رفیق و رقیب او را ستودند

آفتاب یزد - گروه شبکه: مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان به میزبانی فرانسه در حال برگزاری است. تیم ملی هندبال زنان ایران یکشنبه شب در دومین دیدار خود از این رقابت‌ها به مصاف نروژ، قهرمان دو دوره المپیک، قهرمان سه دوره جهان و قهرمان هشت دوره اروپا رفت و با نتیجه ۹ بر ۴۱ بازی را واگذار کرد. اما فارغ از نتیجه بازی، این دیدار با درخشش یک اسم همراه بود؛ فاطمه خلیلی. کسی که تا پیش از این بازی، کسی او را نمی‌شناخت اما با عملکرد درخشانش نه تنها بر زبان‌ها افتاده است بلکه حالا دیگر سخت می‌شود او را فراموش کرد. فاطمه خلیلی دروازه بان تیم ملی هندبال زنان ایران است. او و تیم ملی زنان ایران برای اولین بار موفق به حضور در رقابت‌های جهانی شده‌اند و در بین رشته‌های تیمی از این حیث تاریخ‌سازی کرده اند. حضور آن‌ها در رقابت‌های جهانی هندبال با حجاب، پیش از این مورد توجه رسانه‌های معتبر دنیا از جمله «آس» اسپانیا قرار گرفته بود، ولی این تمام ماجرا نیست، چون از زمانی که ایران برابر غول‌های این رشته قرار گرفته همه چیز تغییر کرده و حالا فقط حجاب دختران ایرانی نیست که مورد توجه قرار گرفته است. درخشش فاطمه خلیلی دروازه بان تیم ملی هندبال زنان ایران آن قدر به چشم آمده که او حتی با وجود شکست سنگین تیم ملی ایران برابر نروژ، به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد! افتخاری بی‌نظیر برای دختر هندبال ایران که نمونه‌اش پیش از این وجود نداشته است. در شبی که تیم ملی هندبال زنان ایران برابر تیم پرقدرت نروژ با نتیجه ۴۱ بر ۹ شکست خورد،
فاطمه خلیلی با درخششی مثال زدنی ۱۸ سیو تماشایی داشت و در نهایت در میان تشویق حضار و البته بازیکنان تیم نروژ جایزه‌اش را دریافت کرد. او که احساساتی شده بود در آغوش هم تیمی‌هایش قرار گرفت. این اولین درخشش فاطمه خیلی نبود، چون او پیش از این در بازی با رومانی، اولین دیدار ایران در این رقابت‌ها هم با وجود شکست سنگین ایران درخشیده بود و چهره اول تیم ملی هندبال زنان ایران بود.
فاطمه خلیلی بعد از این اتفاق گفت: «حضور در مسابقات جام جهانی در تمام طول عمرم رویای من بوده است. دریافت جایزه بهترین بازیکن زمین پس از پایان مسابقه اتفاق بسیار بزرگی است، بنابراین من نمی‌توانم توضیح دهم که تا چه حد خوشحال هستم.» گفتنی است تیم ملی هندبال در شرایطی پا به این رقابت‌ها گذاشته که با کسب عنوان چهارمی در رقابت‌های آسیایی، برای اولین بار جواز حضور در رقابت‌های جهانی را به دست
آورده است.


> گزارش فدراسیون جهانی هندبال
اما فدراسیون جهانی هندبال بعد از این بازی در خصوص عملکرد هر دو تیم گزارشی را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، IHF در این خصوص نوشت: «تیم ملی هندبال زنان ایران که برای اولین بار به مسابقات جهانی راه پیدا کرده در چهار دقیقه ابتدایی بازی مقابل نروژ، واقعاً رویایی بازی کرد. ملی‌پوشان ایران مقابل یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ که چندین بار موفق به مقام قهرمانی شده است، پیش افتادند که این فقط یک رویا برای آن‌ها بود. در ادامه این رقابت یک بازی عالی دیگر از فاطمه خلیلی بهفر دروازه‌بان تیم ملی ارائه و او در پایان بازی نیز بهترین بازیکن این دیدار شد. خلیلی در نیمه اول بازی هفت سیو داشت و توانست تاثیر خوبی در روند تیم ملی ایران داشته باشد. او در بازی نخست ایران مقابل رومانی نیزیک بازی فوق العاده به نمایش گذاشت و ۱۸ شوت حریف را متوقف کرد. نروژ در پایان بازی مقابل جمهوری اسلامی ایران با نتیجه ۴۱ بر ۹ پیروز شد که یکی از بزرگترین بردهای تاریخ خود را ثبت کرد و با غلبه بر حریفان خود در دو دیدار نخستش به دور اصلی مسابقات راه یافت. تیم ملی نروژ در طول بازی از هر نظر به مراتب بهتر بود اما نتیجه ۲ بر ۱ دقایق نخست نیمه اول برای تیم ایران مایه افتخار بود. نروژ با این نتیجه از خواب بیدار شد و نیمه اول را با نتیجه ۲۲ بر ۳ به پایان رساند. این نحوه بازی یعنی دفاع قوی و حرکات سریع از سوی نروژ همان چیزی است که این تیم در هر بازی از آن استفاده می‌کند. در نیمه دوم هم هیچ مانعی برای نروژ وجود نداشت. ایران تنها در دقیقه ۵۳ گل‌های خود را نسبت به نیمه اول
