دهانی که بی‌موقع باز شد

آفتاب یزد- گروه شبکه: دو روز پیش لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال برای دیدار با لبنان که مدت زمان کمی به آن باقی مانده، اعلام شد اما در آن یک غایب بزرگ به چشم می‌خورد. یکی از بهترین بازیکنان آسیا و امید اول تیم ملی برای درخشش در بازی‌های پیش رو؛ مهدی طارمی. خبری شوک‌آور که از یک کل کل کودکانه سرچشمه می‌گیرد. ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که دراگان اسکوچیچ مربی تیم ملی ایران در مصاحبه با یکی از نشریات کشور خودش، ضمن تجلیل از تکنیک و قدرت‌بدنی بالای فوتبالیست‌های ایرانی، به مشکلات بازیکنان ایرانی در تاکتیک‌پذیری اشاره کرده است. بعد از این موضوع مهدی طارمی به دلیل نامعلوم یا شاید هم از سر خود بزرگ بینی خودش را موظف دانسته که با طعنه و کنایه، از در جدل با سرمربی تیم ملی در آید. چرا که او در پاسخ به اسکوچیچ نوشته است: «بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده‌باد ایران». همین مسئله آتش ماجرا را شعله‌ور و اختلافات را علنی کرد تا جایی که سبب شد سرمربی تیم ملی ایران نام او را از حضور در تیم ملی خط بزند. اگرچه‌عدم حضور طارمی ممکن است برای تیم ملی گران تمام شود اما مسئله اینجاست که در فوتبال هیچ‌گاه هیچ بازیکنی نباید خود را بالاتر از مربی بداند هر چقدر هم که بهترین بازیکن و کارنامه درخشانی در حوزه فوتبال داشته باشد.
> واکنش مهاجرانی
به هر حال بنا به تصمیم اسکوچیچ مهدی طارمی برای بازی با لبنان و سوریه غایب است اما این موضوع واکنش‌هایی را داشته است. حشمت مهاجرانی درباره خط خوردن مهدی طارمی از لیست تیم ملی پس از اختلافی که میان او و دراگان اسکوچیچ به وجود آمد، اظهار داشت: «با توجه به اینکه در فضای ایران نیستم، از گوشه و کنار شنیدم که چه اتفاقاتی رخ داده بود. با این حال این وظیفه سرپرست تیم و دستیاران سرمربی بوده است که اجازه ندهند این مسائل حاشیه‌ای بین بازیکن و مربی به وجود بیاید.» وی افزود: «سرمربی تیم ملی نقطه نظرات خودش را گفته است، اما نمی‌دانم با چه دیدگاهی گفته بود که بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر نیستند. خصوصیات تیم حریف باید به مربی نشان دهد که چه تاکتیک و روشی را انتخاب کند. بعد از مشخص شدن تاکتیک حریف، باید دید مربی چه بازیکنی را با چه روش و تاکتیکی به کار می‌گیرد. ما باید به مشکلات حریفانی، چون لبنان، سوریه، عراق، امارات و کره جنوبی نگاه کنیم و مشکلات آن‌ها تاکتیک ما را نشان می‌دهد.» سرمربی سابق تیم ملی با بیان اینکه روش بازی یا تاکتیک بازی یک روش کمک‌کننده است و تضمین‌کننده موفقیت نیست، گفت: «خصوصیات بازیکنان در کنار هم خوب است. من دو بازی از تیم ملی دیدم که تاکتیک‌پذیری در بازی نبود و بیشتر می‌دیدیم که خلاقیت فردی بازیکنان، حوادثی را ایجاد کرد. با این حال اعتقاد دارم که در آستانه مسابقات حساس، نباید به این مسائل دامن بزنیم.» مهاجرانی یادآور شد: «در فوتبال ما مُد شده است که می‌گویند قبل از بازی انتقاد نکنید که حاشیه می‌شود و بعد از بازی هم می‌گویند تیم برنده شده است و نباید چیزی بگویید. شما نمی‌توانید منکر یکسری مسائل شوید که خصوصیات تیم حریف تاکتیک را به مربی نشان می‌دهد و انتخاب تاکتیک، مسئولیت بزرگی است که برعهده مربی قرار می‌گیرد.» وی با اشاره به تجربه بازیکنان تیم ملی گفت: «بازیکنان تیم ملی تجربه بین‌المللی بالایی دارند که در میادین مختلف بودند و نمی‌توان گفت آن‌ها تاکتیک‌پذیر نیستند. این مسئله باید بیشتر بررسی شود و شایدیکسری صحبت‌ها که بعداً مشکل ایجاد کرد، حاشیه ایجاد کند، اما از نظر من بزرگ‌ترین تاکتیک باید دوستی و رفاقت باشد. ما تاکتیکی برتر از دوستی و رفاقت نداریم که این دوستی را سرپرست و مربی تیم باید ایجاد کنند.» سرمربی سابق تیم ملی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نیز به‌عنوان بخشی تاثیرگذار به حل شدن مسئله میان اسکوچیچ و طارمی کمک کنند، اظهار داشت: «امیدوارم این سوءتفاهم به هر صورت برای بازی‌های بعدی برطرف شود. دو سه هفته پیش صحبتی شده و به این صحبت پاسخ داده شده است، اما نباید به گذشته برگردیم و باید امیدوار باشیم این مشکل برای بازی‌های بعدی حل شود.» مهاجرانی تاکید کرد: «باید ثابت کنیم بی‌خودی اولین قدرت فوتبال آسیا نشدیم و با این نیروی انسانی و بازیکنان، قدرت اول آسیا هستیم. بازیکنان هم تاکتیک‌پذیر هستند و به حرف مربی هم گوش می‌دهند. آن‌ها با مربیان مختلف در اروپا کار کردند و تجربه خوبی دارند.»
