اربعین شیعیان نیجریه بازهم خونین شد

نیرو‌های امنیتی نیجریه در ادامه اقدامات خصومت‌بار علیه شیعیان این کشور، با شلیک به دسته‌های عزاداران اربعین در پایتخت، هشت نفر را به شهادت رساندند.
تیراندازی نیرو‌های امنیتی نیجریه به عزاداران حسینی در اَبوجا پایتخت این کشور هشت شهید بر جای گذاشت. بنابر گزارش شبکه خبری العالم، این افراد صرفاً به جرم مشارکت در مراسم اربعین هدف گلوله قرار گرفتند. طبق آنچه جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرده است، دسته‌های عزاداری به آرامی در بزرگراه اَبوجا-کوبوا در حال حرکت بودند که ناگهان گروهی از نیرو‌های پلیس و ارتش، پس از شلیک گاز اشک‌آور، آنان را با گلوله هدف قرار دادند. عبدالله محمد، عضو جنبش اسلامی نیجریه، شهید و زخمی شدن چند نفر از عزاداران را تأیید کرد و افزود دو نفر نیز بازداشت شدند. وی در گفتگو با العالم تصریح کرد: «زمانی که نیرو‌های پلیس و سربازان رسیدند بیشتر کسانی که حضور داشتند زنان و کودکان بودند، زیرا بیشتر مردان پس از اقامه نماز رفته بودند. آنان به افراد بی‌گناه و زنان حمله‌ور شدند و بسیاری از آنان به شدت زخمی شدند و به جنگل‌ها گریختند.»
در گزارشی که ابراهیم شیر، خبرنگار العالم درباره این واقعه منتشر کرده، آمده است: «به سمت آنان تیراندازی شد فقط به این علت که در دسته‌های عزاداری اربعین امام حسین (ع) در اَبوجا حضور یافتند. بر اثر تیراندازی نیرو‌های امنیتی به سمت آنان چند نفر شهید و زخمی شدند.» خبرنگار العالم افزود: «پیروان اهل بیت علیهم‌السلام در نیجریه چندین دهه است که از تبعیض و سرکوب رنج می‌برند. مقامات این کشور همه نوع آزار و اذیت مذهبی را اعم از قتل، شکنجه و بازداشت علیه آنان مرتکب می‌شوند.»
سال ۲۰۱۵ نیز حین برگزاری مراسم اربعین، نیرو‌های امنیتی نیجریه طی حمله به خانه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در زاریا، علاوه بر دستگیری وی و همسرش، شمار زیادی را زخمی کردند و عده‌ای را به شهادت رساندند.