آیا جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف باقی می‌ماند؟ عواقب یک تصمیم برای سینماگران

گروه فرهنگ و هنر – جشنواره فیلم فجر بزرگترین رویداد سینمایی در کشور است. رویدادی که تمام سینماگران و دوستداران این عرصه برای فرا رسیدنش روزشماری می‌کنند و از چند ماه قبل پیگیر اخبارش هستند. در کنار جشنواره فیلم فجر که همیشه بهمن ماه برگزار می‌شود، جشنواره جهانی فیلم فجر که هر سال در بهار برگزار می‌شود. اما حالا اعلام شده که این دو جشنواره با هم ادغام خواهند شد و این اتفاق جشنواره جهانی فیلم فجر را که بهار امسال در زمره ۱۵ جشنواره برتر فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) قرار گرفت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
برگزاری اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به سال ۱۳۶۱ بازمی‌گردد. این جشنواره به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم ایران، هر سال در تهران برگزار می‌شود و عرصه‌ای مناسب برای تبادلات فرهنگی، نمایش دستاوردهای خلاقانه سینماگران مطرح و نیز تقدیر از فیلم‌های ملی و بین‌المللی است. این جشنواره از زمان تاسیس تاکنون نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران ایفا کرده و هر سال کارگردانان پیشکسوت و فیلمسازان جدید آثار خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند.
از شخصیت‌هایی که در مقام داور در سال‌هایی که از طول عمر این جشنواره می‌گذرد با آن همکاری داشته‌اند، می‌توان به فولکر شلوندورف، کریشتف زانوسی، رابرت چارتف، سمیح کاپلان اوغلو، بروس برسفورد، پرسی ادلون، پل کاکس، شیام بنگال، بلا تار، یان تروئل، هلما سندرس برامس، الیا سلیمان، آنییژکا هولاند، آندری زویاجینتسف، رستم ابراهیم بکف و … اشاره کرد.
بعد از پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف واکنش‌ها به این اتفاق در میان هنرمندان و سینماگران سرشناس ایران کم نبود تا اینکه خرداد ماه امسال،صفحه توییتر فیاپف، فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه کنندگان فیلم، در پستی در این صفحه نوشت: «فیاپف به جشنواره جهانی فیلم فجر، رویداد سینمایی بزرگ ایران، به عنوان عضو جدید جشنواره‌های فیلم رقابتیِ خوشامد می‌گوید.»


محمدمهدی عسگرپور، دبیر این جشنواره، در مراسم آغاز رسمی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز اعلام کرد این رویداد سینمایی به جمع ۱۵ جشنواره الف جهانی پیوسته است و در ادامه خبر مشترک دبیر جشنواره و «فلورانس ژیرو» مدیر امور جشنواره‌های فیاپف درباره این اتفاق منتشر شد و این گونه جشنواره جهانی فیلم فجر در کنار جشنواره‌های معتبر سینمایی کن (فرانسه)، برلین (آلمان)، ونیز (ایتالیا)، کارلووی واری (جمهوری چک)، لوکارنو (سوئیس)، توکیو (ژاپن)، مسکو (روسیه)، سن سباستین (اسپانیا)، شانگهای (چین)، ورشو (لهستان)، قاهره (مصر)، تالین (استونی)، هند (هند) و ما دل پلاتا (آرژانتین) قرار گرفت که در جمع ۱۵ جشنواره رقابتی و غیرتخصصی مورد تایید فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) است.
اما روز گذشته خبری منتشر شد که این عضویت را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، گفت: برگزاری همزمان این رویداد مهم و راهبردی سینمای ایران در سالگرد جشن‌های فجر انقلاب اسلامی با هم‌افزایی ظرفیت‌ها، قطعا فرصت‌های کاربردی مضاعفی را برای بهره‌مندی جامعه سینمایی، اقشار مختلف مردم، سینماگران و میهمانان خارجی فراهم می‌آورد.
وی ادامه داد: همه‌ساله در سالروز انقلاب و در پوشش جشن‌های متنوع آن شاهد حضور میهمانان، شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و حضور چشمگیر رسانه‌های خارجی در کشور هستیم. بدیهی است با برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌تواند از این مزیت‌ها و فرصت‌ها بهره‌برداری کند.
خزاعی افزود: سینمای نوین ایران یعنی سینمای پس از انقلاب با تمامی فراز و فرودهایش مهم‌ترین نقش را در پیشبرد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایفا کرده و حضور میهمانان خارجی و ملاحظه بی‌واسطه آن‌ها از اقبال مردم نسبت به جشنواره فجر و سینما، تصویر بی‌بدیلی علیه تبلیغات استکبار رسانه‌ای علیه کشور است و قطعا این مزیت مهم باید مورد توجه قرارگرفته و با برطرف کردن کاستی‌های قبلی تقویت شود و ادغام بخش ملی و بین‌الملل جشنواره از این حیث نیز قابل اعتناست.
معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اثرات جشنواره جهانی فجر یادآور شد: بدون شک از مزیت‌های نسبی ایجاد شده و تجارب ارزنده همکاران خوب‌مان در این رویداد استفاده خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: پیرو بررسی «کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره‌ها» و بنا به مطالبه‌های صنوف و سینماگران کشور در سال‌های گذشته، سازمان سینمایی به این جمع‌بندی رسیده است که برگزاری دو جشنواره ملی و جهانی فجر را به صورت یکپارچه تحت عنوان «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» برگزار کند.
محمد خزاعی بیان کرد: با کمک همه خانواده سینما و با تعامل گسترده در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، جشنواره‌های باشکوه و خاطره‌انگیزی را همچون سال‌های دور برای رونق و نشاط سینما و جامعه تدارک ببینیم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به سرلوحه قراردادن محورهایی چون خانواده، اخلاق و امید در دوره جدید سینما اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم در مسیر اعتلای سینمای ملی، گفت‌وگوهای میان فرهنگی، ایجاد پتانسیل‌های بالقوه برای تبدیل شدن به ویترین سینمای خاورمیانه، پویایی اقتصاد سینما، روزآمدسازی و ارتقای سطح دانش و بینش سینماگران ایرانی از طریق تبادل تجربه با سینماگران خارجی، تقویت حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و… با ترسیم سیاست‌های کلیدی و راهبردی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب پیش رویم.
اما نکته اینجا است که خرداد ماه امسال که محمدمهدی عسگرپور آخرین دبیر این رویداد اعلام کرده بود که تاریخ برگزاری این جشنواره با توجه به ثبت در یک فدراسیون جهانی نمی‌تواند متغیر باشد و فصل بهار و به طور مشخص ماه خرداد به دلایل متعدد زمان مناسبی برای این رویداد سینمایی است.
او حتی درباره تناقضی که بر سر عدد دوره برگزاری جشنواره جهانی با سال‌های برپایی آن وجود داشت نیز گفته بود که برای فیاف عدد خیلی مسئله نیست.
اما نکته مهمی که عسگرپور به آن اشاره داشت این بود که باید ببینیم دولت بعد چقدر اهل مذاکره است و تصمیم گیری‌ها چطور پیش می‌رود.
او گفته بود که ما دیگر وارد یک باشگاه جهانی شده‌ایم که برای ورود به آن مراتبی را طی کرده‌ایم و این اتفاق در اقتصاد سینمای ایران هم می‌تواند اثرگذار باشد. او تاکید داشت که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مدیریت جدید می‌تواند تمام توافقات را ملغی کند و حالا ادغام دوباره جشنواره جهانی و ملی فجر تحت عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر این سوال را به همراه دارد که آیا زمان برگزاری جشنواره برای حفظ ثبت جهانی آن به بهار تغیر می‌کند؟ آیا ثبت جهانی در رده جشنواره‌های الف با این ادغام و برگزاری در بهمن ماه چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ و نکته مهم‌تر اینکه مهم‌ترین رویداد هنری کشور با برند فجر تا چه زمانی دستخوش تغییرات مدیریتی خواهد بود؟
سایر اخبار این روزنامه
شهرداری تهران اسیر فامیل‌بازی شده است؟ حاشیه‌های داماد آقای شهردار پیمان مولوی فرهنگ اپوزیسیون شدن بعد از پایان دوره مدیریت مسائل داخلی اردوغان را از قله قدرت پایین می‌آورد؟ آنکارا؛ عدول از «تنش صفر به تنش صد» با همسایگان آیا جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف باقی می‌ماند؟ عواقب یک تصمیم برای سینماگران تاکید رئیسی بر برگرداندن اعتماد به بازار سرمایه بورسی‌ها از ریسمان قرمز و سبز می‌ترسند! «ابتکار» چالش‌ حل بحران‌ها در شرایط سخت را بررسی کرد در انتظار هماهنگی تیم اقتصادی قطع ناگهانی توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت شرایط به حالت عادی بازگشت ابهام در صحبت خبر خالی بودن خزانه در اواخر دولت دوازدهم ادعای خزانه خالی، پاس گل به دشمن در آستانه مذاکره؟ امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه پاکستان: با تمامی طرف‌ها در افغانستان در تماس هستیم قطع ناگهانی توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت شرایط به حالت عادی بازگشت زور قانون هم به صداوسیما نرسید ۱۵ میلیارد حق‌پخش ورزش در سال ۹۹ پرید! چین: زیردریایی اتمی آمریکا در دریای چین جنوبی چه می‌کرد؟ بان کی مون: چین به تحقق آرمان‌های سازمان ملل کمک کرد