> فدراسیون دخالت کند و طارمی را برگرداند


پیشکسوت فوتبال ایران نیزخواهان دخالت فدراسیون در موضوع دعوت نشدن طارمی به تیم ملی شد. فرشاد پیوس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دیدارهای پیش روی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی اظهار کرد: «بچه‌های ما باید مقابل حریف در میانه میدان حفظ توپ کنند و حریف را تحت فشار قرار دهند تا بتوانند بر حریف غلبه کنند. کار راحتی مقابل لبنان و سوریه نداریم اما اگر بتوانیم در انتقال توپ از دفاع به حمله خوب کار کنیم، می‌توانیم نتیجه بازی را به نفع خودمان تغییر دهیم.» او درباره خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی گفت: «اسکوچیچ اشتباه کرده چون طارمی حرفی هم نزد و به نظر من فدراسیون فوتبال باید دخالت کند و مهدی طارمی را به تیم ملی برگرداند. ما به نظرات اسکوچیچ احترام می‌گذاریم اما لجبازی به درد تیم ملی نمی‌خورد. طارمی تجربه بالایی دارد و باید صحبت کنند تا این مشکل حل شود.»
مهدی مهدوی‌کیا، مشاور فنی رئیس فدراسیون فوتبال هم در واکنش به اینکه اگر جای اسکوچیچ بود، چه رفتاری را با طارمی انجام می‌داد، گفت: «مربی کارش را می‌کند. تیم هم نتایج خوبی گرفته است. در همه جای دنیا این تنش‌ها هست. باید مدیریت شود تا آرامش تیم ملی بهم نخورد.» حتی مجتبی خورشیدی، سرپرست تیم ملی درباره این اختلافات گفت: «این موضوعات درون خانوادگی است و حل می‌شود.»
> بازتاب ماجرا در رسانه‌های عربی
اما رسانه‌های عربی نیز دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی فوتبال ایران را بازتاب دادند و از این اقدام اسکوچیچ اظهار تعجب کردند. به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق قطر نوشت: «طارمی در فهرست اخیر تیم ملی فوتبال ایران قرار نگرفت. اسکوچیچ درباره این تصمیم خود توضیح نداده است. طارمی در فصل جاری لیگ پرتغال ۱۰ گل به ثمر رسانده است. زوج او و سردار آزمون سهم به‌سزایی در صدرنشینی ایران در گروه نخست داشته اند.» در سایت آرتی عربی هم دعوت نشدن مهدی طارمی باوجود درخشش در پورتو را بازتاب داد و نوشت: «طارمی سهم به‌سزایی در صدرنشینی ایران در گروه نخست داشته است با این حال او به تیم ملی دعوت نشد و اسکوچیچ هم در این زمینه توضیحی نداده است. یک سایت لبنانی هم در واکنش به دعوت نشدن طارمی نوشت: «دراگان اسکوچیچ در فهرست اخیر ایران برای دو دیدار حساس برابر لبنان و سوریه نام مهدی طارمی ستاره و بهترین گلزن پورتو را قرار نداده است. این اقدام اسکوچیچ بعد از اختلاف شدیدی بود که بین او و طارمی شکل گرفت. باوجود آن که این بازیکن در ۷ گل از ۱۰ گل اخیری که تیم ملی ایران به ثمر رسانده نقش داشته اما او به تیم ملی دعوت نشد. این اقدام اسکوچیچ باعث تعجب و نگرانی جامعه ورزش ایران شده است.»
