تخريب آيت‌ا... هاشمي در دوره شما هم ادامه دارد؛ متاسفانه!

آرمان ملی – مطهره شفیعی:« افکار عمومی علت تداوم تخریب آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را در نمی‌یابد» این جمله ابهامی است که علاوه بر محسن هاشمی بسیاری از دلسوزان کشور دارند. تغییر ریاست صداوسیما هم تاثیری در مشی ضدهاشمی جام جم نداشت و جبلی هم مانند علی عسگری احترامی برای بزرگان و تاثیرگذاران کشور از جمله آیت‌ا... هاشمی قائل نیست که نمونه آن پخش برنامه دستخط با حضور عباس سلیمی نمین بود. این مهمان برنامه دستخط هر آنچه تولنست عبارات اشتباه درباره رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت بیان کرد و به بیان آنچه پرداخت که بارها تکذیب شده بود! مشخص است که ذکر موضوعاتی علیه مدیریت آیت‌ا... هاشمی برنامه ریزی شده و شاید در جهت پوشاندن کاستی‌های واضح مدیریت اصولگرایان بوده باشد. تخریب چهره و اقدامات آیت‌ا...هاشمی در صداوسیما چنان است که محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... در نامه ای به جبلی از این اقدامات انتقاد کرد.
 تداوم تخریب در صداوسیما
با مرور اظهارات اخیر سلیمی نمین تا حدودی می‌توان پی برد که چرا او و رسانه به‌اصطلاح ملی اینگونه به آیت‌ا... هاشمی هجمه می‌کنند. سلیمی نمین گفته است:« دختر بزرگم فوق لیسانس زبان روسی است. منتهی دانشگاه می‌خواست استخدام شود، چون منتسب به من بود آنجا در گفت‌وگو گفتند که پدرت چرا به آقای هاشمی می‌پردازد ردش کردند الان خانه‌دار است.» این ادعا قابل پذیرش نیست و بعید به نظر می‌رسد منتقد هاشمی بودن گزینه‌ای برای رد فرزندان منتقدان باشد هر چند هاشمی‌ها به سبب هاشمی بودن بارها از حق خود محروم شدند که نمونه‌ بارز آن کنار گذاشتن فاطمه و فائزه از دانشگاه آزاد است. از اظهارات سلیمی نمین مشخص است که تمایل دارد از خودش تقدیر کند و برایش مهم نیست در چه عرصه‌ای به خودنمایی می‌پردازد به عنوان نمونه در یک بخش از برنامه دستخط گفته بود:« ما را آقای هاشمی دعوت کرد افطار آقای هاشمی عکس خودش را بالای سرش گذاشته بود من به عکاس کیهان گفتم که این طوری عکس بگیر که مشخصا...، چون ریاست جمهوری بود و عکس خود آقای هاشمی بالای سرش بود فرستادم با یک نامه محرمانه‌ای به آقای محسن هاشمی که آن موقع رئیس دفتر بود که آقای محسن هاشمی این بدعت خیلی بد است که آدم‌ها دچار خود شیفتگی شوند و عکس خودشان را بالای سرشان بگذارند اواخر ریاست جمهوری آقای هاشمی بود. خیلی تلخ بود برای محسن. گفتم آقا محسن اگر می‌آوری پایین عکس را من نمی‌زنم، ولی اگر نیاوری چاپ می‌کنم این عکس را خیلی به تلخی گفت که شما سخت می‌گیرید به آقای هاشمی خواهیم دید که در آینده خواهند آمد و این کار‌ها را می‌کنند. گفتم بگذارید آقای هاشمی بدعت گذار در این قضیه نشود. مجبور کردم آقای محسن هاشمی را عکس را پایین بیاورد و خبر را درج نکردم.»
