحاب فرهنگ و هنر و شنیدن دغدغه‌های آنها ادامه خواهد داشت و چهار سال پیش رو را فرصتی برای کار کردن می‌دانم و تلاش می‌کنیم حوزه فرهنگ و هنر را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.او با بیان اینکه اولویت اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به حوزه فرهنگ و هنر به خاطر آسیب‌های ناشی از کرونا است، گفت: خوشبختانه رئیس جمهور محترم اعطای تسهیلات ویژه‌ بدون پیچیدگی‌های اداری برای اصحاب فرهنگ و هنر را پذیرفتند. از آنجا که فعالیت‌های هنری اجتماع‌محور است، کرونا موجب تعلیق و رکود بیشتر فعالیت‌های هنری شده است و باید تدابیری برای برون رفت از این شرایط اندیشید. در سال گذشته مجموع رقمی که برای کمک به هنرمندان جذب شده بود چیزی حدود 10 میلیارد تومان بود که در همین دو هفته اخیر و با دستور رئیس محترم جمهوری و فارغ از برخی فرایندهای مرسوم کمک خوبی جذب شده است و بزودی به عنوان کمک‌های بلاعوض با سود بسیار پایین از طریق صندوق اعتباری هنر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد. همچنین در بحث‌های اقتصاد فرهنگ نظرات‌ خوبی مطرح شد و یکی از اولویت‌های اصلی ما هم کار در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است، در اصل وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت اقتصاد هنر است و در بخش هنر و اقتصاد هنر ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از حوزه‌های پر اهمیت برای ما سازمان فرهنگ و ارتباطات است و ما توقع نداریم رایزن‌های فرهنگی ما تنها بنشینند و کارهایی را از دور ‌انجام دهند، مأموریت‌های اصلی آنها توسعه اقتصاد هنر خواهد بود و از این‌رو کسانی را به عنوان رایزن فرهنگی اعزام خواهیم کرد که صاحب ایده و تجربه در این کار باشند.براین اساس رایزن‌های فرهنگی باید برای کشور آورده داشته باشند و از این استعداد و ظرفیت بزرگ‌ باید استفاده کرد، این یک مزیت‌ مطلق و نه نسبی برای کشور است به این معنا که باید از این فضا برای ایجاد اشتغال و کار اقتصادی در حوزه هنر بهره برد.
سیاست دولت بازسازی آرایش رسانه‌ای است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت مردمی سیاست قطعی و اصلی خود را بر پایه تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب در بازسازی آرایش رسانه‌ای قرار داده است و تمام رویکردها در این راستا بازطراحی می‌شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین پنجشنبه‌ شب (1 مهر) در آیین پایانی پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در مشهد گفت: در حوزه شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و نیز رسانه‌های مکتوب نیاز به بازتعریف داریم. رئیس جمهوری به همه بخش‌های دولت دستور دادند که بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای باید با یک برنامه منظم و هماهنگ حرکت کنند. بر این اساس همه دستگاه‌هایی که ساختار و بودجه فرهنگی دارند باید با تعامل و هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای را به صورت هم‌افزا دنبال کنند و بخش شبکه‌های اجتماعی هم به معاونت مطبوعاتی و مرکز توسعه فرهنگ در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده شد.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: در هم‌افزایی با نهادهای بیرون از دولت به دنبال ایجاد یک شبکه هم‌افزای رسانه‌ای هستیم تا گام‌های بزرگی برای اعتلای حوزه رسانه کشور برداریم و این کار را در قالب یک برنامه منظم و مدون پیش خواهیم برد.
او با بیان اینکه دولت مردمی و انقلابی، نماینده همه آحاد مردم است، افزود: در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به دنبال شکستن انحصارها هستیم و برای کمک به مناطق محروم نیز بخش ویژه‌ای در وزارتخانه راه‌اندازی کرده‌ایم و با پشتیبانی رئیس‌ جمهوری وارد این عرصه شده‌ام و به آن اطمینان دارم، ایشان فردی کاملاً فرهنگی و علاقه‌مند به حوزه رسانه هستند و تاکنون هر درخواستی که از ایشان داشته‌ایم فراتر از انتظار برآورده کرده‌اند. اسماعیلی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جریان مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، بر لزوم بازنگری در آرایش رسانه‌ای جریان انقلاب تأکید کرده و روی این مأموریت محوری انگشت گذاشتند و امروز دولت مردمی مأموریت خود را در حوزه فرهنگ و رسانه با این تکلیف بزرگ آغاز کرده است.
