شهرداری تهران اسیر فامیل‌بازی شده است؟ حاشیه‌های داماد آقای شهردار

علیرضا زاکانی دامادش را به عنوان مشاورش انتخاب کرد و در واکنش به سیل انتقادات گفت که رابطه استخدامی در کار نیست و تنها قرار است از تخصص و دانش دامادش استفاده کند.
علیرضا زاکانی شهردار تهران، در حکمی حسین حیدری همسر دخترش مریم زاکانی را به سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار در هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرده است. زاکانی پیش‌تر در مناظره‌های انتخاباتی در نقد فامیل سالاری نطق کرده بود.
انتصاب داماد زاکانی در شهرداری تهران واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. صبح امروز مهدی چمران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در واکنش به انتصاب یکی از بستگان زاکانی به سمت مشاور ویژه شهردار گفت: من در جریان نبودم، اما شنیدم و می‌پرسم ببینم از چه قرار است. گویا براساس نسبت و این چیز‌ها نبوده، اما سوال می‌پرسم. پس از بالا گرفتن انتقادها شهردار تهران به انتصاب حیدری به سمت مشاور ویژه در حوزه هوشمندسازی واکنش داد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در صفحه توییتر خود نوشت: جهت پاسخگویی خدمت عزیزان، آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان در حوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌ کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده‌است.


سخنگوی شورای شهر هم در این رابطه گفته که زاکانی از داماد خود، دعوت کرده است که این مسئولیت را به نیابت از خودش بپذیرد و چشم و گوش شهردار در این حوزه و عملا دستیار و بازرس ویژه او در تحقق هوشمندسازی تهران باشد. اصرار زاکانی بر اعلام موضوع برای این است که کسی گمان نکند نزدیکان او قرار است در هر زمینه‌ای دخالت کنند و موضوعات به‌طور شفاف بیان شود.
به گزارش رویداد24، علیرضا زاکانی دامادش را به عنوان مشاورش انتخاب کرد و در واکنش به سیل انتقادات گفت که رابطه استخدامی در کار نیست و تنها قرار است از تخصص و دانش دامادش استفاده کند. حسین حیدری داماد علیرضا زاکانی کیست؟
علیرضا زاکانی
در روزهای گذشته در خبری اعلام شد که علیرضا زاکانی شهردار تهران طی حکمی داماد خود حسین حیدری را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری انتخاب کرده است. همین یک خط خبر کافی بود تا انتقاد‌ها به شهردار تهران که حضورش در این سمت به دلیل نداشتن تخصص مرتبط با سمت شهرداری تهران با حواشی بسیاری همراه شده بود، بار دیگر از سر گرفته شود.
شهردار تهران که با زیر پا گذاشتن و دور زدن قانون به بهشت رفته بود، طی حکمی داماد خود را به عنوان مشاور ویژه شهردار تهران منصوب کرد. او در مناظرات انتخاباتی در واکنش و کنایه به دولت روحانی گفته بود که اگر رئیس جمهور شوم، از هیچ یک از اقوام و فامیل‌هایم در مناصب استفاده نمی‌کنم و بستگان خود را بر سر کار نمی‌آوریم. این انتصاب در حالی است که براساس مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران، به کارگیری‌ بستگان ممنوع اعلام شده است. اما برای فردی، چون زاکانی که برای انتخابش به عنوان شهردار تهران قانون را تغییر داده بودن، به کارگیری دامادش در شهرداری نمی‌تواند موضوع خاصی باشد!
زاکانی در واکنش به انتقاد‌ها به بر سر کار آوردن دامادش در شهرداری تهران در توئیتی نوشت: «آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان در حوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.»
زاکانی شهردار تهران هفته گذشته جذب هر نیروی جدیدی در شهرداری تهران را ممنوع کرده بود و در بخشنامه‌ای که ابلاغ کرده بود، آورده بود که: «جذب و بکارگیری نیروی انسانی جدید تحت هر عنوان و با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت، پیمانکاری، شرکتی، مشاوره‌ای، حق الزحمه‌ای، ساعتی و پروژه ای و حتی انجام خدمت به طور رایگان یا افتخاری در شهرداری تهران ممنوع است.»