   نامه محسن هاشمی به جبلی 


محسن هاشمی رفسنجانی، طی نامه‌ای به رئیس جدید سازمان صداوسیما، ضمن گلایه از تداوم تخریب آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در رسانه ملی، ضمن استقبال خانواده هاشمی از نقد منصفانه و مستدل، جهت پاسخگویی به ابهامات وانتقادات در مورد عملکرد ایشان اعلام آمادگی کرد. متن نامه محسن هاشمی به رئیس صدا و سیما به این شرح است :« احتراما ضمن آرزوی موفقیت برای جنابعالی در راهبری رسانه ملی، همانگونه که مستحضرید طی دهه پایانی عمر آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، گروه‌ها و چهره های افراطی از تریبون‌های رسمی کشور به‌ویژه صدا وسیما، در جهت تخریب ایشان استفاده فراوانی کردند. به نحوی که رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به حفظ احترام و عدم  انتشار توهین، تهمت و افترا علیه آیت‌ا... هاشمی تذکرات متعددی دادند که نمونه‌ای آن در خطبه تاریخی خرداد سال ۱۳۸۸، به اطلاع افکار عمومی نیز رسید. با وجود این، درخواست رسمی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برای در اختیار گذاردن فرصت قانونی پاسخگویی به اتهامات مطرح شده علیه ایشان، تا روز پایانی حیات‌شان پاسخ داده نشد و متاسفانه طی پنج سال سپری شده از رحلت ایشان نیز این روند هتاکی و تخریب از سوی افراطیون همچنان در تریبون‌های رسمی کشور از جمله صداوسیما تداوم یافته است. خانواده آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، انتظاری برای تقدیس، تبلیغ و حتی سکوت نسبت به این شخصیت کم نظیر انقلاب ندارد بلکه معتقد است ایشان همچون سایر انسان‌های غیرمعصوم، ممکن است مرتکب اشتباهاتی در تصمیم گیری شده باشد و طبیعتا نقد منصفانه و مستدل گذشته، می‌تواند چراغی برای آینده باشد، اما نقد سازنده با توهین، تهمت و تخریب متفاوت است.
  تداوم تخریب آیت‌ا... چه هدفی دارد؟
متاسفانه در آغاز مسئولیت جنابعالی نیز در برخی برنامه‌های رسانه ملی این روند تداوم یافته است که بطور نمونه می‌توان به برنامه «دست خط سیما» در مورخ ۱۴ آبان ماه اشاره کرد که عبارت‌هایی توهین آمیز و مطالب خلاف واقعی به آیت‌ا... هاشمی نسبت داده شد و با وجود غیرزنده بودن برنامه نیز تصحیح این موارد از سوی مجری برنامه انجام نگردید. افکارعمومی علت تداوم تخریب آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را با وجود گذشت پنج سال از رحلت ایشان در نمی‌یابد و می‌پرسد: اگر طی چهار سال گذشته، تخریب آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به بهانه حمایت ایشان از دولت قبل صورت می‌گرفت، آیا موج تخریب فعلی در جهت ایجاد اخلال وتاثیرگذاری بر تصمیم و عملکرد دولت جدید در آستانه مذاکرات حساس خارجی صورت می‌گیرد؟ اکنون که با تغییر مدیریت صداوسیما، امید به تصحیح عملکرد گذشته و بهبود عملکرد رسانه ملی در افکار عمومی ایجاد شده است، خانواده آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ضمن استقبال از نقد علمی، منصفانه و مستدل عملکرد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در رسانه ملی، لازمه اینگونه نقد را چندصدایی و حضور دیدگاههای متفاوت در کنار یکدیگر می دانند تا موافقان ومخالفان تصمیمات ایشان بتوانند با ارائه دلایل ومنطق خود، فراتر از تعصبات سیاسی و جناحی بتوانند مخاطب را به سطح بالاتری از آگاهی برسانند ودر این فضا،آماده پاسخگویی به پرسش‌ها و انتقادات هستیم. پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی کمال امتنان به‌عمل می‌آید.»