سید حامد مرندی چرخه خود تخریبی فعال در ایران

یکی از چالش‌های اساسی این روزهای کشور، بحران خروج سرمایه و منابع انسانی متخصص از کشور است. موضوعی که برخی‌ها، آن را به غرب‌زدگی، برخی‌ها به وطن‌فروشی و برخی‌ها به بصیرت و تقوا مرتبط می‌دانند. زندگی اجتماعی، تابع یک سری قوانین ساده مانند حق زندگی، حق برخورداری از محاکمه منصفانه، حق آزادی بیان، حق آزادی فکر، عقیده و مذهب و حق ازدواج است که در اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل نیز گفته شده است، اما این حقوق بدون توجه به احساسات فردی، عواملی برای وابستگی و وفاداری مردم به کشورشان جهت نقش آفرینی نمی‌باشند. بدون تردید در طی تاریخ نیز، حاکمان بر احساسات مردم توانسته‌اند سبب ایجاد موج در کشورها، ایجاد تحول یا حتی انقلاب شوند.
سنجش واقعی هر شخص از احساس پیشرفت، احساس دیده شدن بر اساس توانایی‌های فردی، احساس اثرگذاری بر سرنوشت جمعی، احساس آزادی در پوشش و افکار، احساس امنیت اجتماعی و احساس امنیت اقتصادی است که تا حدود زیادی، زمینه ساز ایجاد حس شادی یا غم و یا حس موفقیت و شکست در فرد شده و برآیند این موضوعات، بر تصمیمات فردی و چشم‌انداز هر شخص برای آینده‌اش، تاثیر می‌گذارد. وقتی در تامین نیازهای اولیه همانند کار، خوراک، پوشاک، مسکن و خودرو دچار مشکلات بسیاری هستیم؛ وقتی برای رسیدن به تخصص در کاری، سال‌ها تلاش کرده و پس از آن، شرایط محیطی برای فعالیت در کار مورد علاقه وجود ندارد و یا به نسبت کار صادقانه خود، شاهد رشد متناسب در جایگاه اقتصادی و اجتماعی نیستیم و نابرابری‌های بسیاری را بر حقوق افراد و البته برابری فرصت‌ها به چشم می‌بینیم؛ وقتی برای انجام اموری به بخش‌های دولتی مراجعه می‌کنیم و با بن‌بست‌های خارج از عرف مواجه شده و نظارت و دادرسی موثری نمی‌بینیم و در انتهای مسیر با احساس سرخوردگی، سلامت اداری کشور را نامناسب ارزیابی می‌کنیم؛ وقتی تفسیر خود از قانون را برای سوء استفاده کنندگان، بخشنده و یا فراموش‌کار و برای مردم دردمند، سخت و قاطع، درک می‌کنیم؛‌ وقتی هر چه کمتر تفریح می‌کنیم و با زندگی نکردن، برای دوران پیری پس‌انداز می‌کنیم و به لطف متخصصان اقتصادی و سیاسی کشور، هر ساله ارزش پول ملی به صورت سیستماتیک، بی ارزش‌تر می‌شود و یا برای جبران کسری بودجه، همانند دولت قبل، از جیب مردم از بورس بهره برداری می‌شود؛ وقتی در بحران‌هایی همانند کرونا مردم خود را تنها می‌بینند و نه تنها حمایتی نمی‌شوند بلکه با تصویب قوانینی قهری جدید به جریمه و پر کردن خزانه فکر می‌شود. در کلان مسائل، جمله را خلاصه کنیم به همه بی‌تدبیری‌هایی که یاس عمومی، افسردگی و حال بد این روزهای مردم کشورمان ایران را موجب شده و این حال بد سبب شده تا برخی‌ها برای بهبودی وضعیت، چاره را در چیزهایی نظیر رفتن به کشور ارمنستان برای واکسن زدن در دوران بی واکسنی کشور ببینند و یا حضور در کنسرت‌های موسیقی در کشورهای اطراف و نتیجه آن برای کشورمان، خروج چند صد میلیارد تومان پول و منابع ارزی از کشور بوده است. بر کسی پوشیده نیست که دو عامل جمعیت و اقتصاد، ضامن امنیت و تداوم مرزهای سرزمینی کشورهاست و در روزگاری که اقتصاد و صنایع کشورمان نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده و منابع انسانی متخصص است، دچار بحران شده‌ایم. در بحث منابع انسانی متخصص، با خروج مواجهیم و در بحث جمعیت جایگزین، با کاهش میل خانواده‌ها به فرزندآوری به دلیل مشکلات متعدد روبرو هستیم و برای جوانان مجرد نیز با شرایط حاضر، امکان تشکیل خانواده‌های جوان و پایدار با چالش جدی مواجه شده است. متاسفانه با شرایط کنونی، هر آن چیزی هم که کشور داشته، در حال از دست دادن است و جالب اینکه برای جلوگیری از این موضوع هم در حال تلاش برای تصویب قوانین قهری مخرب‌تر دیگر در حوزه خروج سرمایه و فرزندآوری می‌باشیم.
امروز احساسات مردم ایران و به خصوص جوانان، دچار صدمه جدی شده است و وقتی برای پاسخ به سوالات خود با گزاره «هر کسی مثل من فکر نمی‌کند، جمع کند و از ایران برود!» مواجه می‌شوند، نتیجه‌اش می‌شود تصمیم برای خارج شدن از محیط نامناسب و اقدام به مهاجرت دائم بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال، بطوریکه طبق آمارها در ۱۶ سال گذشته علاوه بر مهاجرت میلیون‌ها ایرانی از کشور، حدود ۱۷۱ میلیارد دلار سرمایه نیز از کشور خارج شده است. مسئولان باید متوجه باشند که حاکمیت باید در خدمت مردم باشد تا بتوان با تکیه بر آنها، کارها را سامان داده و به توسعه دست یابیم، در غیر اینصورت با وضع قوانین و حاکمیت سلبی و قهری، دست‌آوردی جز بزرگتر شدن چرخه خود تخریبی اجتماعی، وجود ندارد. حرف آخر اینکه، تا نگرش حاکمیت بر خواسته‌های مردم اینگونه است، اصولاً امکان تحول آفرینی و تغییر شرایط، ممکن نخواهد بود و این خود شروعی بر ادامه مصائب آتی است.
سایر اخبار این روزنامه
کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست پیشکسوت درگذشت نقطه‌ای بر خطوط ساده و عمیق سید حامد مرندی چرخه خود تخریبی فعال در ایران «ابتکار» میزان تاثیر صحبت مسئولان بر رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد تنفس مصنوعی یا عبور از بحران بی اعتمادی؟ آیا باز هم باران خیابان‌های تهران را به هم ریخت؟ باز باران با ترافیک سیر فوتی‌های کرونا با واکسیناسیون کاهشی شد لزوم هوشمندسازی محدودیت‌ها با حمایت‌ اقتصادی اختلافی که گره مذاکرات برجامی را کور خواهد کرد؟ کلاف سردرگم توافق سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مطرح کرد شرط تغییر در تعیین تکلیف اموال تملیکی مطالبات معترضان عراقی چیست؟ التهاب در منطقه سبز اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران به رخ دشمن کشیده می‌شود آغاز مرحله‌ اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان خبر داد برگشت طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» به مجلس درخواست تعدادی از جمهوری‌خواهان آمریکایی از بایدن برای کنار گذاشتن دیپلماسی با ایران هلی برن قاطع سپاه و شکست هژمونی ینگه دنیا