«ابتکار» ابعاد رشد اقتصادی بدون برداشته شدن تحریم ها را بررسی کرد رشد اقتصادی ۸ درصدی، از رویا تا واقعیت

کیمیا نجفی
تورم بی‌سابقه، خروج سرمایه از کشور، نرخ بیکاری، عوارض‌های تحمیل شده ناشی از کرونا به اقتصاد، رکود بازارهای مالی، ریزش‌های پی‌درپی شاخص بورس و مشخص نبود چگونگی روابط سیاسی_اقتصادی با کشورهای دیگر از جمله بحران‌هایی است که چالش‌های بسیاری را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است. بسیاری از کارشناسان بهبود فضای سیاسی_اقتصادی با کشورهای دیگر و لغو تحریم‌ها را یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای عبور از بحران‌ها می‌دانند، این در حالی است که برخی‌ها معتقدند بدون لغو تحریم‌ها نیز می‌توان فضای اقتصاد کشور را به سمت بهبود سوق داد.
اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با وزیر امور خارجه گفته است: «لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شده است، از ابتدا هم دولت گفته بود برای اقتصاد برنامه دارد و سفره مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد.»
مسعود میرکاظمی در این نشست با بیان اینکه لایحه بودجه 1401 با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شده است؛‌ تاکید کرده است: «ما از لغو تحریم‌ها و استیفای حقوق ملت استقبال می‌کنیم، اما با توجه به سوابق کشورهای غربی دوباره کشور را هشت سال معطل مذاکرات نمی‌کنیم؛ تا سفره مردم بیش از این آسیب نبیند. اگر در کشور تورم کنترل شود و فضای کار برای مردم فراهم گردد، قطعاً گره‌های اقتصادی باز خواهند شد، در بودجه سال آینده رشد اقتصادی 8درصدی با فرض ادامه تحریم‌ها دیده شده است؛ این هدف با توجه به کنترل کرونا و رکود ناشی از عملکرد دولت قبل واقع‌بینانه است.»


رشد اقتصادی ۸ درصد امکان‌پذیر نیست
هوشیار رستمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا رشد اقتصادی ۸ درصد امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر به «ابتکار» گفت: خیر رشد اقتصادی ۸ درصد امکان‌پذیر نیست. صحبت کردن هزینه‌ای ندارد و هر عدد و رقمی که گفته می‌شود عجیب نبوده و بعدا هم به این‌ خاطر هزینه‌ای را نمی‌پردازند کمااینکه از گذشته نیز به همین شکل بوده و کسی برای صحبت‌هایی که محقق نشده جوابی پس نداده است.
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که گفته می‌شود سفره‌های مردم به مذاکرات گره زده نمی‌شود گفت: سفره‌های مردم به مذاکرات گره خورده است، چراکه عمده بودجه کشور از نفت تامین می‌شود و وقتی فروش نفت به دلیل تحریم به مشکل بر می‌خورد چند چالش به وجود می‌آید که بر سفره مردم تاثیر می‌گذارد.
وی همچنین با اشاره به افزایش تورم در اقتصاد ادامه داد: در شرایط تحریم که نفت به فروش نمی‌رسد یکی از راه‌ها این است که باید پول چاپ شود و چاپ پول یعنی تورم که سفره مردم نیز به شدت با تورم گره خورده است.
رستمی همچنین به تامین بودجه از طریق مالیات اشاره کرد و گفت: راه دیگر این است که برای تامین بودجه به راه‌های مالیات روی آورد و فشار بر مالیات‌ستانی را بیشتر کرد که ما همین الان هم با یک سیستم ناکارآمد مالیاتی روبه‌رو هستیم. بنابراین با محدود بودن راه‌های تامین بودجه و شرایط فعلی اقتصاد اینکه رشد اقتصادی ۸ درصدی داشته باشیم قطعا محقق نخواهد شد.
اگر ما رشد اقتصادی می‌خواهیم...
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت‌وگو به وضعیت اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد با امید و دعا سامان نمی‌گیرد. به بیانی‌روشن‌تر هیچ چیزی اقتصاد را بهبود نمی‌بخشد مگر اینکه زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد.
رستمی با ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری برای ایجاد رشد اقتصادی ‌ادامه داد: اگر ما رشد اقتصادی می‌خواهیم باید دولت و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند. در شرایط فعلی و با توجه به نااطمینانی‌ها بخش خصوصی به هیچ عنوان اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کند و از سوی دیگر دولت هم در هزینه‌های جاری خود مانده است پس چگونه می‌تواند با سرمایه‌گذاری برنامه‌های عمرانی خود را اجرا کند؟ هنگامی که کانال‌های مرتبط با رشد بسته است چگونه رشد اقتصادی ایجاد شود؟ این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت‌هایش به راهکارهای داخلی برای بهبود شرایط اقتصاد اشاره کرد و گفت: اینکه گفته شود در داخل کشور راهکارهای وجود دارد، این فقط یک کلیدواژه بوده و گوش اقتصاد به این حرفا بدهکار نیست. هنگامی که بازار و جامعه اثر سیگنال‌های مخابره شده را در اقتصاد نبینند همانند دلار که در چند روز اخیر شروع به افزایش قیمت کرده است دچار نوسان و هیجان خواهند شد. حالا ما هی بگوییم به دنبال این راهکار و آن راهکار هستیم. بدنه اقتصاد و فعالان آن، که مردم هستند شعارها را باور نمی‌کنند و تنها وضعیت‌های ملموس را می‌بینند.
هیچ حد و مرزی برای بحران مشخص نشده است
رستمی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر روند مذاکرات در مسیر مثبت قرار نگیرد چه اندازه اقتصاد دچار بحران خواهد شد؟ گفت: تعریف از بحران متفاوت بوده و هیچ حد و مرزی برای آن مشخص نشده است. من معتقدم اقتصاد کشور همین حالا در بحران قرار دارد اما بدون شک با عدم لغو تحریم‌ها و مثبت نبودن مذاکرات اقتصاد در بحران باقی خواهد ماند و پارامترهای اقتصادی‌مان شرایط بدتری را پیدا خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
سیگنال‌های مثبتی که طرفین در اولین روز مذاکرات وین صادر کردند عزم توافق پیمان مولوی اقتصاددان خوب، اقتصاددان بد «ابتکار» ابعاد رشد اقتصادی بدون برداشته شدن تحریم ها را بررسی کرد رشد اقتصادی ۸ درصدی، از رویا تا واقعیت آیا اومیکرون هم بار دیگر صنعت گردشگری را به زانو درمی‌آورد؟ سردرگمی توریست‌ها هشدار نسبت به وضعیت متزلزل اقتصاد ترکیه رکورد خرید خانه در ترکیه شکسته شد سخنگوی دولت: دیپلماسی ما نتیجه‌گرا و نتیجه‌محور است معاون ابراهیم رئیسی: برخی به اسم کشاورز دست به اغتشاش زدند مقصران حل نشدن مشکل آلودگی هوا د گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه بررسی شد هوای سرد با طعم مازوت تامین بودجه هنگفت مصوبات پیش‌بینی شده؟ انبوه مصوبات در سفرهای استانی با تاکید بر ادامه تعاملات صادر شد بیانیه جدید وزارت خارجه ایران درخصوص پرونده هواپیمای اوکراینی از صدر جدول بیکاری تا تورم مسکن قهرمانی‌های بی‌مدال یک استان محروم نتایج نهایی انتخابات عراق اعلام شد ائتلاف صدر در رتبه اول