بان کی مون: چین به تحقق آرمان‌های سازمان ملل کمک کرد

دبیرکل سابق سازمان ملل تاکید کرد، چین به تحقق آرمان‌های سازمان ملل کمک‌های شایانی کرده است.
به گزارش ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل اخیرا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شینهوا به نقش چین در سازمان ملل در ۵۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: بازگرداندن کرسی قانونی جمهوری خلق چین یکی از رویدادهای مهم در تاریخ سازمان ملل بوده است. سازمان ملل با بازگرداندن کرسی چین، به یک سازمان جهانی از نظر ابعاد و محتوا تبدیل شد.
بان کی مون در جریان ۱۰ سال تصدی‌اش بر سازمان ملل به عنوان دبیرکل این نهاد شاهد وقوع بسیاری از رویدادهای مهم بوده است و توافق آب و هوای پاریس و اهداف توسعه پایدار جزو مهم‌ترین اتفاقات جهانی بوده‌اند.
وی گفت: بخشی از این اتفاقات به خاطر رهبری و مشارکت قوی چین تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ بوده است. مهم‌ترین کمک چین، تعهد جدی‌اش به مبارزه با تغییر اقلیم بوده است. چین نقش تعیین‌کننده‌ای را در روند مذاکرات توافق پاریس در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی ایفا کرد. من از مشارکت چین در تسریع روند تصویب این توافقنامه قدردانی می‌کنم.


بان کی مون با یادآوری ابتکار عمل شی جین پینگ در دعوت از وی و باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا به شهر هانگژو در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، گفت: در جریان این سفر، این دو رهبر سند مربوط به پیوستن به توافق پاریس را به من ارائه کردند.
وی افزود: این یک رویداد بسیار معنادار بود که دیگر کشورها را نیز ترغیب کرد تا دنباله‌رو چین و آمریکا باشند که همین امر منجر به تصویب توافق پاریس شد. اگر ابتکار عمل شی جین پینگ نبود، ما حتی اکنون نیز توافق پاریس در مورد تغییر اقلیم را نداشتیم.
دبیرکل سابق سازمان ملل تصریح کرد: تعهد چین به حذف کربن تا قبل از سال ۲۰۶۰ همچنین پیام ترغیب‌کننده‌ای به دیگر کشورها بوده است. چین نه تنها به رسیدن به آرمان‌های اهداف توسعه هزاره کمک شایانی کرده بلکه نقش مهمی در اجرای این برنامه نیز ایفا کرده است.
بان کی مون با اشاره به دستاوردهای چین در ارتقا سطح زندگی مردم چین و بالا کشیدن آنها از خط فقر، گفت: این رویداد دیگر کشورهای در حال توسعه را نیز ترغیب می‌کند تا همین کار را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه جهان با چالش‌های جدی همچون تغییر اقلیم، پاندمی کرونا و تضعیف چندجانبه‌گرایی مواجه است، خواستار همکاری‌های چندجانبه شد و از رهبران جهان خواست تا در رشد و پرورش چندجانبه‌گرایی فعال‌تر باشند.
بان کی مون گفت: ما یک سیاره، یک نوع بشر و یک آینده مشترک داریم. ما باید برای صلح و رفاه مشترک یک نوع بشر با احترام به یک سیاره و یک آینده تلاش کنیم. در این راستا، ساختن جامعه‌ای با یک آینده مشترک برای بشریت همانطور که شی جین پینگ پیشنهاد داده، یک موضوع بسیار مهم است.
وی افزود: پیشنهاد چین برای اینکه سازنده صلح جهانی، مشارکت‌کننده در توسعه جهانی، مدافع نظم بین‌المللی و تامین‌کننده کالاهای عمومی باشد، درست همسو با آرمان‌های منشور سازمان ملل است. امیدوارم که چین به همکاری نزدیک با سازمان ملل در تبدیل جهان به مکانی بهتر، امن‌تر و مرفه‌تر در آینده ادامه دهد.
سایر اخبار این روزنامه
شهرداری تهران اسیر فامیل‌بازی شده است؟ حاشیه‌های داماد آقای شهردار پیمان مولوی فرهنگ اپوزیسیون شدن بعد از پایان دوره مدیریت مسائل داخلی اردوغان را از قله قدرت پایین می‌آورد؟ آنکارا؛ عدول از «تنش صفر به تنش صد» با همسایگان آیا جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف باقی می‌ماند؟ عواقب یک تصمیم برای سینماگران تاکید رئیسی بر برگرداندن اعتماد به بازار سرمایه بورسی‌ها از ریسمان قرمز و سبز می‌ترسند! «ابتکار» چالش‌ حل بحران‌ها در شرایط سخت را بررسی کرد در انتظار هماهنگی تیم اقتصادی قطع ناگهانی توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت شرایط به حالت عادی بازگشت ابهام در صحبت خبر خالی بودن خزانه در اواخر دولت دوازدهم ادعای خزانه خالی، پاس گل به دشمن در آستانه مذاکره؟ امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه پاکستان: با تمامی طرف‌ها در افغانستان در تماس هستیم قطع ناگهانی توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت شرایط به حالت عادی بازگشت زور قانون هم به صداوسیما نرسید ۱۵ میلیارد حق‌پخش ورزش در سال ۹۹ پرید! چین: زیردریایی اتمی آمریکا در دریای چین جنوبی چه می‌کرد؟ بان کی مون: چین به تحقق آرمان‌های سازمان ملل کمک کرد