از تذکر به رجانیوز تا بخشش مرجع تقلید

آرمان ملی: حواشی پیرامون اهانت به آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی از مراجع تقلید کشورمان طی چند روز گذشته ادامه‌دار بوده و هر کسی از ظن خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است. چه بسیاری از مراجع، علما، مقامات و سیاسیونی که در حمایت از این مرجع عالیقدر صحبت کرده‌اند  و چه آنهایی که در حمایت از فرد اهانت کننده لب به سخن گشوده‌اند همه حواشی و واکنش‌ها را پوشش داده‌اند و حتی دادستان کل کشور نیز اخیرا از رسیدگی به این مساله خبر داده بود. این درحالی است که به اذعان بسیاری جای واکنش دولت نسبت به این مساله خالی بود که رئیس‌جمهور نیز روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: «بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان به‌ویژه علما و مراجع عظام تقلید ضروری است، چراکه ایشان خیرخواه مردم، مسئولان و کشور هستند و رهنمودهای مراجع عظام تقلید همواره چراغ راه مردم و مسئولان است.» البته انتظار می‌رفت که رئیس‌جمهور نسبت به ماجرای اهانت به آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی واکنش نشان دهد نه اینکه به صورت کلی اشاره به بهره‌گیری از رهنمودهای علما و مراجع عظام تقلید داشته باشد. قدرمسلم آیت‌ا... صافی به قرائت بسیاری از علما از مراجع بزرگ تقلید است که نمی‌توان جایگاه وی را در نظر نگرفت و درخصوص اهانت به ایشان نیز موضعی اتخاذ نکرد.
  گلایه‌ای ندارم 
«از هیچ فرد، نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم.» واکنش آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی به آنچه است که این روزها در واکنش به سخنان ایشان ایجاد شد. این مرجع تقلید  در دیدار رئیس مجلس توصیه‌هایی درباره وضعیت معیشتی در جامعه و نیز روابط خارجی مطرح کرد. وی درباره روابط خارجی کشور گفت: «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.» بسیاری خواستار محاکمه آنانی شد که به آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی توهین کردند و برخی بر حقانیت گفتار این مرجع تقلید تاکید کردند. آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی درنهایت به این رفتارها واکنش نشان داد و دفتر ایشان دفتر آیت‌ا... العظمی صافی‌گلپایگانی از مراجع تقلید در واکنش به حواشی اخیر اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «با قدردانی و تشکر از مردم شریف و عزیز ایران، مراجع معظم تقلید، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، جوامع و تشکل‌های دینی و اجتماعی که از بیانات و مواضع متین مرجعیت شیعه مبنی بر لزوم حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حمایت نمودند به اطلاع عموم می‌رساند که حضرت آیت‌ا... العظمی صافی‌گلپایگانی دام‌ظله‌العالی فرمودند: حقیر از مردم بزرگوار ایران، کمال تشکر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانی‌ها و مشکلات به فضل الهی در ظل عنایات حضرت بقیه‌ا... الاعظم عجل‌ا... تعالی فرجه الشریف برطرف گردد ان‌شاء‌ا...».
 دیدار آیت‌ا... جوادی آملی با آیت‌ا... صافی


روز گذشته آیت‌ا... جوادی‌آملی به دیدار آیت‌ا...صافی‌گلپایگانی رفت. حضرت آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی ضمن خوشامدگویی و اظهار خرسندی از دیدار حضرت آیت‌ا... جوادی‌آملی به برخی از ویژگی‌های آیت‌ا... العظمی بروجردی (رحمه‌ا... علیه) اشاره کردند. حضرت آیت‌ا... جوادی‌آملی نیز ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت حضرت آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی به ذکر خاطره‌ای از مرحوم آیت‌ا... آقای حاج رحیم ارباب پرداخته، تقید و تعهد ایشان نسبت به رعایت ادب و حرمت نهادن به ساحت مرجعیت و بزرگان را از اخلاق عالمانه وی دانستند. ایشان یادآور شدند که بایستی این سنت حفظ شده و همگان بدان متعهد باشند.
 شنای شریعتمداری خلاف جهت آب 
اما واکنش مدیرمسئول کیهان قابل تامل بود. حسین شریعتمداری در یادداشتی تحت عنوان «دفاع از مرجعیت به گروه خون شما نمی‌خورد!» نوشت: «آیت‌ا... صافی به خوبی می‌دانند که ساز مخالف با جمهوری اسلامی ایران از جانب دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب کوک شده و با کینه‌توزی و باج‌خواهی ادامه یافته است. حضرت آیت‌ا...صافی که عمری را در خدمت به اسلام گذرانده‌اند هرگز نمی‌توانند با تسلیم کشور به دشمنان اسلام و مردم مسلمان این مرز و بوم موافق باشند و بی‌تردید نه فقط قهر، بلکه دشمنی و خصومت ایران با دشمنان یاد شده را ضروری می‌دانند. از حق نباید گذشت و با عرض پوزش از محضر واجب‌الاحترام حضرت آیت‌ا... صافی باید گفت، متاسفانه بیان نه‌چندان دقیق حضرت ایشان در سوءاستفاده طیف یاد شده بی‌تاثیر نبوده است. اگرچه ساحت حضرت آیت‌ا...صافی و سوابق ایشان از این شائبه به دور بوده و هست. شماری از فرزندان دلسوز و پاکباخته اسلام و انقلاب را می‌توان دید که پای از رکاب انقلاب بیرون نکشیده و  به نقد اظهارات ایشان روی آوردند و با توجه به غیر دقیق بودن بیانات حضرت آیت‌ا...صافی، برای طیف یاد شده بیانات ایشان قابل هضم نبود و البته در مورد یا مواردی از نوشته خویش ‌اندازه نگاه نداشتند که دیروز طی یادداشتی خاضعانه از محضر جناب ایشان پوزش طلبیدند.»
 تذکر به رجانیوز
سایت رجانیوز  از جمله سایت‌هایی بود که رفتار درستی با فرمایشات آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی نداشت و در یادداشتی با عنوان «هشت‌سال عبرت کافی نیست؟!» تعرضاتی به این مرجعیت شیعه شده که ورای نقد و تحلیل سیاسی است و قدم به وادی توهین می‌گذارد. روز گذشته هیات ‌نظارت بر مطبوعات به پایگاه خبری «رجا‌نیوز» تذکر داد و قرار شد مراتب برای رسیدگی به مرجع قضایی ارسال شود.