سایه همیشگی تهدید بر سر اصلاح‌طلبان!

آرمان‌ملی – مطهره شفیعی: تهدید تنها سلاح باقی‌مانده دلواپسان برای خارج کردن اصلاح‌طلبان از دایره سیاسی کشور است؛ برایشان هم اهمیت ندارد که افشای تهدیدها چه تبعاتی برای آنها دارد چراکه به نظر می‌رسد اطمینان دارند برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد. دلواپسان در بسیاری از مواقع تهدید مدیران اصلاح‌طلب را اقدامی در راستای پیشبرد اهداف توسعه و حل مشکلات معرفی می‌کنند اما زمانی که خود بر کرسی مدیریت جلوس می‌کنند، اقدامی برای بهبود شرایط انجام نمی‌دهند و به عبارتی تهدید مدیران اصلاح‌طلب را فراموش می‌کنند! یکی از مدیرانی که در دوران مسئولیتش با تهدیدهای زیادی مواجه شد، معصومه ابتکار است. حتی پس از پایان حضورش در دولت بود که مجلسیان دلواپس یازدهم خواستار محاکمه او شدند، چنانکه ماه گذشته بود که  گزارش «رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست در ارائه گزارش ناصحیح درخصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی» در مجلس قرائت شد و پس از آن ابتکار و زنگنه به‌عنوان متهم شناخته شده و نمایندگان دلواپس خواستار رسیدگی قوه‌قضائیه شدند. ابتکار دیروز از تهدیدهای بیشتری پرده‌برداری کرد.
 سکوت ابتکار شکست
ابتکار می‌گوید از همان زمانی که عضو شورای شهر تهران بوده بارها از سوی افرادی خاص برای پیگیری نکردن موضوع بنزین و آلودگی هوا تهدید شده و به او گفته بودند وارد این موضوعات نشود، چون بحث امنیت ملی درمیان است و برایش تبعاتی خواهد داشت؛ «که البته تبعات آن را دیدیم؛ از پرونده‌سازی، تهمت‌ها و دروغ‌ها گرفته تا اتهاماتی که علیه خودم، همسرم و خانواده‌ام زدند و اذیت‌های زیادی کردند. حتی به همسرم زنگ زدند و گفتند جلوی من را بگیرد.» او در توضیح چرایی این تهدید می‌گوید: «موضوعی که به گفته خودش یکی از دلایل رد صلاحیتش در انتخابات شورای شهر چهارم تهران بود. او می‌گوید تمام اسناد و مدارکی که نشان می‌دهد دولت محمود احمدی‌نژاد، بنزین ریفورمیت را توزیع می‌کرده و سبب آلودگی شدید هوا شده، موجود است. من در شورای شهر، رئیس کمیته محیط‌زیست شهر تهران بودم، گزارشی به دست ما رسید که برای جبران کسری بنزین دارند ترکیبات آروماتیک مثل بَنزن و تولوئن به بنزین اضافه می‌کنند. برای اینکه آن کسری بنزینی که ناشی از تحریم‌ها بود، جبران شود. این گزارش در سال ۱۳۸۹ به دست من رسید که گزارشی فنی و دقیق بود. به دنبال آن من تذکری را به صورت کتبی در شورای شهر دادم و به رئیس شورا اعلام کردم که این موضوع شرایط تهران را بسیار خطرناک و هوا را آلوده می‌کند. شرکت کنترل کیفیت هوا در ابتدا اعلام کرد که تجهیزات لازم را برای اندازه‌گیری ندارد و بعد از آن آقای قالیباف دستور دادند و تجهیزات خریداری شد. شرکت کنترل کیفیت هوا به طور جامع وضعیت آلاینده بنزن در شهر تهران را اندازه‌گیری کرد و در نهایت، گزارش بسیار نگران‌کننده بود. ما این گزارش را منعکس کردیم ولی متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم و حتی به گونه‌ای من را تهدید کردند و گفتند وارد این موضوعات نشوید. چون بحث امنیت ملی است که من گفتم سلامت مردم مهم است.» وی در پاسخ به این سوال که بعد از اعلام اینکه شما به قوه‌قضائیه برای رسیدگی به این موضوع معرفی شده‌اید، با مجلس مکاتبه‌ای نداشته‌اید، اظهار داشت: من مکاتبه‌ای با دکتر قالیباف انجام دادم و از ایشان خواستم که این گزارش را استرداد کنند و دوباره مجددا در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شود. از ایشان درخواست کردم یک نگاه کارشناسی روی موضوع باشد. چون ایشان در جریان است و زمان اندازه‌گیری بنزن در هوای تهران توسط شرکت کنترل کیفیت، در شهرداری بودند و آن موقع دستور این کار را دادند. بنابراین من امیدوارم یک بازنگری در این روند داشته باشند. وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم کشور را به دور از تخریب، تهمت و این فضاسازی‌ها مدیریت کنیم. مردم از این آسیب‌ها صدمه دیدند و خسته شدند. واقعا زمان آن است که به جای اینکه آدرس غلط دهیم به سراغ مسأله اصلی برویم که موضوع آلودگی هواست.
