مدعیان اصلاحات فرصت شانگهای را هم موکول به توافق با غرب می‌دانند

  سرویس سیاسی-
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز مدعی شد: «عضویت ایران در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای به لحاظ اقتصادی دستاورد مطلوبی برای کشور نخواهد داشت، اما اگر در مسیر به عضویت کامل درآمدن در این سازمان، جمهوری اسلامی ایران بتواند موجبات رفع تحریم‌های اقتصادی اعم از تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های باقیمانده از بابت مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را فراهم کند که توسعه همکاری‌‌‌های سیاسی بین‌المللی را به دنبال آورد، این حضور و این عضویت کامل را باید به فال نیک گرفت.»
مدعیان اصلاح‌طلبی 8 سال با شعار رفع تحریم، کشور را معطل وعده‌های پوچ دشمنان گذاشتند و از پیشرفت بازداشتند. آنها با همین شعار و خوش‌خیالی به غرب و آرزو‌اندیشی سبب تورم 52 درصدی، افزایش ضریب جینی (شکاف طبقاتی)، سقوط ارزش پول، رکود فراگیر، تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران شدند. ائتلاف اشرافیت مدعی اصلاحات ـ اعتدال در حمایت از تولید و صادرات کوتاهی و ایران را به درآمد نفت وابسته‌تر کردند.
آنها با تحمیل سیاست تعلیق و انتظار به کشور، شرطی‌‌‌سازی اقتصاد، کم‌توجهی به ظرفیت تجارت با همسایگان، محدود کردن دیپلماسی به آمریکا و اروپا و بزرگ‌نمایی تحریم، ناامیدی را به جامعه تزریق کردند، بر ناکارآمدی خود سرپوش گذاشتند، نفس تولید و پیشران‌های اقتصادی را گرفتند و دشمن را به تحریم بیش‌تر تشویق کردند. مدعیان اصلاحات سفره مردم را خالی و قیمت مسکن را هفت برابر کردند و دلار را تا 32 هزار تومان رساندند. اکنون به جای عذرخواهی از پیشگاه ملت و پاسخگویی در پیشگاه عدالت، تداوم همان سیاست‌های غلط را تئوریزه می‌کنند و فرصت به وجود آمده برای افزایش شرکای تجاری ایران را برنمی‌تابند. این در حالی است که ایران در شرایط تحریم به عضویت سازمان همکاری شانگهای در آمده، همان موضوعی که طیف فریبکار دروغ‌باف، علت عدم وقوع آن در دوران مسئولیت خود را تحریم و FATF جا می‌زد. افزون بر این، مدعیان اصلاحات ادعا می‌کردند عضویت ایران در شانگهای به دلیل رفع تحریم‌های شورای امنیت در دولت روحانی اتفاق افتاده! و حال آنکه مطلب فوق بر عدم رفع آن تحریم‌ها اذعان کرده است. این پرسش نیز ضروری است که بر فرض صحت ادعای رفع تحریم‌های شورای امنیت در دولت روحانی، چرا عضویت ایران در شانگهای 6 سال به تعویق افتاده است؟!


برای تطهیر آمریکا مشکل را در واسطه­ انتقال پیام دیده­‌اند
روزنامه شرق در شماره دیروز خود نوشت: «در پایان سفر به نیویورک، دکتر امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه، در مورد مذاکرات آتی برجام اظهار کردند: «پیام‌های متعارض آمریکایی‌ها که از کانال‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک به ما منتقل می‌شود، ملاک تصمیم‌گیری نهایی ما نخواهد بود».
این یادداشت افزوده است: «سپس تأکید کردند: ایران بر مبنای «رفتار عملی آمریکایی‌ها» قضاوت خواهد کرد. حال، اگر از یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای (و نه از یک مقام سیاسی) در مورد اظهارات ایشان سؤال کنید، پاسخ خواهید شنید «اولین تصوری که از اظهارات وزیر امور خارجه ایران به ذهن متبادر می‌شود، این است که میان ایران و آمریکا یک ضعف جدی در فرآیند پیام‌رسانی وجود دارد».
سپس این ضمن اینکه اظهارات مشابه مقامات آمریکایی درباره «مبهم‌بودن» مواضع ایران در‌مورد بازگشت به مذاکرات برجام نیز تا حدود زیادی همین ذهنیت را تقویت می‌کند. در‌واقع‌ وجود این ضعف در پیام‌رسانی میان این دو کشور جای تعجب ندارد. همان‌طور‌که دکتر امیرعبداللهیان خود اشاره کردند، فرآیند پیام‌رسانی میان تهران و واشنگتن به‌صورت غیرمستقیم از طریق «رسانه‌ها و کانال‌های دیپلماتیک» صورت می‌گیرد‌ و نیک می‌دانیم هیچ‌کدام از این واسطه‌ها در انتقال پیام آن‌طور‌که باید و شاید امین، بی‌طرف و بعضا بی‌غرض نیستند. در‌حقیقت، ضعف در این پیام‌رسانی- تا حدود قابل‌ملاحظه‌ای- ریشه در عدم ارتباط مستقیم میان هیئت‌های ایرانی و آمریکایی دارد که مشکلات رایج در امر «تعبیر موضع طرف مقابل» و «نیت‌خوانی» در مذاکرات بین‌المللی متعارف را تشدید و دوچندان می‌کند.»
در این باره لازم به ذکر است که مشکل در خود آمریکایی‌هاست و نه پیام رسان‌ها. اگر کشور ثالثی که وظیفه پیام رسانی دارد چیزی خلاف آنچه آمریکایی‌ها گفته‌اند انتقال دهد خیلی زود رسوا خواهد شد و معمولا چنین ریسک احمقانه‌ای را کشورها مرتکب نمی‌شوند.
