گردهمایی ادیان اصلی دنیا در خصوص تغییرات اقلیمی

️در اقدامی بی‌نظیر، و به دعوت پاپ فرانسیس، رهبران تمامی ادیان اصلی دنیا در روز دوشنبه 12 مهرماه 1400 در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر، و از پاپ درخواست کردند که به نمایندگی از همه ادیان آن را به رهبران سیاسی شرکت‌کننده در کنفرانس COP26، تسلیم نماید.
️آیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق ­داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از ایران به عنوان یکی از متفکرین شیعی در این گردهمایی مدعو و شرکت کرد و ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، به ایراد سخنرانی‌ای پرداخت که خلاصه آن به شرح زیر است:
️بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را برروی کره زمین سخت و دشوار کرده، یک بحران اخلاقی و فکری است وبرای حل آن رهبران دینی میتوانند نقش مهمی ایفا کنند. نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی وغیرالهی. درنگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات، کوهها، دریاها و سایر بخشهای طبیعت یک مجموعه هستی و همه مظاهر آفریدگار و نشان‌دهنده او هستند ‌درحالی در نگاه غیر الهی چنین نیست.
لازم به ذکر است که بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP26 در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد، و پس از کنفرانس پاریس سال 2016 که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.