تجارت «نخل‌های بريده شده» در كويت و قطر

آرمان ملی: طی یک هفته گذشته، فروش نخل‌های دشستان بوشهر به کشورهای عربی حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرده است. این درختان نخل که با کامیــون برای صادرات به کشورهای عربی صــادر می‌شود، توسط رئیس انجمن ملی خرما در روز گذشته تایید و اعلام شد «این روند کماکان ادامه دارد.» این درحالی است که مناطق جنوبی ایران، خصوصا خوزستان و بوشهر طی تابستان امسال با خشکسالی و بحران آب مواجه بودند و بسیاری از کشاورزان از خشک شدن نخل‌هایشان خبر داده بوده‌اند. در ویدئویی که طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفته می‌شود که در روستای رودفاریاب و تنگ ارم دشتستان به دلیل کم‌آبی و خشکسالی، کشاورزان مجبور به فروش نخل‌ها می‌شوند.
 هر درخت 1500000 تومان 
هرچند که به بــاور کارشناسان، فــروش درختان نخل یـک امــر قانونــی است، اما روزگذشته در میان تایید و تکذیب‌ها، دادستان شهرستان دشتستان ادعای مبنی بر فروش درخت‌های نخل شهرســتان دشتستان و صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس را تکذیب کرد. آن‌طور که یاسر حیدری گفته است: «فردی که صاحب این درخت‌های نخل بوده، حدود ۱۸ درخــت را به دلیل بی‌کیفیت بودن محصول به قیمــت هر کدام حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد. کارشناسان جهاد کشاورزی نیز غیرمثمر بودن و نداشتن صرفه اقتصادی نخل‌ها را تایید کرده‌اند.» وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «صادرات نخل صرفا با مجوز جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و جهاد کشاورزی تنها در مورد محصولات غیرمثمــر چنین مجوزی صادر می‌کند و این اقدام هم تشریفات پیچیده‌ای دارد. فیلم پخش شده در کلیپ که نشان دهنده بارگیری و صادرات نخل در اسکله است نیز مربوط به سالیان قبل بوده و ارتباطی به این نخل‌ها ندارد.» 
 نخل فروشی شغل نشود 
با این حال محسن رشیــد فرخــی گفت: «فروش نخل در استان بوشهر بیشتر از سایر مناطق است و مقصد این نخل‌ها کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و قطر است.» وی بابیان اینکه در سطح وسیع صادرات نخل صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: صادرات نخل با وجود محدودیت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی اعمال کرده است اجرا می‌شود. باید جلوی این مسئله تا تبدیل به یک شغل نشده است گرفته شود. صداوسیمای استان بوشهر هم در گزارشی با اشاره به فروش نخل‌ها در این استان، به نقل از کشاورزان گزارش داده بود که بی‌آبی عامل اصلی افزایش فروش نخل شده است و هر نخل را به قیمت یک و نیم میلیون تومان می‌فروشند. پیش از این، خسرو عمرانی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، فروش نخل را تایید کرده بود ولی گفته بود این کار با مجوز صورت می‌گیرد و نخل‌ها برای صادرات به کشور قطر فرستاده می‌شوند. از سوی دیگر، جاسم حزباوی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه نخلداران استان خوزستان، نیز از بحران نخلستان‌ها در این استان خبر داده بود و گفته بود آبادان قبل از جنگ شش و نیم میلیون نفر نخل داشته و الآن به یک میلیون نفر نخل رسیده است. او همچنین با اعلام اینکه نخل‌های منطقه شادگان کلا تلف شده است، گفته بود: «بالادست رود مارون سد زده‌اند و اصلا آبی به شادگان نمی‌رسد. نخیلات آبادان و خرمشهر را هم آب شور از بین برده است».