اصرار بعضی بر وجود تخلفات گسترده تعجب‌آور بود

علی اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشوردرباره ادعاهای وجود تخلفات در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حداقل سه بخش را در این زمینه باید از هم جدا کرد. یک وقتی می‌گوییم در ایام تبلیغات انتخابات تخلفاتی انجام شده است. این تخلفات شامل انحراف از معیار قانون می‌شود، یعنی قانون می‌گوید بر تابلوی راهنمایی و رانندگی پوستر نچسبانید، کارناوال راه‌اندازی نکنید یا کارمندان در ساعت اداری نباید تبلیغات کنند و موارد دیگر. به طور طبیعی اگر گزارش این تخلفات به فرمانداری‌ها یا هیئت های اجرایی می‌رسید باید رفع اثر می‌شد یعنی در ابتدا تذکر می‌دادند یا اگر در حد جرم تلقی می‌شد باید به مرجع قضایی معرفی می‌شد.
وی در ادامه اظهار کرد: دسته دوم مربوط به تخلفات روز اخذ رای است. تطمیع کردن، تهدید کردن، خرید و فروش رای، رای دادن با شناسنامه اموات یا دیگران، تبلیغات در شعب اخذ رای بر اساس قانون تخلف است. در روز انتخابات این تخلفات به خصوص در مورد انتخابات ریاست جمهوری آنقدر ناچیز بود که اصلاً قابل ذکر نیست. در همین روز گزارش‌هایی به صورت کتبی، حضوری یا پیامکی به من در ستاد انتخابات منتقل می‌شد. مثلاً نماینده یکی از نامزدها اعتراض کرده بود که کاغذی که برخی فرمانداری‌ها روی آن اسامی نامزدهای انتخابات را در شعب گذاشته‌اند بر اساس حروف الفبا نیست یا فونت اسامی کوچک و بزرگ است یا فلانی مشهور به فلان است که به آن اشاره نشده است.
به گزارش ایسنا، معاون سیاسی وزیر کشور همچنین تصریح کرد: روز اخذ رای بعضی اصرار بر این داشتند که فضایی درباره تخلفات گسترده در انتخابات درست شود و ذهن ما گرفتار برخی مقولات شود که برای من تعجب‌آمیز بود؛ اگر چه انتقال گزارش حق ذینفعان بود، مثلا نزدیک ظهر روز جمعه گفتند در 100 شعبه‌ تعرفه کم رفته است. ما آمار کل واجدان شرایط و تعرفه‌های ارسالی را استخراج کرده و دیدیم تعداد 100 درصد واجدان شرایط و در برخی موارد تا 110 درصد واجدان شرایط یک حوزه تعرفه فرستاده‌ایم. مثلاً اگر حوزه‌ای 50 هزار رای دهنده داشت، ما 55 تا 60 هزار تعرفه فرستاده‌ایم.