دو برابر کرد و سه بازیکن این تیم توانستند حداقل دو گل
را برای تیمشان به ثمر برسانند. اختلاف گل ایران و نروژ در پایان به ۳۲ رسید که این بزرگترین پیروزی نروژ در مسابقات جهانی زنان و حتی بزرگترین پیروزی آن‌ها در مسابقات اسپانیا ۲۰۲۱ بود. با وجود شکست ۴۱ بر ۹ ایران اما منحنی یادگیری این تیم سریع و بسیار ارزشمند بوده است. آن‌ها در این بازی ۹ گل زدند، در دقایق پایانی بازی را رهبری و حتی در شروع، بازی را خوب شروع کرده و جلو بودند. برد ساده تیم ملی نروژ قهرمان فعلی اروپا سبب شده که با دو برد جایگاه خود را در دور اصلی تثبیت کند. نروژ در دیدار بعدی باید به مصاف رومانی برود. از سوی دیگر، این اولین تورنمنت جهانی برای تیم ملی ایران است و آن‌ها در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی بازی خود باید به مصاف رقیب آسیایی خود یعنی قزاقستان بروند.»
> فاطمه شجاعانه بازی کرد
حالا همه جا صحبت از فاطمه خلیلی است. میترا نوری عضو کنفدراسیون هندبال آسیا از فاطمه خلیلی به عنوان بازیکنی
با استعداد و توانا در ارائه تکنیک‌ها نام می‌برد و می‌گوید: «فاطمه عکس العمل‌های خوبی دارد و از همه مهم‌تر آنقدر شجاعانه عمل کرد که تحسین فدراسیون جهانی را برانگیخت.» نوری در ادامه می‌گوید: «او و بازیکنانی، چون مینا وطن پرست که در بازی نخست شش گل زده بود، نمادی از استعدادهای بانوان ایرانی در ورزش حرفه‌ای هستند و چه خوب که این بچه‌های شایسته را ابتدا در تورنمنت‌ها و مسابقات قاره‌ای آب دیده سازیم و سپس آن‌ها را روانه میدان‌های بزرگ نماییم.» فدراسیون هندبال نروژ هم نوشت: «فاطمه امروز ما همه پیروز شدیم».
> واکنش کاربران
اما در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از این اتفاق خوشحال شدند.
یکی از کاربران در این باره نوشت: «خیلی باید خود ساخته باشی که حتی در حالی که شکست سختی خوردی ولی باز با تمرکز کامل سعی کنی بهترین کارت رو انجام بدی».
کاربر دیگری گفته است: «باشد که شوق و شادی شما تکثیر شود و همه جا را بگیرد».
دیگری نوشت: «این تیم بعد از اینکه تاریخ‌سازی کرد و برای اولین بار در تاریخ هندبال زنان به جام جهانی رسید، هیچ بودجه‌ای بهش اختصاص نگرفت. حتی به اندازه برگزاری یک بازی تدارکاتی براش هزینه نشد».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «مردمی را شاد و مفتخر کردی. فرقی نمیکند از کدام شهر و کدام جنسیت باشی مهم این است که با اراده و پشتکار در مسیر درست رفته ای».
کاربران دیگر نوشته اند: «من هندبال بازی نکردم پیگیرش هم نبودم ولی ببین چی شده که ۴۱ گل خورده و باز بهترین بازیکن شده. دم این دختر و تیم هندبال گرم»، «به احترام این بانوان عزیز وطن کلاهمونو برمیداریم و براشون ادای احترام میکنیم و آرزوی بهترینها رو براشون داریم»، «با این اتفاق همه گریه کردند اما من میگم بغض تبعیض‌ها ترکید»، «با این همه محدودیت...با این همه تبعیض...با این همه محرومیت... شماها شاهکارید. قویا معتقدم طلوع نور امید بر این کهن سرا اینبار از قلب و نگاه شما شیرزنان وطنم خواهد بود.
نوری در دل تاریکی مصداق شماست»، «چقدر زیباست وقتی اخلاق چیزی فراتر از یک مسابقه ورزشی باشه»، «علیرغم خوردن این همه گل بهترین بازیکن میشه چرا؟ چون تمام وجودش رو گذاشته اونوقت یک عده فوتبالیست که میلیاردها پول میگیرن از ترس نباختن تو زمین همو نگاه میکنن نتیجه‌اش میشه چند تا صفر بی‌خاصیت واقعا چرا الکی به فوتبالیستهامون اینقدر بها میدیم»، «این همه محرومیت بانوان ایرانی در ورزش حقیقتا منصفانه نیست. استعدادهای خالصی که فرصت عرض اندام ندارند».