اجتماع میلیونی زائران در شامگاه اربعین حسینی در کربلای معلی

  سرویس خارجی-
کربلای معلی در شامگاه اربعین حسینی میزان جمعیت میلیونی زائران اباعبدالله الحسین(ع) و
72 شهید گلگون کفن دشت نینوا بود.
خیل عظیمی از دسته‌جات عزاداری هیئات و حسینیه‌ها در شب اربعین حسینی با اقامه عزا در بین‌الحرمین کربلای معلی، در رثای مظلومیت و مصائب حضرت سیدالشهدا، و ۷۲یار باوفایش بر سر و سینه‌زنان، اشک ماتم ریختند. در این عزاداری باشکوه که با حضور میلیونی زائران حسینی برگزار شد عزاداران تصاویری از شهیدان سلیمانی و ابومهندس، رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله را نیز با خود حمل می‌کردند. از سوی دیگر آستان قدسی حضرت عباس(ع) اعلام کرد که مطابق با داده‌های سامانه‌های شمارنده نصب‌َشده در ورودی‌های اصلی کربلای معلی، تعداد زائران اربعین امسال از 16 میلیون نفر عبور کرده است.


بر اساس بیانیه منتشر شده در وب‌سایت رسمی آستان مقدس حضرت عباس‌(ع)، تعداد زائرانی که کربلای معلی از روز هفتم صفر تا ساعت دوازده ظهر (به وقت محلی) روز بیستم ماه صفر (روز دوشنبه) پذیرای آنها بوده، مطابق با سامانه شمارنده الکترونیکی در پنج در ورودی اصلی از 16 میلیون نفر فراتر رفت. اداره عتبات عالیات عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم اربعین
امام حسین(ع) در سطح عالی برگزار شد و هیچ‌گونه اختلالی در این زمینه مشاهده نشد.فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز از موفقیت‌آمیز بودن طرح امنیتی زیارت اربعین
امام حسین(ع) خبر داد.«تحسین الخفاجی» سخنگوی رسمی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که به لطف خدا و تلاش نیروهای امنیتی، طرح ویژه زیارت اربعین امام حسین(ع) با موفقیت اجرا شد.وی افزود:« همه دستورات و توصیه‌های ویژه طرح امنیتی زیارت اربعین و فعال‌‌سازی تلاش اطلاعاتی و خدماتی از طریق راه‌اندازی شماره ویژه تماس با فرماندهی ستاد عملیات مشترک از دو هفته قبل و با حضور معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق که شخصاً بر روند اقدامات امنیتی نظارت داشت و با کمک واحد اطلاع‌رسانی امنیتی و تسهیل روند فعالیت رسانه‌های داخل و خارج از کشور، اجرا شد».
حمله به عزاداران اربعین در نیجریه
از سوی دیگر رسانه‌ها از شهادت سه عزادار حسینی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در حمله نیروهای امنیتی نیجریه در روز اربعین خبر دادند. شبکه «العالم» در این باره اعلام کرد، در حمله نیروهای امنیتی نیجریه به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اربعین در پایتخت این کشور «ابوجا» سه نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.قبل از اربعین، در نیجریه اعلام شده بود که مراسم پیاده‌روی اربعین با نظارت اعضای جنبش اسلامی تحت رهبری شیخ «ابراهیم زکزاکی» برگزار خواهد شد شیعیان نیجریه در مسیر راهپیمایی اربعین در عراق (معروف به مشایه) نیز حضور داشتند و به عزاداری پرداختند.شبکه «ان بی‌ان» لبنان نیز با انتشار تصاویری، یورش نیروهای امنیتی نیجریه به شرکت کنندگان در مراسم اربعین را تأیید کرده است. بر اساس تصاویر منتشر شده، وضعیت برخی از مصدومان وخیم است.این اولین بار نیست که دولت نیجریه عزاداران اربعین حسینی را به خاک و خون می‌کشد و طی سال‌های گذشته بارها دولت نیجریه به عزاداران حسینی حمله کرده و صدها نفر را به شهادت رسانده است.