روایتی از مرگ 15 بیمار پروانه‌ای بر اثر تحریم‌های ظالمانه دارویی آمریکا


به گزارش خبرگزاری میزان، قاضی پورمریدی در ابتدای جلسه رسیدگی علنی به پرونده دعوای حقوقی بیماران پروانه‌ای یا بیماران «اپیدر مولیزیس بولسا» (بیماری
‌ای‌بی) گفت: این جلسه دادگاه با شکایت ۲۹۵ نفر از بیماران
‌ای‌بی‌ علیه ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی و دولت آمریکا درخصوص خسارت‌های ناشی از تحریم‌های دارویی و تبعات آن در بحث اختلال دارویی و دسترسی بیماران،


‌ای‌بی‌ تشکیل شده است.
وی ادامه داد: پیش از این نیز یک جلسه غیرعلنی تشکیل شده بود که به دلیل درخواست خانواده بیماران و خود بیماران این جلسه با حضور آنان تشکیل شده است.
رئیس‌شعبه ۵۵ حقوقی تهران با بیان اینکه از تمام نقاط کشور دادخواست تهیه شده است، افزود: دادخواست این ۲۹۵ نفر تقریباً همه استان‌های کشور را دربر می‌گیرد و دادگاه جنبه حقوقی، خسارت‌های بدنی و درمانی به خانواده‌ها و خسارت‌های تنبیهی را بررسی خواهد کرد.
قاضی پورمریدی بیان داشت: سازنده دارو‌هایی که در پی تحریم‌های آمریکا به بیماران «‌ای بی» نمی‌رسد یک شرکت سوئدی است که در پی تحریم‌های جنایتکارانه دولت آمریکا، این اقدام صورت می‌گیرد و باعث شده از سال ۹۰ تا ۹۸ پانزده نفر از این افراد جان خودشان را از دست داده‌اند.
وی اظهارداشت: خسارت‌هایی که به این افراد وارد شده خسارت‌های بدنی، فرصت از دست رفته مثل کار، ازدواج و... است که می‌تواند مورد دادخواهی قرار بگیرد.
رسول تقدسی یکی از دو وکلای ۲۹۵ نفر از شهروندان ایرانی که مبتلا به بیماری‌ای بی‌است، گفت: دادخواست را در ۲۷۷ صفحه به دادگاه ارجاع داده‌ایم، مستندات در حدود ۲۰۰۰ صفحه است. خواسته از دادگاه، تقاضای صدور حکم علیه دولت ایالات متحده آمریکا، رئیس‌جمهور سابق این کشور، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت سابق آمریکا، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اعمال تحریم‌هایی مداخله داشتند. وی افزود: به استناد بیش از ۵۰ معاهده و میثاق‌های بین‌المللی، تقاضای اخذ خسارات مادی و معنوی ارائه شده است. ما از دادگاه محترم تقاضا داریم تا این پرونده را از منظر حقوقی و خسارت‌های مادی و معنوی که به موکلان من وارد شده است و همچنین خسارت‌های تنبیهی مورد بررسی قرار دهد.
تقدسی ادامه داد: موکلین من بیماران ای‌بی هستند و برای اینکه دردشان کم شود نیاز به پانسمان‌هایی است که از شرکتی سوئدی تهیه کنند، این شرکت سوئدی اعلام کرده است به واسطه تحریم‌های اقتصادی آمریکا این نوع پانسمان‌ها را به ایران نمی‌فرستند و به واسطه این اقدام موکلین من از آن روز درد و رنج فراوانی تحمل می‌کنند که قابل بیان نیست.
این وکیل با بیان اینکه این پرونده کاملاً حقوقی است و اگر آمریکا جنگ می‌خواهد این جنگ نیست و موکلین من کودک هستند، گفت: موکلین من کودک‌هایی هستند که درد‌های فراوانی تحمل می‌کنند، این رنج‌ها به واسطه نیامدن پانسمان‌ها به وجود آمده است و موکلین من دچار درد‌های فراوانی هستند.
در ادامه جلسه دادگاه مدیرعامل موسسه خانه ای‌بی که یک موسسه غیر انتفاعی است که به صورت خیریه اداره می‌شود، گفت: من خود نیز پدر یکی از بیماران ای‌بی هستم و این درد و رنجی که آنان می‌کشند را حس می‌کنم.
حجت‌الاسلام سید حمیدرضا‌هاشمی با بیان اینکه
۹۵۰ بیمار در ایران وجود دارد که از این بیماری درد فراوانی می‌کشند، افزود: این بیماری یک بیماری شایع در کل جهان است و برای کم شدن این درد باید از یک پانسمان یک شرکت سوئدی استفاده کرد. بالغ بر ۸۰ کشور دنیا از این پانسمان استفاده می‌کنند و باید واردات داشته باشند، اما امروز به واسطه تحریم‌های آمریکا دیگر شاهد ورود این نوع پانسمان به کشورمان نیستیم. از سال ۲۰۱۸ زمانی که به دلایل تحریم این پانسمان‌ها به کشور وارد نشد شاهد
۱۵ فوت بیماران ای‌بی بوده‌ایم.
هاشمی ادامه داد: این پانسمان اولین نیاز بیماران است تا از درد و رنج فراوانشان کم شود. یک بیمار حق حیات دارد و فقط به علت اینکه پانسمان وجود ندارد دچار این همه رنج می‌شوند. دولت آمریکا که خود را مهد جهان می‌داند چرا همچین اقدامی انجام می‌دهد.
وی بیان داشت: من علاوه‌بر اینکه از آمریکا و اشخاص حقیقی و حقوقی که باعث شده‌اند، این پانسمان‌ها به کشورمان نیاید تا از درد این بیماران کم کند، شکایت دارم از برخی از مسئولان کشور که به بیماران خاص توجه ندارند نیز شکایت دارم و خواستار آن هستم تا آنها نیز دادگاهی شوند. در ادامه این جلسه دادگاه تعدادی از بیماران پروانه‌ای در جایگاه قرار گرفتند و به طرح مشکلات و شکایت خود پرداختند.
قاضی پورمریدی گفت: دادخواست‌های مطرح شده نشان دهنده شهامت بیماران‌ای بی‌است و از قوه قضائیه و رسانه‌ها به خاطر انعکاس آن قدردانی می‌کنم.
وی در پایان با بیان اینکه ما یک دادگاه بین‌المللی و با ماهیت جهانی هستیم تاکید کرد: رای دادگاه در موعد مقرر صادر خواهد شد.
قاضی پورمریدی در پایان در جمع خبرنگاران گفت: ظرف یک هفته آینده در صورتی که لوایح تکمیلی ارائه شود رای متناسبی صادر خواهیم کرد.
تکذیب مفقودشدن
محموله اهدایی پانسمان بیماران پروانه‌ای
خبر دیگر اینکه به گزارش ایفدانا، رئیس‌اداره ملزومات پزشکی وزارت بهداشت گفت: موضوع مفقود شدن بخشی از محموله اهدایی پانسمان بیماران پروانه‌ای به هیچ وجه صحیح نبوده و مستندات این امر موجود است.