بازگشت کارگران نیشکر به کارخانه

گروه اجتماعی/ سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان با پیگیری‌های دولت، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از خصوصی بودن به بخش دولتی بازگشت و کارگران این شرکت با شوق و امید و انگیزه دوباره کار خود را از روز یکشنبه آغاز کردند. این شرکت که سال‌ها تحت پوشش و در اختیار دولت بود از سال 94 به بخش خصوصی واگذار شد اما این واگذاری‌ها با حاشیه‌ها و شبهه‌هایی همراه بود و همین مسأله باعث شد مدیریت این شرکت تصمیماتی را برخلاف منافع  کارگران اتخاذ کند تا جایی که این روند با اعتراض و انتقاد کارگران مواجه شد. از سوی دیگر به دلیل ضعف مدیریت حقوق کارگران شرکت هفت تپه با تأخیر چند ماهه پرداخت می‌شد. برخی کارگران این مجتمع صنعتی معتقدند که ناکارایی و سیاست‌های نادرست مدیران بخش خصوصی باعث شد شرایط معیشتی کارگران با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه شود. به دنبال این مسأله کارگران نیز با تجمع و متوقف کردن کار خواستار ورود دولت، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه به این مسأله شدند تا شرکت هفت تپه از مالک بخش خصوصی خلع ید و به دولت بازگردانده شود. این مسأله در دولت جدید با پیگیری‌های مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین با حمایت برخی نمایندگان مجلس موجب شد یکبار دیگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه زیر نظر دولت برود و کارگران این حوزه دوباره کار خود را آغاز کنند و این پیروزی را جشن بگیرند. همچنین آنها خواستار رسیدگی به سایر مطالبات کارگری خود شدند. پس از واگذاری مدیریت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دو ماه حقوق معوق کارگران پرداخت شد و پس از ماه‌ها، اعتصاب کارگران این شرکت به پایان رسید و عملیات اورهال (تعمیر و بازسازی) این کارخانه برای تولید شکر از سر گرفته شد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ورود دولت به موضوع رفع مشکلات و معضلات شرکت هفت تپه بزودی روند پرداخت حقوق‌ کارگران بر ریل اصلی خود باز خواهد گشت و موضوع حقوق و دستمزد کارگران به حالت عادی برمی‌گردد. احمد خانی‌نوذری با اشاره به مشکلات و قضایای هفت تپه گفت: شرکت توسعه نیشکر در سال‌های گذشته با مشکلاتی در زمینه تأمین منابع لازم برای مدیریت طرح‌های خود، نبود آب کافی در منطقه و خشکسالی، نبود توازن و [عدم] همکاری بانک‌ها با طرح‌های نیشکر، تغییر سیاست‌های کلان حوزه کشاورزی و... مواجه بود. در نتیجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد جدیدی را به دولت ارائه داد تا با استفاده از ظرفیت قانونی، صددرصد شرکت هفت‌تپه در قالب رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود.
 به گز ارش ایلنا، او در ادامه افزود: بر این اساس با توجه به مذاکراتی که با کارگران صورت پذیرفت و در راستای حل مشکلات کارگران وزارت تعاون به این نتیجه رسید، شرکت «توسعه نیشکر و صنایع جانبی» بهترین گزینه برای مدیریت مجتمع است و در واقع منجی صنعت نیشکر هفت‌تپه خواهد بود. خانی نوذری در مورد روند انتقال شرکت هفت تپه توضیح داد: موضوع انتقال شرکت هفت‌تپه در جلسه‌ای با حضو دکتر مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، مطرح شد و پیشنهاد معاون اول رئیس جمهوری این بود که این کار سریع‌تر انجام شود؛ در نهایت تصمیم بر این شد که هفت‌تپه به شکل مستقیم به شرکت توسعه انتقال یابد و سازمان تأمین اجتماعی هم مالک ۲۰ درصد از سهام شرکت توسعه شود.  او با اشاره به اینکه در دوران تصمیم‌گیری واگذاری شرکت هفت تپه و تا زمانی که وزارت کار به این موضوع ورود کند، حقوق‌ کارگران برای چند ماه پرداخت نشده بود، افزود: به‌دلیل تعلل در پرداخت حق بیمه‌ها، در عمل خدمات درمانی و بیمه‌ای تأمین اجتماعی از ابتدای مهر ماه برای کارگران در دسترس قرار نداشت و مشکلات عدیده دیگری هم به چشم می‌خورد. بر این اساس مذاکراتی که با آقایان دکتر عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر موسوی، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی، صورت گرفت، آنها پذیرفتند که در این بخش مساعدت لازم با شرکت توسعه انجام شود. با توجه به اینکه شرکت هفت‌تپه در دوران خصوصی‌شدن، افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به سازمان تأمین اجتماعی بر جای گذاشت، توافق شد تا بدون واریز حق بیمه‌ها، تا پایان آبان ماه، خدمات بیمه‌ای و درمانی کارگران برقرار بماند. نوذری ادامه داد: البته این اتفاق بار مالی ۱۴ میلیارد تومانی برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌کند، اما این مهم را وزیر کار و سرپرست سازمان پذیرفتند. حال امید می‌رود با ورود شرکت توسعه نیشکر، روند پرداخت حقوق‌ها بر ریل اصلی خود بازگردد و حالت عادی به خود بگیرد. البته بنا بر اخبار واصله حقوق‌ معوق تا شهریور پرداخت شده‌ و دستمزد مهرماه هم ظرف روزهای آینده پرداخت می‌شود.