آیا اومیکرون هم بار دیگر صنعت گردشگری را به زانو درمی‌آورد؟ سردرگمی توریست‌ها

گروه فرهنگ و هنر – بعد از دو سال تازه صنعت گردشگری در دنیا توانسته بود قدم‌های کوچکی را برای بلند شدن و عبور از بحران کرونا بردارد. مرزهای کشورهای مختلف کم‌کم به روی گردشگران یا کسانی که به دلایل مختلف قصد سفر داشتند را گشوده شده بودند و می‌شد احساس کرد که زندگی می‌خواهد به روال عادی برگردد اما انگار کرونا حالا حالا قصد ندارد از روزگار بشر محو شود. حالا با ویروسی جهش‌یافته‌تر روبه‌رو هستیم، اُمیکرون!
تقریبا دو سال از روزی که یک ویروس کوچک توانست زندگی بشر را دچار بحران‌هایی غیر قابل تصور کند، می‌گذرد. قدرت سرایت این بیماری حتی در سویه‌های اولیه چنان بود که بسیاری از کشورها نه‌تنها مرزهای خود را به روی خارجی‌ها بستند، بلکه قرنطینه‌های سنگین نیز اعمال کردند. چندین ماه اوضاع به همین منوال گذشت. تا اینکه سرانجام مراحل تحقیقات واکسن‌های ویروس کرونا تکمیل شد و واکسیناسیون سراسری آغاز شد. بعد از ماه‌ها با کاهش محسوس آمار مبتلایان و کشته شده‌ها، سرانجام کشورها یک به یک مرزهایشان را به روی گردشگران گشودند. تقریبا دیگر همه مردم جهان در حال سازگاری با شرایط کرونایی و سفر در همین وضعیت بودند که کمی پیش خبر آمد ویروس کرونا در یک بیمار آفریقای جنوبی چندین جهش داشته و احتمالا بسیار خطرناک‌تر از سویه‌های کشف شده تا کنون است.
حالا به نظر می‌رسد که بار دیگر گردشگری قربانی پیشگیری از کرونا شده است. پس از همه‌گیر شدن نگرانی‌ها درباره این سویه جدید فهرستی بلند بالا از کشورها از جمله قطر، آمریکا، بحرین، عربستان، کویت و هلند از همین حالا محدودیت‌های مسافرتی روی کشورهای جنوب آفریقا، که ظاهرا منشا این سویه جدید بوده‌اند، اعمال کرده‌اند.
اندونزی از یکشنبه ۷ آذر محدودیت‌های جدیدی برای ورود به خاک این کشور اعمال کرد و آنگولا به اولین کشور در جنوب آفریقا تبدیل شد که تمام پروازهای خود از کشورهای منطقه چون موزامبیک، نامیبیا و آفریقای جنوبی را لغو می‌کند. مراکش نیز اعلام کرد از دوشنبه، ۸ آذر به مدت دو هفته تمام پروازهای ورودی خود را لغو و متوقف می‌کند.


ظهور و شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا تلاش‌های جهانی برای مبارزه با همه گیری این ویروس را در سایه‌ای از تردید فرو برده است چون این سویه فوق‌العاده مسری است بنابراین کشورها ناچار شدند تدابیری را که امید داشتند در گذشته بماند، دوباره اعمال کنند.
مقامات بهداشت هلند اعلام کردند از بین ۶۱ مسافری که از آفریقای جنوبی با تست مثبت کرونا به خاک این کشور وارد و قرنطینه شده بودند، دستکم ۱۳ نفر به سویه اومیکرون مبتلا بودند. موسسه ملی بهداشت عمومی هلند هشدار داده است تحقیقات در این باره هنوز کامل نشده و ممکن است شواهد ابتلا به سویه جدید در نمونه‌های بیشتری پیدا شود.
در شرایطی که بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه برای مقابله با افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا اعمال محدودیت‌های کرونایی را مجددا از سرگرفته‌اند، رای دهندگان سوئیسی روز یکشنبه در یک همه پرسی از تصویب قانون ارائه گذرنامه کرونایی حمایت کردند. در انگلیس آوید جاوید، وزیر بهداشت، اعلام کرد مقررات کرونایی از سه‌شنبه، ۹ آذر اجرایی می‌شوند. با این حساب زدن ماسک در فروشگاه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی این کشور اجباری است و تمام مسافرانی که به خاک انگلیس وارد می‌شوند باید تست پی سی آر داده و تا زمانی که منفی بودن تست کرونای آنها اثبات نشده در قرنطینه بمانند. به این ترتیب می‌توان گردشگری را قربانی شماره یک سویه اومیکرون ویروس کرونا دانست زیرا به محض ظهور بار دیگر ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مسافرتی را که امید به برداشته شدنشان بود، در جهان تجدید کرد.