> طارمی و دهانی که بی‌موقع باز شد
از سوی دیگر عصر ایران طی یادداشتی در این باره می‌نویسد: «مهدی طارمی از تیم ملی خط خورد. خبری کوتاه و تامل‌برانگیز. اینکه چرا خط خوردن طارمی از تیم ملی ایران قابل تامل است، نکته‌ای‌ست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت؛ ولی حذف طارمی از تیم ملی، اگر موقت نباشد، ممکن است حتی ایران را از صعود به جام جهانی محروم سازد. در حالی که تیم ملی ایران در ۹ ماه اخیر با هدایت اسکوچیچ از بحرانی که میراث ویلموتس بود، خارج شد و امید زیادی برای صعود مستقیم به جام جهانی داشت، زبان‌آوری مهدی طارمی در برابر اسکوچیچ موجب خط خوردن بهترین بازیکن این روزهای فوتبال ایران از تیم ملی شد. احتمالا مقامات فدراسیون فوتبال ایران برای بازگشت طارمی به تیم ملی، با اسکوچیچ گفت‌وگوهایی خواهند داشت، ولی اگر اسکوچیچ
کوتاه نیاید، بعید است که کسی در پی کنار گذاشتن اسکوچیچ با هدف بازگشت طارمی به تیم ملی باشد. اما هر چه هست، به نظر می‌رسد جو تیم ملی آبستن حاشیه‌ها و اصطکاک‌هایی بیش از این است و شاید اسکوچیچ برای کنترل همین فضا، بهترین بازیکن تیمش را کنار گذاشته تا دیگران هم ماست‌هایشان را کیسه کنند. اما جدای از همه‌ی این نکات، مهدی طارمی قربانی روحیه‌ای ملی شده است؛ روحیه‌ای که اقتضائش گارد گرفتن در برابر هر انتقادی است که متوجه ما ایرانی‌ها می‌شود. مربی تیم ملی ایران در مصاحبه با یکی از نشریات کشور خودش، ضمن تجلیل از تکنیک و قدرت‌بدنی بالای فوتبالیست‌های ایرانی، به مشکلات بازیکنان ایرانی در تاکتیک‌پذیری اشاره کرده است. این رای قطعا درست است ولی درست یا غلط، اسکوچیچ به عنوان فردی که در باشگاه‌های ایران هم مربیگری کرده، نظرش را درباره فوتبالیست‌های ایرانی بیان کرده است. معلوم نیست طارمی چرا این چنین پاسخ داده است. ایران هلند و آلمان نیست که بهترین مدارس فوتبال در سطح نونهالان و نوجوانان را داشته باشد. بنابراین عجیب نیست که فوتبالیست ایرانی، در تاکتیک‌پذیری نقصان‌هایی داشته باشد. این حرف کجایش نادرست یا توهین‌آمیز است که مهدی طارمی را برانگیخته که نقش سخنگوی فوتبالیست‌های ایرانی در برابر سرمربی خارجی تیم ملی را ایفا کند؟ اگریک ایرانی سرمربی تیم ملی بود و چنین حرفی می‌زد، آیا باز هم به رگ غیرت طارمی برمی‌خورد و از در تقابل با سرمربی تیم ملی درمی‌آمد؟ اگر گواردیولا پس‌فردا سرمربی تیم ملی انگلیس شود و نظری انتقادی درباره‌ی بازیکنان انگلیسی بر زبان آرد، هری کین باید با طعنه و کنایه به سخن معقول او واکنش نشان دهد؟ مهدی طارمی سن کمی هم ندارد. ۲۹ساله است. در شرایطی که تساوی ایران مقابل کره جنوبی در ورزشگاه آزادی، کار صعود مستقیم تیم ملی به جام جهانی را تا حدی دشوار کرده، طارمی به عنوان درخشان‌ترین لژیونر فوتبال ایران، نباید با سرمربی تیم یکی‌به‌دو می‌کرد. طارمی اگر خط نمی‌خورد، اقتدار سرمربی زیر سوال می‌رفت. الان هم که خط خورده، شرایط مطلوبی برای تیم ملی رقم نخورده. شاید او فکر نمی‌کرد که در اوج دوران فوتبالش، در حالی که تحسین‌کنندگان زیادی هم در داخل و خارج کشور دارد، به این سادگی از تیم ملی خط بخورد. اما اسکوچیچ نشان داد که عصر مهار ستاره‌سالاری، با رفتن کی‌روش به پایان نرسیده است. تعصب ناروای طارمی، مصداق رفتار غیر مسئولانه در قبال تیم ملی ایران بود. موفقیت تیم ملی، مهم‌تر از صحت و سقم نظر اسکوچیچ درباره توانایی تاکتیک‌پذیری بازیکنان فوتبال ایران است. طارمی با موضع‌گیری نابجای خود، باب تنش در تیم ملی را باز کرد. اگر هم چنین بابی پیشتر باز شده بود، طارمی آن را بازتر کرد و این در شرایط کنونی، نه به سود تیم ملی بود نه به سود بازیکنان فوتبال ایران. صعودتیم ملی به جام جهانی، آن هم برای سومین بار پیاپی، به رشد فوتبال ایران کمک می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که به سود فوتبالیست‌های ایرانی است. بازیکنان فوتبال ایران، به سکوت طارمی در برابر انتقاد اسکوچیچ نیاز داشتند نه به واکنش به ظاهرا غیورانه و باطنا غیرمسئولانه او در قبال سخن انتقادی سرمربی کروات تیم ملی.»