موضوع این است که طیف موسوم به اصلاح‌طلب آسمان و ریسمان به هم می‌بافند که بگویند مشکل از آمریکا نیست بلکه از چیزهای دیگر است؛ نظیر این یادداشت که واسطه‌های رساندن پیام را مقصر عنوان می‌کند. قابل تامل اینکه اصلاح‌طلبان از میان گزاره‌های اصلی سطرهایی که از وزیرخارجه ایران آورده گزاره حاشیه‌ای آن را برجسته کرده است. گزاره‌های اصلی سطرهای مذکور مواردی از قبیل پیام‌های متعارض آمریکایی‌ها و اینکه ملاک تصمیم‌گیری ایران آن پیام‌ها نخواهد بود. در این بین گزاره حاشیه آن بخشی است که وزیرخارجه به واسطه انتقال این پیام‌ها اشاره می‌کند و آن هم به این منظور که برای اذهان عمومی روشن شود که انتقال این پیام‌ها به چه صورت بوده است.
باید در برابر زیاده‌­خواهی آژانس و غرب کوتاه بیاییم!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به گزارشی مغرضانه رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی و حمایت تروئیکای اروپا پرداخت و نوشت: « جرقه تنش تازه در رابطه ميان ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مقطع زماني رخ داد كه اميدها براي احياي برجام نيز هر روز كمرنگ‌تر از ديروز مي‌شود... در حالي كه وزير خارجه دولت سيزدهم بر عملگرا بودن اين دولت تاكيد داشته و مي‌گويد ما براي قهوه نوشيدن به مذاكرات نمي‌رويم اما برآورد طرف مقابل از رايزني‌ها با او در نيويورك حاكي از آن بود كه نمي‌توان در آينده نزديك منتظر از سرگيري رايزني‌ها براي احياي برجام در وين بود. هرچند كه برخي طرفداران دولت سيزدهم معتقدند كه طرف مقابل فاكتور زمان را به دامي براي تهران تبديل كرده اما به نظر نمي‌رسد كه گذشت زمان به كمك راهبرد دولت سيزدهم هم در اين پرونده بشتابد. آنچه در 48 ساعت اخير پس از انتشار گزارش رافائل گروسي در اتحاد ميان تروييكاي اروپايي، اتحاديه اروپا و ايالات متحده عليه ايران و به نفع گزارش مديركل شاهد آن بوديم، نشان مي‌دهد كه هشدار كارشناسان و تحليلگران داخلي و خارجي درباره شكل‌گيري اجماع عليه ايران با گذر زمان، بايد جدي گرفته شود.»
گفتنی است اصلاح‌طلبان به دلیل شکستی که در دولت گذشته خورده‌اند، به دنبال القای این مطلب هستند که راهی جز کوتاه‌ آمدن جمهوری اسلامی در مقابل غرب وجود ندارد. اصلاح‌طلبان در ۸ سال مذاکره با غرب و آمریکا نتوانستند از عزت جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
اصلاح‌طلبان به دنبال القای این مطلب بودند که جمهوری اسلامی می‌خواهد رابطه خود را با دنیا قطع کند و این دروغ شاخدار را در رسانه‌های خود مرتباً اعلام می‌کردند تا طرف غربی‌ را که عامل اصلی به بن‌بست رسیدن مذاکرات است، تبرئه کنند.
این جریان سیاسی ورشکسته با القای مذاکرات مد نظر خود به دنبال تضعیف اصل مذاکرات در دولت سیزدهم است‌، لذا به جای اینکه با مواضع جمهوری اسلامی همراهی کنند، به دنبال تطهیر مواضع قبلی خود هستند، تا این‌گونه القاء کنند که هیچ راهی جز عقب‌نشینی در مقابل غرب وجود ندارد. این در حالی است که دولت سیزدهم به دنبال مذاکره عزتمندانه با غرب است.
اصلاح‌طلبانی که تازه از خواب بیدار شده­‌اند
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: «افزایش قیمت کالاهای اساسی دیگر فاجعه شده است. گزارش‌های رسیده از بازار خبر از افزایش بیش از ۴۰درصدی قیمت برنج داخلی دارد.... نگاهی به گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که افزایش قیمت هر کیلو برنج طارم اعلا و‌ هاشمی درجه یک به ترتیب از حدود ۲۶هزارتومان در مرداد ماه سال قبل به حدود ۳۸ هزار تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده... گفتنی است که در مردادماه امسال قیمت برنج تایلندی و پاکستانی نیز ۵۰.۱ و ۱۸درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و ۱۰ و ۲۱هزار تومان به حدود ۱۵هزار و ۵۰۰ و ۲۴هزار و ۵۰۰تومان در مرداد امسال رسیده است... البته در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیش‌ترین افزایش قیمت در مرداد ماه مربوط به شکر است که قیمت آن در مرداد امسال ۶۳.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۸۴۰۰ تومان در مرداد سال قبل به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.»
در ادامه این مطلب آمده است: «قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در مرداد ماه با افزایش ۵۳.۱درصدی به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است... در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۵۲.۴ و ۳۲.۶ درصد افزایش در مرداد امسال به حدود ۱۲۰ و ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۷۹ و ۹۸ هزار تومان بوده است.»
لازم به ذکر است که افزایش قیمت‌ها همگی ماحصل عملکرد دولت روحانی است که همواره مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده است. مدعیان اصلاحات فقط می‌خواهند عدد گرانی را برجسته کنند بی آنکه نام و نشانی از بانیان و مقصران وضعیت کنونی کشور را سراغ بگیرند! گویا این جماعت تازه از خواب بیدار شده‌اند.