در انتظار تصمیم دولت

حالا که سرنوشت مردمان کشوری به مساحت ۱۶۴۸۱۹۵کیلومتر در دست این دولت است و حالا که صرف نظر از تمام تصمیمات و رفتارهای سیاسی وزیر خارجه، تنها پا روی پا انداختن وی توییت میشود، عاقبت کار چیست؟
در این روزها مذاکرات وین داغ‌ترین خبری است که در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی وایرال می‌شود.
کشور‌های عضو برجام اصرار دارند که گفت‌وگوها هرچه سریع‌تر از سرگرفته شود؛ در این بین هرکشوری بر اساس منافع خود، دیدگاهش را بیان میکند‌.
پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی اراده بازگشت به مذاکرات را دارد گفته بود که گفت‌وگوها باید جدی و تامین کننده حقوق و منافع ایران باشد. او بدون نام بردن از کشور خاصی تاکید کرده بود برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به زودی، این «به زودی» یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟به زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.


وزیر امور خارجه با اشاره به تعویق راه اندازی کانال مالی اروپا برای ایران گفته بود که قطعا به زودیِ ما با به زودی اروپاییان تفاوت فاحشی دارد چون ما در اسرع وقت پای میز مذاکره‌ای می‌نشینیم که جدی و تامین کننده ی حقوق و منافع ملت ایران باشد.
حال که دیدگاه وزیر امورخارجه را دیدیم ...بهتراست نگاهی هم به نظر کشورهای عضو وین داشته باشیم؛ روسیه اعتقاد دارد گذشت زمان اصلا به نفع وین نیست، در این بین در دیدار امیرعبداللهیان با هایکو ماس وزیر امور خارجه ی آلمان، او تاکید کرده بود که باید مزایای اقتصادی ایران که تا کنون محقق نشده این بار تضمین شود و آلمان تمام تلاشهای خود را برای حفظ و احیای برجام انجام می‌دهد. ماس با استقبال از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرفها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرده بود. نماینده اتحادیه اروپا هم گفته بود که احیای برجام نه تنها برای ایران بلکه برای۴+۱و‌تمام جهان بسیار مهم است و شکست برجام برای هیچ طرفی حتی آمریکا خوب نیست.
یکی دیگر از دیدارهای امیرعبداللهیان نیز دیدار با وزیر خارجه ی جدید انگلیس الیزابت تراس بود که نتیجه ی مذاکره این شد که انگلیس در بی‌توجهی و بدعهدی امریکا بی‌تاثیر نبوده و خواسته ی ایران از این کشور تلاش برای بهبود اوضاع است. البته ناگفته نماند بین بی‌مهری‌های کشورهای غربی به ایران، چین نقش خود را درمذاکرات به نفع ایران به بهترین نحو ممکن انجام داده و این بار از امریکا خواسته که به تعهداتش پایبند بماند.
در پایان باید گفت باتوجه به محتوای مذاکرات و ادعای امیرعبداللهیان درخصوص اینکه منتظر نتیجه ی مذاکرات نمی‌مانیم و درحال بررسی برای بازگشت به مذاکرات هستیم، آینده‌ی درخشانی که دولت سیزدهم برای مردم پیش‌بینی کرده بود به حالت تعلیق درآمده این در حالی است که این روزها به سخت‌ترین و پر تنش‌ترین حالت ممکن وضعیت معاش بر خورده‌ایم پس تنها کارمان سکوتِ بدون قضاوت، در برابر وزیر این دولت است. باید دید چه می‌شود...