همه تلاش ما اعتلای فرهنگی کشور است
محمدمهدی اسماعیلی همچنین عصر پنجشنبه در آیین رونمایی از کتاب «مدیریت میدان و هنر فرماندهی» نوشته حجت‌الاسلام حسین صفدری، در مشهد افزود: نظام مقتدر و ایران قوی باید اقتدار منطقه‌ای، اقتدار اقتصادی و اقتدار فرهنگی داشته‌ باشد و برای رسیدن به توسعه متوازن، همه اینها باید در کنار هم محقق شود. باید همه عرصه‌های قدرت با هم رشد کنند، در حوزه فرهنگ پرداختن به کتاب و کتابخوانی یکی از راهکارهای قدرتمند شدن کشور است، باید سرانه مطالعه با یک برنامه روشن افزایش یابد، ملتی قدرتمند است که کتابخوان باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید به یاری خداوند، انقلاب اسلامی و نگاه متعالی رهبری فرزانه را پیش ببریم، خطه خراسان و شهر مشهد از مکتب‌های کهن فرهنگی کشور و پرچمدار حوزه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است که به واسطه حضور امام رئوف به قبله عشاق تبدیل شده است، بنابراین این خطه باید پیشتاز انقلاب اسلامی در راه رسیدن به دولت کریمه و مهدوی باشد و بیشتر از گذشته بدرخشد.
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده هنرمند شهید مهدی منصوب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به مشهد با همراهی محمدصادق معتمدیان استاندار و یوسف امینی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با خانواده شهید مهدی منصوب در مشهد دیدار و گفت‌وگو کرد.
عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمال شورجه
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل جمال شورجه کارگردان سینما، از وی عیادت کرد.در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی پیگیر آخرین وضعیت درمان جمال شورجه شد و برای این عضو شورای پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی آرزوی شفای عاجل و سلامتی کامل کرد. او گفت: سریال یوسف پیامبر که نویسنده آن آقای شورجه است یکی از آثار ماندگار سریالی در جهان اسلام است و امیدوارم داستان حضرت موسی(ع) هم با کارگردانی ایشان یک اثر‌ ماندگار شود.او بیان کرد: مواضع صریح و نگاه روشن ایشان همواره مورد احترام بوده و آقای شورجه از استوانه‌های سینمای انقلاب و مایه افتخار همگان هستند و از خداوند متعال برای ایشان شفای عاجل خواستاریم. سینمای ما به حضور چنین افرادی نیاز دارد.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر ظرفیت بسیار زیادی داریم و تلاش ما بر این است که بازارهای بین‌المللی را به دست بیاوریم. محمدمهدی اسماعیلی در این پیام ضمن تأکید بر توجه بیشتر به اقتصاد فرهنگ و هنر افزوده است: رایزن‌های فرهنگی نباید تنها به چند نمایشگاه و اجراهای هنری در خارج از کشور بسنده کنند، بلکه از این ظرفیت باید برای ایجاد اشتغال و کار اقتصادی در حوزه هنر استفاده کرد.»
او همچنین در توئیت دیگری نوشت: «با پیگیری‌های انجام شده و دستور رئیس جمهوری محترم بزودی تسهیلات بلاعوض و کم بهره از طریق صندوق اعتباری هنر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.»

حمایت اصناف سینمایی از اظهارات وزیر فرهنگ

اظهار نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مجوزهای شبکه نمایش خانگی و تأکید بر اینکه مسئولیت تولید محتوا در شبکه خانگی و دریافت مجوز در این حوزه با سازمان سینمایی است در چند روز گذشته با حمایت اصناف سینمایی رو به رو شده است. محمد مهدی اسماعیلی هفته گذشته اعلام کرد که سازمان سینمایی مسئولیت صدور مجوز V.O.Dها را برعهده دارد و اینکه برخی دوستان که این مجوزها را در دست دارند باید از این حال در بیاید. یک روز پس از این موضع‌گیری، اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران طی اطلاعیه‌ای از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صیانت از شاکله اصلی این وزارتخانه استقبال کرد. روز گذشته نیز کانون کارگردانان سینمای ایران بیانیه ۲۸ صنف سینما که شهریور سال گذشته در اعتراض به واسپاری نظارت به صداوسیما منتشر شده بود را بازنشر کرد و در ادامه سخنان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطالبه بحق سینماگران و صنوف سینمایی از سال گذشته عنوان کرد.