اختلاف 1600 میلیارد تومانی بی پاسخ ماند

آرمان‌ملی: مطابق با بند «ب» تبصــره 16 در گزارش تفریغ بودجه که از سوی دیوان محاسبات کشور به مجلس شــورای اسلامی ارسال شده دولت موظف بوده تا در سال 99 هزار میلیارد تومان از منابع این بند را برای اشتغال در مناطق محروم به ستاد اجرایی فرمــان حضرت امام(ره) اختصاص دهد، همچنین ایـن ستاد نیز موظف بوده تا همین میزان بودجه یعنی هزار میلیارد تومان دیگر به این مبلغ اضافه کرده تا بتوان حجم بیشتری از تسهیلات اشتغال را بپردازد و این در حالی است که براساس گزارش دیوان محاسبات، دولت در حالی سهم خود را پرداخت کرده که از محل سهم‌های آورده ستاد و بانک‌های عامل حدود 47 هزار فقره تسهیلات جمعا به میزان 1463 میلیارد تومان پرداخت شده که با در نظر گرفتن گزارش تفریغ بودجه و اعلام پرداخت سهم دولت یعنی ستاد از سهم هزار میلیاردی خود تنها 463 میلیارد تومان را پرداخت کرده. درواقع با انتشار این گزارش و واکنش‌هایی که در فضای مجازی شکل گرفت ستاد در اطلاعیه اعلام کرد نه تنها سهم خود را پرداخت کرده بلکه هزار میلیارد تومان نیز بیشتر به این موضوع اختصاص داده و دولت تنها 400 میلیارد تومان از سهم خود را پرداخت کرده است. در واقع در این اطلاعیه در حالی ستاد معتقد است دولت سهم خود را پرداخت نکرده که در گزارش دیوان محاسبات نیز دقیقا همین موضوع درخصوص ستاد عنوان شده و بر پرداخت سهم دولت نیز تاکید شده. اگرچه که پس از طرح این موضوع دیوان محاسبات در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرده که در گزارش فوق اشتباه شده و ستاد نیز سهم آورده خود را کامل پرداخت کرده است اما آنچه در این میان حائز‌اهمیت است و همچنان جای سوال را باقی گذاشته اختلاف 600 میلیارد تومانی که ستاد معتقد است دولت پرداخت نکرده، اما در گزارش بر آن صحه گذاشته شده و در اطلاعیه‌های منتشر شده درخصوص آن اظهارنظری صورت نگرفته است. از سوی دیگر همچنین این شائبه را ایجاد می‌کند این اختلاف بودجه‌ای که به مدیریت محمد مخبر در ستاد برمی‌گردد آیا اطلاعیه دیوان محاسبات تحت‌الشعاع معاون اولی ایشان در دولت سیزدهم قرار نگرفته است؟ و اساسا این میزان بودجه به چه صورتی و در چه مناطقی هزینه شده است. موضوعاتی که با وجود پیگیری همچنان بدون پاسخ از سوی ستاد فرمان امام(ره) مانده است .
 تبصره 16 تفریغ بودجه
بررسی‌ها از گزارش تفریغ بودجه که از سوی دیوان محاسبات به مجلس ارسال شده نشان می دهد، طبق بند (ب) تبصره (16)، بانک‌های عامل مکلف به پرداخت مبلغ هشت هزار میلیارد (8.000.000.000.000) تومان تسهیلات جهت ایجاد اشتغال به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی بوده‌اند؛ در سال 1399، از تعداد (192.729) نفر معرفی شده توسط کمیته و سازمان مذکور، صرفاً به تعداد (98.587) نفر (معادل 51%) جمعاً به مبلغ شش هزار و یکصد و پنجاه و پنج میلیارد (6.155.000.000.000) تومان تسهیلات یادشده پرداخت شده است. همچنین طبق بند مذکور می‌بایست مبلغ یک هزار میلیارد (1.000.000.000.000) تومان از منابع این بند در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قرار می‌گرفت و ستاد اجرایی نیز معادل این مبلغ به این منابع اضافه کرده و برای اشتغال در مناطق محروم هزینه می‌کرد؛ در سال 1399 مبلغ مورد نظر در اختیار ستاد قرار گرفته و از محل سهم‌های آورده ستاد و بانک‌های عامل، صرفاً تعداد (46.846) فقره تسهیلات جمعاً به مبلغ یک هزار و چهارصد و شصت و سه میلیارد (1.463.000.000.000) تومان پرداخت شده است.
