توافق تهران- اسلام آباد برای ساخت و نگهداری تجهیزات دریایی

برنامه‌ها و دیدارهای سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان دیروز نیز در سومین روز این سفر ادامه یافت. سردار باقری و هیأت همراه شامگاه چهارشنبه و در پایان دومین روز سفر به پاکستان وارد بندر کراچی شدند. این در حالی است که همزمان گروه پارلمانی دوستی ایران و پاکستان نیز در این کشور حضور دارند و مشغول رایزنی و دیدار با مقامات این کشور هستند.
حضور در آرامگاه «محمد علی جناح» رهبر و بنیانگذار فقید پاکستان و ادای احترام به وی اولین برنامه هیأت ایرانی در کراچی بود. به گزارش ایرنا، در این مراسم که صبح دیروز برگزار شد «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان و «حسن نوریان» سرکنسول کشورمان در شهر کراچی نیز حضور داشتند. پس از آن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز جمعه به همراه اعضای هیأت بلندپایه نظامی-دفاعی کشورمان در جریان سفر به شهر بندری «کراچی» ضمن حضور در کارخانه‌های ساخت کشتی و زیر دریایی، ناو، رزم ناو و گاردهای ساحلی، از نحوه ساخت و پیشرفت‌های پاکستان بازدید کرد. همچنین برنامه‌ریزی شد که دو کشور همسایه تعاملات نزدیکی در رابطه با ساخت و تعمیر و نگهداری و سایر مسائل در ابعاد کشتی و زیردریایی با یکدیگر همکاری کنند.
در جریان دیدار و رایزنی‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با مقام‌های نیروی دریایی و امنیتی مستقر در کراچی پاکستان، طرفین تأکید کردند که امنیت منطقه تنها به دست همسایگان تأمین و تحقق می‌یابد. در بحث ناو نیز سردار باقری با فرماندهی ناوگان دریایی جنوب و فرمانده نیروی دریایی پاکستان در کراچی دیدار و طی آن نسبت به امنیت دریانوردی در مرزهای مشترک دریایی، انجام رزمایش‌های مشترک و بازدیدهای متقابل از بنادر یکدیگر تأکید شد. همچنین دو طرف درباره ارائه آموزش‌های متقابل در عرصه‌های مختلف، انتقال تجارب دریایی و همچنین رفع موانع موجود در مقابله با امر مبارزه با مواد مخدر، قاچاق در دریا و از جمله مبارزه با تروریسم دریایی با یکدیگر اشتراک نظر کردند. توافق شد که ارتباطات دو کشور در بخش تبادل دانشجویی و مسائل آموزشی گسترش یابد و در این خصوص قرار شد تا از پاکستان برای مشارکت با قرارگاه مرکز امنیت دریانوردی ایران در چابهار که بزودی افتتاح رسمی خواهد شد، در امر مبارزه با دزدان دریایی و تأمین امنیت منطقه به دست کشورهای همسایه دعوت شود.



پیشنهاد تشکیل کارگروه سه جانبه بین چین، ایران و پاکستان
گفتنی است همزمان گروه دوستی پارلمانی ایران نیز در پاکستان به سر می‌برند. به گزارش خانه ملت، هیأت پارلمانی ایران دیروز با اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. احمد امیرآبادی فراهانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در این دیدار با تأکید بر لزوم هم‌افزایی میان مجالس ایران و پاکستان، پیشنهاد نشست مشترک گروه‌های دوستی دو کشور همراه با چین را مطرح و از آمادگی مجلس ایران برای میزبانی در اولین جلسه گروه‌های دوستی ایران، پاکستان و چین خبر داد. وی در این راستا تأکید کرد:«تحکیم روابط دیپلماسی پارلمانی میان ایران، چین و پاکستان زمینه ساز سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی سه کشور و مشارکت جمعی برای رفاه مردم منطقه خواهد بود». امیرآبادی فراهانی با اشاره به تحولات افغانستان و رایزنی‌هایی که هیأت گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران و پاکستان در طول این سفر با مقامات سیاسی و پارلمانی در اسلام آباد داشت، گفت:«دیدگاه جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت تمامی گروه‌ها و قومیت‌ها در افغانستان می‌باشد».
در ادامه این دیدار اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان نیز با ابراز خرسندی از پیشنهاد تشکیل جلسه مشترک گروه‌های دوستی ایران، چین و پاکستان خاطرنشان کرد: «پاکستان از هر طرح و پیشنهاد که به بهبود شرایط منطقه و رفاه مردم منجر گردد حمایت می‌کند و تشکیل کارگروه سه جانبه بین چین ایران و پاکستان حائزاهمیت است». رئیس مجلس ملی پاکستان در همین راستا به مسئولان دبیرخانه مجلس ملی پاکستان دستور داد تا گام‌های عملی برای هماهنگی درخصوص دیپلماسی سه جانبه پارلمانی و پیشبرد ابتکار ایران برای شکل‌گیری این مشارکت میان سه کشور مهم برداشته شود.