 کاش فقط تهدید بود


البته تهدید با سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت تفاوتی ندارد. ابتکار چنین به سنگ‌اندازی‌ها اشاره می‌کند: «موضـــوع کـــــوه‌خواری و زمین‌خواری موضوع خیلی جدی در منــــــابع طبیعی و محیط‌زیســت است. ما گزارش‌های زیادی داشتیم که متاسفانه تخلف در این زمینه‌ها در دورانی خیلی زیاد بوده است.  پرونده‌ای مربوط به زمین‌خواری در لواسانات داشتیم. من گزارشی دریافت کردم که در آنجا تعداد زیادی پرونده زمین‌خواری بوده و این پرونده‌ها گم شده است. بازرسی ما با کمک دستگاه بازرسی کل کشور، نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه رفتند و از خانه مدیر حقوقی حفاظت محیط‌زیست استان تهران، ۵۰ پرونده قضایی زمین‌خواری را که معطل مانده بودند، پیدا کردند که البته بعضی از این پرونده‌ها حکم تخریب هم داشت.»
 تاج‌زاده و بقیه هم تهدید شدند
البته تهدید اصلاح‌طلبان تنها به ابتکار محدود نمی‌شود. شنیده شده زنان دیگر دولت روحانی هم با چنین تهدیدهایی مواجه بودند. شهیندخت مولاوردی می‌گوید: «ثابت شده است زبان تهدید و خط‌ونشان کشیدن دیگر جواب نمی‌دهد و دوران تهدید ملت‌ها سپری شده است.» از سوی دیگر اصلاح‌طلبان خارج از قدرت هم با تهدیدهای زیادی روبه‌رو بودند که نمونه بارز آن تهدید مصطفی تاج‌زاده از سوی حسن عباسی است.  دی‌ماه سال 98 بود  حسن عباسی که چند ماه بود به دلیل توهین به سیدمحمود علوی، وزیر وقت اطلاعات با شکایت معاونت حقوقی این وزارتخانه به زندان رفته و  آزاد شده بود، سابقه پررنگی در به هم‌زدن صفوف اتحاد دارد و در آن مقطع به بهانه ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی بار دیگر نوک پیکان انتقاد خود را به سوی اصلاح‌طلبان نشانه رفت و صراحتا به مصطفی تاج‌زاده و رئیس‌ و بعضی اعضای دولت توهین و او را تهدید می‌کرد. عباسی در کلیپ منتشر شده در فضای مجازی، برخلاف روال معمول سخنرانی‌هایش ایستاده، میکروفون به دست گرفته و فریاد زنان اصلاح‌طلبان را «جریان نفاق» معرفی کرده و از عملکرد این جریان سیاسی درحالی ابراز «نگرانی» کرد که در طول روزهای اخیر فعالان این اصلاح‌طلب پا‌به‌پای اصولگرایان مقابل ترور قاسم سلیمانی ایستادگی کردند. ادعاهای عباسی اما به همین جا ختم نمی‌شود. او می‌گوید اگر «مردم ریختند در خیابان و اصلاح‌طلبان را تکه‌تکه کردند، نگویید هشدار ندادیم!» این کنشگر سیاسی اصولگرا دلیل این اقدام را «بازی اصلاح‌طلبان با احساسات مردم» در جــــریان شــهادت قاسم سلیمانی عنوان می‌کند و سپس خطاب به وزیر اطلاعات مـــی‌گوید: «جـــلوی اینها را بگیر!»