واکنش رئیس شورای شهر تهران به این اتفاق از خود انتصاب البته عجیب تر بود و نشان داد که قرار نیست حمایت های بی چون و چرا شورای شهر از زاکانی تمام شود. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در واکنش به این انتصاب گفت: «من در جریان نبودم اما شنیدم و می پرسم ببینم از چه قرار است. گویا براساس نسبت و این چیزها نبوده اما سوال می پرسم. اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می تواند جایگاه داشته باشد به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصابات را داشته باشد.»
حسن حیدری کیست؟
حسین حیدری داماد علیرضا زاکانی است که متولد دهه ۶۰ و فارغ التحصیل دانشگاه شریف است که با مریم زاکانی ازدواج کرده است. گفته می‌شود حیدری مدیرعامل شرکت ایده نگار عرش است که رامبد جوان نیز از اعضای هیئت مدیره این شرکت است.
شرکت عرش یک شرکت نرم افزاری است که در تهران فعالیت می‌کند، این شرکت با سازمان‌هایی همچون بانک صادرات و همراه اول و بیمه تامین اجتماعی و دانشگاه صنعتی شریف و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همکاری دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۹ توسط چند دانشجوی دانشگاه شریف تاسیس شد و به تولید نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب و موبایلی پرداخت.
مریم زاکانی و حسین حیدری در دانشگاه باهم آشنا شده‌اند و مریم برای ادامه تحصیل در رشته «علوم انسانی دیجیتال» به سوئیس رفت. زاکانی گفته چون این رشته در ایران وجود نداشته، دخترم برای خدمت به کشور و به خرج شخصی برای ادامه تحصیل به سوئیس رفته است.
موضوع فامیل بازی زاکانی به انتصاب دامادش ختم نمی‌شود، او پیش از این‌ نیز تجربه خوبی در فامیل بازی داشته و در مرکز پژوهش‌های مجلس برادر دامادش را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده بود که این انتصاب نیز با واکنش‌ها و حواشی بسیاری همراه شده بود.
زمانی که زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس مشغول به کار بود مسعود فیاضی برادر دامادش را به عنوان معاون خود و مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها منصوب کرد. فیاضی در حالی به این سمت انتخاب شده بود که لیسانس عمران و دکترای فقه و اصول دارد.
درنهایت اما باید دید این روند که البته در انتصاب‌های غیر تخصصی مانند سازمان زیباسازی شهری نیز پی گرفته شد در شهرداری تهران ادامه خواهد یافت؟
سایر اخبار این روزنامه
شهرداری تهران اسیر فامیل‌بازی شده است؟ حاشیه‌های داماد آقای شهردار پیمان مولوی فرهنگ اپوزیسیون شدن بعد از پایان دوره مدیریت مسائل داخلی اردوغان را از قله قدرت پایین می‌آورد؟ آنکارا؛ عدول از «تنش صفر به تنش صد» با همسایگان آیا جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف باقی می‌ماند؟ عواقب یک تصمیم برای سینماگران تاکید رئیسی بر برگرداندن اعتماد به بازار سرمایه بورسی‌ها از ریسمان قرمز و سبز می‌ترسند! «ابتکار» چالش‌ حل بحران‌ها در شرایط سخت را بررسی کرد در انتظار هماهنگی تیم اقتصادی قطع ناگهانی توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت شرایط به حالت عادی بازگشت ابهام در صحبت خبر خالی بودن خزانه در اواخر دولت دوازدهم ادعای خزانه خالی، پاس گل به دشمن در آستانه مذاکره؟ امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه پاکستان: با تمامی طرف‌ها در افغانستان در تماس هستیم قطع ناگهانی توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت شرایط به حالت عادی بازگشت زور قانون هم به صداوسیما نرسید ۱۵ میلیارد حق‌پخش ورزش در سال ۹۹ پرید! چین: زیردریایی اتمی آمریکا در دریای چین جنوبی چه می‌کرد؟ بان کی مون: چین به تحقق آرمان‌های سازمان ملل کمک کرد