داغ شهدای پلاسکو در روز آتش‌نشان

 سرویس جامعه جوان آنلاین: روز آتش‌نشان که می‌رسد همه به یاد شهدای فداکار آتش‌نشان می‌افتند و مسئولان نیز درباره ازخودگذشتگی و ایثار این گروه صحبت می‌کنند. آن‌هایی هم که می‌توانند جویای حال خانواده شهدای آتش‌نشان می‌شوند و حتی به آن‌ها سری می‌زنند. این روز صدای دغدغه خانواده‌های شهدای آتش‌نشان شنیده می‌شود و هر کدام از مسئولان در جایگاه خود وعده و وعید پیگیری مشکلات آن‌ها را می‌دهند. هر چند که این کار، خوب است و خانواده‌های این عزیزان را دلگرم می‌کند، اما تلخی ماجرا اینجاست که آن‌ها در باقی سال فراموش می‌شوند و هر چقدر برای گرفتن حق و حقوقشان فریاد می‌کشند کمتر مسئولی به آن‌ها توجه می‌کند! خانواده‌های شهدای پلاسکو از همین گروه هستند که نزدیک به پنج سال برای ثبت عنوان «شهید» عزیز از دست رفته خود، پیگیر شدند و از هر مسئولی که توانستند این موضوع را مطالبه کردند، اما متأسفانه به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند! حالا در روز آتش‌نشان داغ دل آن‌ها باز تازه شده‌است. شاید همه ما روز‌های تلخ و سخت ماجرای پلاسکو را فراموش کرده‌باشیم و تصاویر و فیلم‌های گرفته شده از آوار‌های خراب‌شده ساختمان پلاسکو را از یاد برده باشیم، اما داغی آن آتش‌سوزی، آن آوار خراب‌شده و آن حادثه هولناک، هنوز که هنوز است برای خانواده شهدای آتش‌نشان تازه مانده و صحنه‌های آواربرداری از جلوی چشمشان دور نشده‌است. آنقدر برخی از مسئولان با این خانواده‌ها بی‌مهر بودند که انگار با خاموشی آتش پلاسکو، توجه و رسیدگی به خانواده آن آتش‌نشانان فداکار نیز به فراموشی سپرده شده‌است. همه این‌ها به رغم این است که رهبر انقلاب دو مرتبه آتش‌نشانان پلاسکو را شهید خدمت خطاب کرده‌اند.
دنیا را دور بزنید، آخرت را هم می‌توانید؟
خانواده شهدای آتش‌نشانان پلاسکو از بی‌توجهی مسئولان و طولانی شدن روند رسیدگی به شکایاتشان گلایه می‌کنند. میثم سلطانی، برادر شهید سلطانی در این‌باره به «جوان» می‌گوید: «بیش از چهار سال در رفت و آمد دادسرای امور جنایی بودیم که در نهایت ماه گذشته دادگاه این شکایت تشکیل شد و قرار بود که به مشکلات ما رسیدگی شود، اما اتفاقاتی در این دادگاه رقم خورد که خستگی این سال‌ها را بر تن‌مان گذاشت! زیرا که هیچ اطلاع‌رسانی خبری در این خصوص نشده‌بود و خبرنگاران برای پیگیری آن حضور نیافتند. در صورتی که می‌بینیم برای کوچک‌ترین اتفاقات و زمانی که می‌خواهند مطلبی دیده و پیگیری شود، خبرنگاران را دعوت می‌کنند! اما دادگاه شهدای پلاسکو در سکوت خبری مطلق برگزار شد که همه ما را متأثر کرد!»
او با گلایه از عملکرد ضعیف مسئولان برای رسیدگی به پرونده‌شان ادامه می‌دهد: «سؤال من این است که چرا در ماجرای شکایت پلاسکو اینقدر سیاسی کار شده‌است؟ آن‌هایی که می‌توانستند کاری انجام دهند، اما کوتاهی کردند چطور می‌خواهند به خدا جوابگو باشند؟ بر فرض که مسئولان اهمال‌کار، این دنیا را با دوز و کلک پشت سر بگذارند، اما مگر آن‌ها می‌توانند خدا را هم گول بزنند؟!»


سلطانی اظهار می‌دارد: «۱۶ آتش‌نشان شهید پلاسکو آنقدر جایگاه بالایی دارند که نزد خدای خودشان عزیز هستند و احتیاجی به توجه مسئولان ندارند، اما سنگ‌اندازی‌هایی که برخی برای خانواده این شهیدان اتفاق می‌افتد، جواب دادن می‌خواهد. متأسفانه در این سال‌ها، بی‌احترامی‌های زیادی به خانواده شهدا شده و پیچ و خم کار‌های اداری نیز آن‌ها را کلافه کرده‌است. در نهایت هم یک دادگاه نمایشی برگزار شد که بعد از آن گفتند دو ماه دیگر مجدد دادگاه تشکیل می‌شود!»
او در پایان می‌گوید: «ما امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد و سیاسی‌کاری‌ها کنار برود. مطالبه‌گری حق ماست، ما از مسئولان می‌خواهیم پیگیری کنند و جویای حال خانواده شهدا باشند. همچنین می‌خواهیم قاضی که در جایگاه تصمیم‌گیری نشسته است به مقصرین حکمی بدهد تا درس عبرتی برای سایر مسئولان شود. البته این حکم تنها جواب دنیوی اعمال آن‌ها خواهد بود و آن‌ها باید در آخرت نیز پاسخگوی عملکرد خود باشند.»
