بوی ترسناک!

بامداد دیروز بوی بدی شهر خاش را فراگرفت. دقایقی بعد تعدادی از شهروندان دچار مشکلات تنفسی شده و به بیمارستان مراجعه کردند. با روشن شدن هوا شهر به حالت عادی بازگشت. در این میان گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علت و منشا این بو به‌وجود آمد که مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان در این باره توضیح داده است. غلامرضا اربابی درباره ماجرای بوی بد در شهرستان خاش، اظهارکرد: حوالی 3 بامداد روز سه‌شنبه بوی بدی در بخش‌های مختلفی از شهرستان خاش استشمام شد که در پی آن، 52 نفر از شهروندان این شهر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که تاکنون برابر آخرین آمارها، 35 نفر از آنان ترخیص شده و مابقی که عمدتا دارای سابقه بیماری تنفسی بودند، در بیمارستان بستری هستند. وی با بیان اینکه در پی این ماجرا بلافاصله جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران شهرستان خاش برگزار شد، اظهارکرد: جلسه مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان نیز برگزار شده و درباره این موضوع تصمیم‌گیری و بررسی شد. اربابی با بیان
اینکه از حوالی ساعت
7 صبح این بو از شهرستان
خاش رفع شد و تاکنون چنین بویی استشمام نشده است، درباره منشا این بو گفت: منشا و دلایل احتمالی ایجاد این بو مورد بررسی قرار گرفته و از کارشناسان و دستگاه‌های مختلف درخواست کردیم تا نظر کارشناسی خود در این خصوص را اعلام کنند.


***فعالیت آتشفشان یکی از احتمالات بروز این بو
از سوی دیگر مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان درباره علل مطرح شده درباره این بو، اظهارکرد: کارشناسان موارد مختلفی را مطرح کردند. به‌عنوان مثال، برخی معتقدند فعالیت آتشفشان تفتان ممکن است باعث ایجاد این بو شده باشد. گروهی دیگر فعالیت کارخانه ایزوگام را عامل ایجاد این بو می‌دانستند و برخی دیگر نیز معتقد بودند که منشا این بو می‌تواند از شهرک صنعتی خاش باشد، اما تاکنون تمامی این موارد در حد احتمال و گمانه‌زنی اولیه بوده و هیچ چیز به شکل قطعی اعلام نشده است. اربابی با تاکید بر اینکه علت بروز این پدیده همچنان در دست بررسی است، گفت: با مشارکت محیط‌زیست،کارشناسان زمین‌شناسی، دانشگاه علوم‌پزشکی و دیگر دستگاه‌های مرتبط بررسی منشا این بو آغاز شده و البته به نظر نمی‌رسد که دوباره چنین پدیده‌ای در شهرستان خاش تکرار شود.
**
واکنش کاربران
در شرایطی که به‌دنبال پخش بوی بد در شهر خاش، تعدادی از مردم با علائم مسمومیت در مقابل بیمارستان صف کشیده بودند پای این ماجرا به شبکه‌های اجتماعی نیز باز شده و تعدادی از کاربران به آن واکنش نشان دادند.
یکی از کاربران در این خصوص گفت: «تا جایی که ما یاد داریم تفتان سالهاست فعاله و گاز از آن خارج میشه. کنار دهنه‌اش همه میرن با وجود گاز و بخار مشکلی نداره، حال امروز میگین این بو برای تفتانه!»
کاربر دیگری گفته است: «قضیه بوی بدی که دیشب شهر خاش رو فراگرفت داره کم‌کم ترسناک میشه. میگن به‌خاطر شروع فعالیت آتشفشان تفتان هست.»
دیگری نوشت: «خاش پتروشیمی هم نداره، بندازیم گردن اون!»
شخصی نیز گفته است: «ای خدا، ای فلک، ای طبیعت... در سیستان همه عناصر برای سخت‌تر شدن زندگی مردم با هم همراه میشن؛ طبیعت، سیاست و اقتصاد.»
فرد دیگری گفته: «واقعا خاش چی بوده. یکهو بوی نامطبوع یه شهری رو بگیره که ملت بیمارستانی شوند!»