با وجود تمام این تدابیر پیشگیرانه سویه جدید کرونا همین حالا نیز از کنترل خارج شده و در تمام کشورها از هلند و انگلیس گرفته تا هنگ کنگ و استرالیا مشاهده شده است. مقامات استرالیایی روز یکشنبه اعلام کردند سویه اومیکرون را برای اولین بار در دو مسافری که از آفریقای جنوبی به سیدنی آمده بودند، مشاهده کردند. ظهور سویه اومیکرون تنها یک ماه پس از آن اتفاق افتاد که استرالیا محدودیت سفرهای خارجی بدون مجوز را برداشت. به همین دلیل مقام‌های استرالیا اجرای برنامه بازگشایی مرزهای این کشور به روی برخی از مسافران خارجی را متوقف کرده‌اند. قرار بود مقام‌های این کشور مجوز ورود برخی از مهاجران و دانشجویان خارجی به استرالیا را از یکم دسامبر (۱۰ آذر) صادر کنند،‌ اما نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد تعویق این برنامه به دلیل شناسایی نوع «اُمیکرون» ویروس کرونا الزامی است.
ژاپن هم روز دوشنبه اعلام کرد به دنبال شناسایی این نوع ویروس کرونا، ورود تمام مسافران خارجی به ژاپن ممنوع می‌شود. نخست‌وزیر ژاپن از زمان پایان این محدودیت خبر نداده است. در صورت کاهش محدودیت‌های سفری از یکم دسامبر،‌ شهروندان واکسینه‌شده ژاپن و کره جنوبی و دارندگان ویزا هم می‌توانستند وارد استرالیا شوند.
در این بین دانمارک مشاهده اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا را در دو مسافری که از پرواز آفریقای جنوبی آمده بودند تایید و آلمان سومین گزارش ابتلای خود را ثبت کرد.
سرعت بستن مرزها و اعمال محدودیت‌های مسافرتی در جهان بسیاری از مسافران را سردرگم کرده‌است. بسیاری از آن به فرودگاه بین‌المللی ژوهانسبورگ هجوم بردند تا به آخرین پرواز به مقاصد موردنظرشان برسند.
همزمان با آن که دانشمندان سخت در تلاشند تا میزان تهدید وارده از سوی این سویه جدید را تعیین کنند و بفهمند که آیا اومیکرون می‌تواند از سد واکسن‌های موجود عبور کند یا نه، یک دکتر در آفریقای جنوبی ادعا کرده است بسیاری از بیمارانی که به ابتلا به سویه اومیکرون مشکوک هستند تنها علائم خفیفی چون خستگی از خود نشان می‌دهند.
در چنین شرایطی کشور ما که تازه پس از مدتی طولانی از جهش پنجم ویروس کرونا بیرون آمده، نیز مرزهای خود را به روی 6 کشور آفریقایی بست تا بتواند به نحوی از ورود این ویروس به کشور جلوگیری کند. اما از آنجایی که این ویروس در کشورهای دیگر هم دیده شده، این امکان وجود دارد که ما هم شاهد شیوع سویه جدید باشیم. در آن صورت تعلیق شدن صنعت گردشگری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اما آیا گردشگری ایران می‌تواند از پس دومین بحران هم برآید؟
سایر اخبار این روزنامه
سیگنال‌های مثبتی که طرفین در اولین روز مذاکرات وین صادر کردند عزم توافق پیمان مولوی اقتصاددان خوب، اقتصاددان بد «ابتکار» ابعاد رشد اقتصادی بدون برداشته شدن تحریم ها را بررسی کرد رشد اقتصادی ۸ درصدی، از رویا تا واقعیت آیا اومیکرون هم بار دیگر صنعت گردشگری را به زانو درمی‌آورد؟ سردرگمی توریست‌ها هشدار نسبت به وضعیت متزلزل اقتصاد ترکیه رکورد خرید خانه در ترکیه شکسته شد سخنگوی دولت: دیپلماسی ما نتیجه‌گرا و نتیجه‌محور است معاون ابراهیم رئیسی: برخی به اسم کشاورز دست به اغتشاش زدند مقصران حل نشدن مشکل آلودگی هوا د گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه بررسی شد هوای سرد با طعم مازوت تامین بودجه هنگفت مصوبات پیش‌بینی شده؟ انبوه مصوبات در سفرهای استانی با تاکید بر ادامه تعاملات صادر شد بیانیه جدید وزارت خارجه ایران درخصوص پرونده هواپیمای اوکراینی از صدر جدول بیکاری تا تورم مسکن قهرمانی‌های بی‌مدال یک استان محروم نتایج نهایی انتخابات عراق اعلام شد ائتلاف صدر در رتبه اول