گره مشکلات خانواده شهدای پلاسکو در دست رئیس جدید بنیاد شهید
یک منبع آگاه در سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به نامه‌نگاری‌های متعدد در این سال‌ها برای خدمت‌رسانی به خانواده شهدای آتش‌نشان به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «بعد از حادثه پلاسکو، شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و شورای شهر تهران، نامه‌های متعددی را برای تحت پوشش قرار گرفتن شهدای آتش‌نشان در بنیاد شهید و ایثارگران ارسال کرده‌اند، رهبر معظم انقلاب نیز همان موقع بیانیه دادند و آتش‌نشانان را شهید خدمت اعلام کردند، اما بنیاد شهید برای این عزیزان «کارت» یا «کد» برای انجام خدمات صادر نکرده‌است.»
او درباره حمایت‌های سازمان آتش‌نشانی از خانواده این شهدا اظهار می‌دارد: «سازمان آتش‌نشانی تا حد امکان حمایت‌هایی را از خانواده این عزیزان داشته، قرار است که از این ماه مبلغ ۳ میلیون تومان به صورت ماهانه به حساب پدران و مادران شهدای پلاسکو واریز شود تا کمک حالی برای گذران زندگی آن‌ها شود. این در حالی است که در این مدت بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ اقدامی برای حمایت از این عزیزان انجام نداده‌است.»
این منبع آگاه می‌گوید: «متأسفانه برخورد سلیقه‌ای برای خدمت‌رسانی به «شهدای خدمت» موجب رنجش و ناراحتی خیلی از افراد شده‌است. آتش‌نشانانی که برای دفاع از پلاسکویی‌ها، جانشان را کف دستشان گرفتند و فداکاری کردند، مورد قبول بنیاد شهید نبوده و نیستند! و این مسئله برای خانواده این عزیزان بسیار ناراحت‌کننده است.»
آن‌طور که این منبع آگاه می‌گوید تفسیر بنیاد شهید از خدمت شهدای آتش‌نشان تفسیر درستی نیست و هیچ‌کس نمی‌داند چرا این بنیاد تحت هیچ شرایطی زیر بار خدمت‌رسانی به خانواده شهدای پلاسکو نمی‌رود! البته او می‌گوید: «به‌دنبال رایزنی با آقای قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس جدید بنیاد شهید هستیم که به امید خدا پس از این بخشی از مشکلات خانواده شهدای پلاسکو را حل کنیم. آقای قاضی‌زاده‌هاشمی در این مدت کوتاه نشان داده‌اند که برای حل مشکلات شهدای خدمت تلاش خواهند کرد زیرا که بعد از شهادت نوجوان فداکار؛ شهید لندی، ایشان به دفتر رهبری نامه زدند و خواستند که عنوان شهید خدمت برای این نوجوان لحاظ شود و این موضوع امیدوارکننده است که شاید اتفاقات خوبی برای خانواده شهدای پلاسکو بیفتد.»
بنیاد شهید، ضوابطی برای «شهدای خدمت» ندارد
در همین رابطه، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران که تا امروز پیگیر حل مشکلات خانواده شهدای پلاسکو بوده‌است، به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «مهم‌ترین چیزی که برای خانواده شهدای پلاسکو وجود دارد و ان‌شا ا... آن را با قوت پیگیری خواهیم کرد، ثبت عنوان «شهید خدمت» برای این عزیزان است. سال ۹۵ که آن حادثه تلخ اتفاق افتاد و آوار بر سر آتش‌نشانان فداکارمان خراب شد، من و آقای تشکری هاشمی در دل حادثه بودیم. آن روز‌ها که آوار‌های داغ برداشته می‌شد و شعله‌های آتش را خاموش می‌کردند ما در میدان حضور داشتیم و همه چیز را از نزدیک با دکتر قالیباف لمس کردیم.»
او ادامه می‌دهد: «ما شاهد حادثه و لحظه به لحظه فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی آتش‌نشانان بودیم و از روز بعد از حادثه نیز مشکلات خانواده این عزیزان را پیگیری کردیم. مسئله مسکن آن‌ها را تا حدی به جا‌های خوب رساندیم و با مصوبه‌ای که به سرانجام رسید، مسئله فرزندان این آتش‌نشانان فداکار را در بعد آموزشی و درمان پیگیری کردیم، حتی آن‌موقع بیمه عمر خانواده این شهدای عزیز را در دستور کار قرار دادیم، اما متأسفانه در دوره پنجم شورای شهر موضوع عنوان «شهید خدمت» برای آتش‌نشانان پلاسکو عملیاتی نشد و موانع اداری بسیار زیادی داشت. در این خصوص سازمان‌هایی باید همکاری می‌کردند، اما بنا به دلایلی این کار را انجام ندادند!»
این عضو شورای شهر با بیان اینکه در دوره شورای شهر پیشین ارتباط عاطفی بین خانواده شهدای آتش‌نشان و مدیریت شهری وجود نداشت، اظهار می‌دارد: «در حال حاضر ارتباط عاطفی خوبی را میان خانواده شهدای آتش‌نشان و مدیریت شهری برقرار کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر حکم شهید خدمت که حکمی قانونی و حق مسلم این عزیزان بوده‌است، برای آن‌ها نهایی شود.»
امانی معتقد است که شهر، شورا و شهرداری تهران مدیون خانواده شهدای آتش نشان پلاسکو هستند و هر مشکلی که آن‌ها داشته باشند، باید برایشان حل شود.
او درباره ضعف عملکرد بنیاد شهید در خصوص رسیدگی به مشکلات خانواده شهدای پلاسکو می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد که متأسفانه بنیاد شهید و امور ایثارگران هنوز ضوابط روشنی برای شهدای خدمت ندارد و باید آن را مشخص یا تعریف کند تا برای همه ما روشن شود. در این صورت است که بخش عمده‌ای از مشکلات شهدای آتش‌نشان پلاسکو حل خواهد شد که ما به طور جدی پیگیر آن هستیم.»