اعتراض اصولگرایان به وزیر پیشنهادی

آرمان ملی: معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صدای همه را در آورده است و امروز جدای از اصلاح‌طلبان و مستقلین خود اصولگرایان و رسانه‌هایشان در واکنش‌های مختلف انتقاداتی را به رئیس جمهور برای انتخاب مسعود فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌کنند. در این راستا هرچند که پیش بینی می‌شد با تغییر دولت و مجلس، اصولگرایان کاملا یکدست و هماهنگ دولت و پارلمان را هدایت کرده و پیش خواهند برد اما خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد این ماه عسل به پایان رسید و اکنون شاهد انتقادات صریحی از سوی بهارستان نشینان به دولت در موضوعات مختلف هستیم. نمونه آخر این انتقادات را نیز می‌توان در  واکنش‌های منفی مجلس به مسعود فیاضی و ماجرای انتصاب‌‌های مناسباتی و فامیلی دید جایی که صحن علنی مجلس روز سه شنبه یعنی زمانی که رئیس مجلس در حال قرائت نامه رئیس‌جمهور برای معرفی فیاضی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش بود، برای دقایقی متشنج شد. این روزها به نظر می‌رسد اختلافاتی که بین دولت و مجلس وجود دارد، هرچه بیشتر شدت گرفته و اگر بخواهیم سرنخ این اختلافات را پیدا کنیم، شاید بد نیست نیم‌نگاهی به اتفاقات و تذکرات صحن علنی مجلس در روز سه‌شنبه داشته باشیم. فیاضی، دومین وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش است. با این‌حال به نظر می‌رسد که مجلس روی انتخاب این وزیر نیز توافق و همدلی با دولت ندارد. عجیب‌تر اینکه تا پیش از انتصابات، نمایندگان برای سخنرانی‌های حمایتی از دولت سرودست می‌شکستند اما حالا دولت را به‌شدت نقد می‌کنند.
  نقد مجلس به دولت
معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صدای مجلسیان را در آورده و از هم اکنون مطرح کرده‌اند که اگر مسعود فیاضی به عنوان وزیر معرفی شود و رئیس جمهور تغییری در گزینه پیشنهادی خود ندهد به فیاضی رای اعتماد نخواهند داد. نگاهی به اظهارنظرها و رویکردهای نمایندگان به خوبی این مهم را روشن می‌کند. سیدکاظم‌دلخوش اباتری، نماینده صومعه‌سرا در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رئیسی گلایه کرده و گفته: «چرا رئیس‌جمهور با رئیس مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی مشورت نکرد، در جلسه‌ای که صبح دیروز با نمایندگان داشتیم ۹۰ درصد نمایندگان به انتصابات اعتراض داشتند. مجلس به این وزیر پیشنهادی رأی اعتماد نخواهد داد. رئیس‌جمهور فرد مرتبط را معرفی کند.» عجیب‌تر اینکه اگرچه مسأله پیشنهاد وزیر آموزش‌وپرورش مطرح بوده اما این نماینده مجلس از لفظ «انتصابات» استفاده کرده که خود نشانگر ریشه‌دارتر بودن این اختلافات است.  جت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در این رابطه خطاب به ابراهیم رئیسی گفته:«گزینه‌ای که برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌کنید یا باید شخصیت امتحان پس داده‌ای باشد که بعد از معرفی وی به مجلس، بهجت و خوشحالی در بدنه این وزارتخانه به وجود بیاید و مورد استقبال در مجلس قرار بگیرد و یا اینکه گزینه‌ای از درون خود وزارت باشد، زیرا فرهنگیان معرفی شخصی غیر از بدنه این وزارتخانه را توهین و تحقیر نسبت به خود می‌دانند. ما گزینه‌های قوی فراوانی داریم و توقع نبود چنین شخصیتی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کنید». فرهنگیان و بدنه آموزش و پرورش واکنش مثبتی به معرفی فیاضی نشان نداده است و اعتراض‌هایی در این رابطه وجود دارد. معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار سعیدی در خصوص نظر مجلس در رابطه با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بیان کرد: « ارزیابی بنده این است که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با پاسخ منفی مجلس مواجه خواهد شد. سوابق ایشان نشان می دهد که متناسب با جایگاه والای وزارت آموزش و پرورش نیست و در سوابق ایشان هم برنامه‌ها و راهبردهای مشخصی برای برون رفت از بحران‌های متعددی این حوزه را شاهد نیستیم.»
   اعتراض اصولگرایان 
اصولگرایان خارج از مجلس نیز چندان دل خوشی نسبت به این انتصاب ندارند و در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی به این مساله واکنش نشان داده‌اند. علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتر نوشت: «زمانی که قالیباف در حال قرائت نامه اعلام وصولِ مسعود فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش بود، نماینده‌ها یکدست به نشانه مخالفت «دو دو» می‌گفتند‌. به‌نظرم هنوز هم فرصت برای رئیسی هست؛ با این میزان مخالفت فقط در صحنِ مجلس آموزش و پرورش سامان نمی‌گیرد... امیدوارم تصمیم‌سازان متوجه شوند!» اما مالک شریعتی نماینده تهران  خطاب به قلهکی گفته «بنده در صحن علنی مجلس بودم و عرض می‌کنم روایت شما ناقص است.» عبدالرضا داوری مشاور سابق احمدی‌نژاد نیز در در توئیتی نوشت: « نمی‌توان صرفا در شعار بگوییم که حوزه آموزش و پرورش برای ما مهم است اما در عمل برخلاف آن را عمل کنیم. همین تاخیر در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نشان می‌دهد که دولت انفعال نشان داده است؛ لذا انتظار داریم که وزیر پیشنهادی از میان افرادی انتخاب شود که راهبرد مشخصی برای برون رفت از چالش‌های عدیده حوزه آموزش و پرورش داشته باشند». این دعوای درون جناحی اصولگرایان هر چه می‌گذرد، ریشه‌دار و گسترده‌تر می‌شود. آنهم در شرایطی که تنها سه ماه از روی کار آمدن دولت گذشته است. البته اصولگرایان در ایام انتخابات نیز به‌سختی حاضر به ائتلاف شدند و همواره حرف‌وحدیث درباره اختلافات درون جناحی در خصوص انتخابات زیاد بود اما حالا که پیروزی جناح راست محرز شده، عرصه اختلاف به انتصابات دولتی رسیده است.