ادای دین به مجاهدت‌های زنان اندیمشکی

  تحسین مقام معظم رهبری
آن طور که در صفحه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آمده، رهبرانقلاب چندی قبل در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان زنجان با اشاره به کتاب «حوض‌ خون»، بیان کرده بودند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون ؛البتّه من در اهواز دیده بودم، خودم مشاهده کردم آن‌جایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت می‌کند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.» «حوض خون» روایتی از زنان اندیمشکی از رختشویی در دوران جنگ تحمیلی است که با تدوین و نگارش «فاطمه‌ سادات میرعالی» به‌تازگی توسط انتشارات «راهیار» منتشر شده است. نکته قابل توجه که این کتاب را از دیگر نوشته‌های حوزه دفاع مقدس جدا می‌کند روایت ماجرا از دریچه نگاه افراد مختلف است، «حوض خون» خاطراتی است که از بیان 64 نفر از این زنان می‌خوانید.
فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی از جمله این زنان هستند که درباره فعالیت‌شان در بخش رختشویی البسه رزمندگان دفاع مقدس دست به روایت خاطرات و ماجراهایی می‌زنند. در بخشی از کتاب تصاویری از راویان این کتاب، فعالیت‌های آنان در سال‌های دفاع مقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رختشویی البسه رزمندگان هم آمده است. همان طور که در بخشی از گفت‌وگوی پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با نویسنده این کتاب هم آمده، اندیمشک یکی از شهرهای مهم استان خوزستان در زمان جنگ تحمیلی است. در همان روزهای اول جنگ، دشمن خودش را به چند کیلومتری مرکز شهر رساند و قصدش این بود تا با تصرف اندیمشک که دروازه ورودی خوزستان است، به صورت کامل این استان را از ایران جدا کند و تحت کنترل درآورد هرچند که با مقاومت مردم، این تصمیم
 ناکام ماند.



اثری خواندنی در تاریخ شفاهی
مردم اندیمشک از همان روزهای اول در کنار ارتش به دفاع از شهر پرداختند و با هر آنچه در اختیار داشتند مقاومت کردند. این رشادت‌ها و مجاهدت‌های مردم در هیچ جا ثبت و ضبط نشده و به نظر می‌رسد نقش اندیمشک در تاریخ دفاع ‌مقدس به‌صورت کامل بیان نشده است. آن گونه که نویسنده کتاب تأکید کرده وی در دوران دانشگاه به ‌واسطه فعالیت در بسیج دانشجویی بارها با همراهی جمعی از دانشجویان به دیدارخانواده‌های شهدا و ایثارگران اندیمشک رفته‌ و پای صحبت آنان نشسته بوده، به گفته «میرعالی» اما آن زمان درباره بسیاری از رویدادهای زمان جنگ و افرادی که در آن زمان نقش‌های مختلفی داشتند و برخی هنوز هم در بین ما هستند، خبر و اطلاعات دقیقی در دست نداشته‌اند. نویسنده این کتاب از سال 93 وارد کارهای پژوهشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس می‌شود، همان سال طی برپایی دومین کنگره سرداران و یک هزار شهید شهرستان اندیمشک، کار اسکن و دیجیتال کردن اسناد را برعهده می‌گیرد و چندین ماه پی در پی سر و کار داشتن با این اسناد زمینه‌ساز تألیف این کتاب می‌شود.
«حوض خون» سومین‌ عنوان از مجموعه‌ «پشتیبانی جنگ» و چهارمین ‌عنوان مجموعه «زنان انقلاب» است که از سوی انتشارات «راهیار» منتشر شده؛ این کتاب برای عموم علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی اثری خواندنی است.