افق روشن ایجاد اشتغال

آن دسته از مخالفان دولت آقای روحانی که در خصوص دستاوردهای اقتصادی دولت وی مدام آیه یاس می‌خوانند بهتر است نگاه منصفانه‌تری به واقعیت‌های اقتصاد در طول چهار سال گذشته داشته باشند. باید توجه داشت که در دولت گذشته تورم 40 درصدی و نرخ رشد منفی اقتصادی در حد منفی 5 درصد داشتیم. در واقع اقتصادی که برای دولت یازدهم به ارث رسید همانند یک خانه مخروبه بود و روحانی در طول این سال‌ها درحال تعمیر و بازسازی این خانه بوده است. دولت یازدهم توانست تورم را زیر
10 درصد برساند و نرخ رشد اقتصادی را مثبت کند.
پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند مثبت نرخ رشد اقتصادی، شاهد نرخ رشد بالای 8 درصد هم باشیم. به هر حال در نتیجه اقدامات این دولت بود که گروهی از بیکاران که از زمان دولت قبل بیکار بودند توانستند شغل پیدا کنند. در واقع اگر در این چهار سال، فرصت‌های شغلی ایجاد نمی‌شد که ما نرخ رشد مثبت نداشتیم.
البته این یک واقعیت است که نرخ رشد بیکاری از نرخ رشد ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر است اما همچنان که گفتم بازسازی اقتصاد ایران زمانبر است.


یک ساختمان را می‌توان زود خراب کرد اما ساختن همان ساختمان زمانبر خواهد بود. درست است که بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان زیاد است اما به هر حال در این چند سال گروهی از فارغ‌التحصیلان مشغول به کار شده‌اند. هرچه نرخ رشد اقتصادی بیشتر باشد درآمد افراد بالاتر رفته و تقاضا برای کالا و خدمات افزایش می‌یابد، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران نیز ترغیب می‌شوند که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.
بنابراین من افق ایجاد اشتغال در سال‌های آینده را روشن می‌بینم.