تاکید مدیرعامل توتال بر اهمیت همکاری در توسعه پارس جنوبی؛

شرکت توتال فرانسه می‌گوید توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی را با سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیارد دلار طی تابستان امسال آغاز می‌کند.
این اولین سرمایه‌گذاری عمده شرکت‌های انرژی غربی در ایران پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بین‌المللی است.
به گزارش رویترز پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال می‌گوید: با توجه به بازار بزرگ ایران، یک میلیارد دلار ارزش خطر کردن را دارد. ما از بعضی خطرهای احتمالی آگاهی کامل داریم.
وی با تاکید بر اینکه توتال در عین حال قصد دارد یک پروژه پتروشیمی را هم در ایران راه‌اندازی کند، می‌افزاید که منابع مالی مورد نیاز برای این پروژه را بانک‌های آسیایی اعلام کرده هر چند به گفته او این طرح هنوز در مراحل پیشرفته قرار ندارد.


شرکت توتال پنج ماه قبل گفته بود نهایی کردن تصمیم این شرکت برای سرمایه‌گذاری در پارس‌جنوبی به تصمیم آمریکا درباره تمدید معافیت تحریم‌های ایران بستگی دارد.
مدیرعامل توتال اشاره کرده بود: حالا معافیت تحریم‌های ایران (توسط آمریکا) تمدید شده که این معافیت هر شش تا هشت ماه یک بار تمدید می‌شود. باید با عدم قطعیت زندگی کنیم.
با توجه به پابرجا بودن تحریم‌های دلاری آمریکا، توتال گفته این پروژه را از منابع مالی خود به یورو تامین خواهد کرد.
سهم توتال از توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس‌جنوبی بیش از ۵۰ درصد است.
هشت ماه قبل شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس، موافقتنامه اصولی به مبلغ چهار میلیارد و 800 میلیون دلار برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را امضا کردند.
صفحه 13 را بخوانید