۶ساعت سخت بدون اینستاگرام!

آفتاب یزد - گروه شبکه: روز دوشنبه برای چند ساعتی دسترسی جهانی کاربران به واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس بوک، دچار اختلال شد و کاربران نمی‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند. بسیاری گمان می‌کردند علت این امر حمله سایبری یا فیلتر شدن این شبکه هاست اما مشکل نه فیلتر بود و نه حمله سایبری بلکه یک مشکل تکنیکی بود. در این راستا نیویورک تایمز در مورد اختلال در فیس بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ به نقل از دو منبع جداگانه در تیم امنیتی فیس بوک نوشته است احتمال این که مشکل در دسترسی به این برنامه‌ها به دلیل حمله سایبری باشد بسیار کم است و احتمالا اختلال ناشی از یک مشکل تکنیکی است نه حمله سایبری. جان گراهام کامینگ از مدیران فیس‌بوک هم گفته بود: «مشکل احتمالا از سرورهای فیس‌بوک است که باعث‌عدم دسترسی به واتس‌اپ و اینستاگرام شده است.» خوشبختانه با گذشت بیش از پنج ساعت از زمانی که سرویس‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ با قطعی مواجه شده بودند، سرویس‌ها مجددا وصل شدند.
> علت توقف خدمات
دراین راستا شرکت فیسبوک در بیانیه‌ای اعلام کردکه اشتباه در تغییر تنظیمات سیستم مسیریابی (روتر) دلیل اصلی اختلال شش‌ساعته در خدمت‌رسانی رسانه‌های این شرکت به ۳.۵ میلیارد کاربر بوده است. به‌گزارش ایرنا، این شرکت ضمن عذرخواهی
از کاربران اعلام کرد: «تیم‌های مهندسی ما متوجه شده‌اند که تغییر تنظیمات در روترهای اصلی که ترافیک شبکه را بین مراکز داده هماهنگ می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «خدمات‌رسانی ما دوباره راه‌اندازی شده است و ما به طور فعال در تلاش هستیم تا آن‌ها را به حالت عادی برگردانیم. ما همچنین هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های کاربران در نتیجه این خرابی نداریم.»


> ضرر۷میلیارد دلاری فیسبوک
اما از این رهگذر برخی گزارش‌ها حاکی از ضرر ۷ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ رئیس فیسبوک و فروش داده‌های یک و نیم میلیارد کاربر فیسبوک در اینترنت است. فیسبوک خود را به یک سکوی اصلی پیام رسانی، پخش زنده، واقعیت مجازی و بسیاری از خدمات دیجیتالی دیگر تبدیل کرده است. در برخی کشورها مانند میانمار و هند، فیس بوک مترادف با اینترنت است. بیش از ۳.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس‌اپ برای ارتباط با دوستان و خانواده، توزیع پیام‌های سیاسی و توسعه کسب و کارهای خود از طریق تبلیغات و اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند. فیسبوک اولین شبکه اجتماعی بود که کاربران آن از مرز یک میلیارد نفر عبور کرد و در حال حاضر به طور ماهانه بیش از ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون نفر کاربر فعال دارد. این شرکت در حال حاضر همچنین مالکیت چهار رسانه اجتماعی بزرگ را در اختیار دارد که هرکدام ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارند: فیس بوک (شرکت اصلی)، واتس‌اپ، فیس بوک و اینستاگرام.
> هجوم به تلگرام
از سوی دیگر بعد از قطعی واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس بوک مراجعات کاربران به توییتر و تلگرام افزایش یافت. حساب رسمی تلگرام در توییتر در توضیحاتی خطاب به کاربرانی که از کندی این شبکه انتقاد می‌کردند اعلام کرد این مشکل به دلیل افزایش مراجعات کاربران جدید صورت گرفته است. ساعاتی پس از قطع واتس‌اپ، فیسبوک و اینستاگرام، امکان کامنت گذاشتن در کانال‌های تلگرامی با اختلال رو به رو شد. شبکه ارتباطی وایبر هم که روزگاری یکی از محبوب‌ترین کانال‌های ارتباطی به شمار می‌رفت از کاربران دعوت کرد با پیوستن به این شبکه، به راحتی با دوستان خود در ارتباط باشند.
> واکنش کاربران
اما در دسترس نبودن چندساعته اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک باعث نگرانی بسیاری شد به خصوص آن‌ها که کسب و کارشان از طریق چنین فضاهایی است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «امیدوارم دیگر هیچ وقت اینستاگرام و واتساپ قطع نشه چون من واقعا برای زندگی کردن تو دنیای واقعی ساخته نشدم! حتی آماده هم نیستم!».
کاربر دیگری گفته است: «اگر واقعا این قطعی ادامه دار بود چی. حتی فکر کردن بهش تنمو می‌لرزونه».
البته قطعی این پیام رسان‌ها دست مایه طنز برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است به خصوص از سوی توئیتری ها. چرا که بسیاری از کاربران بعد از قطعی اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس بوک سراغ توئیتر و تلگرام رفتند. آن‌ها با انتشار تصاویری طنز از برتری توئیتر سخن گفتند. برخی از کاربران هم نوشته اند: «تازه دارم می‌فهمم توییتر و تلگرام هم چه اپای باقابلیتی هستند جل‌الخالق»، «توئیتر و تلگرام نشان دادند کُت تن کیست! سه پیام رسان واتس‌اپ، فیس بوک و اینستاگرام با قطعی روبرو شدند در حالی که تلگرام و توئیتر به کار خود
ادامه داده».