 سهم ستاد 5 برابر دولت


پس از انتشار این گزارش واکنش‌ها در فضای مجازی درخصوص اختلاف حساب مطرح شد موضوعی که در نهایت به انتشار اطلاعیه‌ای از سوی  ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) منجر شد که در آن عنوان شده بود این ستاد نه تنها سهم خود را پرداخت کرده بلکه تا 5 برابر از سهم دولت که تنها 400 میلیارد تومان بوده بیشتر برای اشتغال در مناطق محروم  اختصاص داده است. در این اطلاعیه آمده است: گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس ارائه شد که در بخشی از آن با اشاره به بند «پ» تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه سال گذشته و اشاره به موضوع تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان توسط دولت و ستاد اجرایی فرمان امام برای ایجاد اشتغال در کشور، اظهار شده بود که دولت سهم خود از این موضوع را تخصیص داده و ستاد به وعده خود عمل نکرده است. براساس این گزارش، در حالی که طبق مفاد قانون بودجه سال ۹۹ قرار بود ستاد اجرایی فرمان امام و دولت هرکدام یک هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم سرمایه تخصیص دهند، ستاد اجرایی ۲ هزار میلیارد و دولت تنها ۴۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادند. مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد: ستاد اجرایی فرمان امام در سال ۱۳۹۹ با توجه به شرایط خاص اقتصادی و آسیب دیدن بسیاری از مشاغل از بیماری کرونا، نسبت به اجرای بیش از ۶۰ هزار طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور در مناطق روستایی و محروم کشور اقدام کرد و برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است. بنابراین با توجه به اعلام بانک مرکزی، از یک هزار میلیارد تومان سهم دولت که قرار بوده از طریق محل تسهیلات سه بانک پارسیان، مهر ایران و صادرات در سال ۱۳۹۹ پرداخت شود، تنها ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق یکی از این بانک‌ها برای طرح‌های اشتغالزایی ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص یافته و یعنی ستاد اجرایی یک هزار میلیارد تومان بیش از سقف تعیین شده در این ماده به ایجاد شغل برای مردم اختصاص داده است.
 ستاد سهم خود را پرداخت کرده است
البته پس از انتشار این اطلاعیه دیوان محاسبات نیز در اطلاعیه کوتاه تنها به پرداخت سهم ستاد از تبصره 16 تاکید کرد و البته از تفاوت مبلغ 600 میلیارد تومان که در گزارش دیوان محاسبات سهم دولت را هزار میلیارد تومان اعلام کرده اما ستاد آن را 400 میلیارد تومان می‌داند سخنی به میان نیاورد. در این اطلاعیه که از سوی دفتر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور ارسال شده، آمده است، پیرو گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بند «ب» تبصره (۱۶) ماده واحده قانون بودجه، با موضوع «اشتغالزایی در مناطق محروم» به اطلاع می‌رساند گزارش تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات کشور به‌عنوان سند رسمی عملکرد مالی دولت، به استناد اصل ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی تسلیم و به اطلاع مردم شریف ایران رسیده است. این گزارش کاملاً تخصصی و مستند به رسیدگی‌های دیوان محاسبات است؛ لذا هرگونه برداشت مغرضانه و سیاسی از این گزارش مذموم بوده و مورد تایید این دیوان نخواهد بود. شایان ذکر است پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، پاسخ واصله از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پیرامون بند فوق‌الذکر، مبین پرداخت مابقی سهم تعیین شده در بند مذکور از جانب ستاد تلقی می‌شود.
 ابهامات بدون پاسخ
این  اطلاعیه‌ها درحالی از سوی ستاد و دیوان محاسبات در پاسخ به ابهامات موجود منتشر شده‌اند که به این اختلاف آماری درخصوص سهم دولت در این دو نهاد اشاره‌ای نشده است در این رابطه پیگیری‌های روزنامه «آرمان‌ملی» از سخنگوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز تنها تاکید شده و تمامی سوالات و ابهامات در بیاینه ستاد و دیوان محاسبات پاسخ داده شده است، همچنین نیکی ملکی در پاسخ به اینکه این بودجه مربوط به مدیریت زمان محمد مخبر بر ستاد بوده و این شائبه را ایجاد می‌کند که اطلاعیه دیوان محاسبات در حالی‌که ایشان هم‌اکنون سمت معاون اولی رئیس‌جمهور را برعهده دارد تحت‌الشعاع این سمت قرار گرفته باشد، گفت: «در مورد سمت دکتر مخبر هم  گزارش تفریغ که اصل موضوع از آن شروع شد هم وقتی قرائت شد که ایشان همین سمت را در دولت داشتند و در این فاصله اتفاقی نیفتاده است.»  گفتنی است درخصوص سوال روزنامه در زمینه ارائه  آمار هزینه‌های صورت گرفته برای اشتغالزایی در مناطق محروم همچنان بدون نتیجه باقی‌مانده است.