تشخیص درست رئیس جمهور

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء:سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوردر سومین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از لزوم قطع دست‌های ناسالم صحبت کرد. وی بر این نکته تاکید کرد که دولت مصمم است که به روابط ناسالم پایان دهد. همچنین وی اشاره کرد:« تهمیداتی در دولت اندیشه شده است تا دست دلالان را قطع کنیم. در دولت بنا بر این است که در نظام توزیع و نظام تخصیص اعتبارات، دست سوداگری قطع شود.» تقریبا برای همگان مشخص است که دست‌های واسطه در اقتصاد کشور ما نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. این دست‌ها با از بین بردن سود تولید‌کننده و مصرف‌کننده بیشترین سود را به دست می‌آورند.. حذف دست‌های ناسالم می‌تواند تاثیرات اقتصادی و اجتماعی عمده‌ای را برای جامعه ایران داشته باشد. یعنی علاوه بر اینکه معیشت مردم به این وسیله در معرض خطر کمتری قرار می‌گیرد حذف دست‌های ناسالم می‌تواند در ذهن جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.
>حذف منبع ایجاد عفونت
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در این باره به آفتاب یزد گفت:
« این که دست‌های ناسالم در اقتصاد قطع شود مثل این می‌ماند که بخشی از بدن دچار عفونت شده باشد و بعد قرار بر حذف آن شود. تردیدی وجود ندارد در اینکه دست‌های آلوده‌ای که اقتصاد را آلوده می‌کنند باید حذف شوند. اما نکته کلیدی این است که این دست‌ها چگونه پدید می‌آیند؟ یا به عبارتی این عفونت‌ها چگونه ایجاد می‌شوند؟ حذف منبع ایجاد عفونت بهتر از حذف خود عفونت است.چرا که اگر تنها عفونت حذف شود و سبب و علت آن حذف نشود مجددا در یک نقطه دیگر این عفونت خود را نشان می‌دهد.نکته این است که علل مسائل اقتصادی را باید حذف کرد نه اینکه هربار بعد از هر مشکلی به آن بپردازیم. به عنوان مثال از سال گذشته تا به حال همه در تلاش هستند که قیمت مرغ را کنترل کنند ولی عملا قیمت مرغ کنترل نمی‌شود یا همه در تلاش هستند قیمت دلار کنترل شود اما چرا قیمت دلار سیر صعودی دارد؟ لذا باید به اسباب و علت پرداخت و اگر به ریشه پرداخته شود این دست‌ها هم قطع خواهد شد و عفونت‌ها هم از بین خواهد رفت. »


>بخشی از مشکلات اقتصاد ایران
وی ادامه داد:«بالاخره کارهای بزرگ نیاز به تصمیمات سخت و دردناک دارد. نمی‌شود که یک گرفتاری بزرگ وجود داشته باشد و این گرفتاری بدون هزینه حل شود.هرچقدر مسئله بزرگتر باشد هزینه حل آن مسئله هم بیشتر خواهد شد. بزرگترین مشکل اقتصاد ایران همان واژه ناطرازی است. ناطرازی در بودجه، انرژی، آب و.... مفهوم این ناطرازی‌ها این است که مثلا مصرف گاز در کشور بیشتر از تولید آن باشد طبیعی است که بالاجبار باید خاموشی در نظر گرفته شود. در برخی از شرایط صنعت و بخش‌های تولید خاموش می‌شود برای اینکه مردم در بخش‌های مسکونی آسیب نبینند. چرا در تابستان وقتی با کمبود برق مواجه شدیم صنعت را خاموش کردیم؟وقتی صنعت خاموش شود بیکاری به تبع آن زیاد می‌شود.این موضوع در سایر موارد هم هست. وقتی منابع بودجه دولت به هر دلیلی دچار مشکل است بالاجبار مصارف را باید محدود کند. نکته مهم‌تر این است که باید حواسمان باشد بخشی از مسائل و مشکلات ما در داخل است و مربوط به یک الی دو دهه گذشته نیست. اصلی‌ترین مشکل اقتصادی ایران پایین بودن بهره وری است و وقتی بهره وری در بخش‌های مختلف پایین باشد قطعا اقتصاد کشور با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. این مسائل نیاز به این دارد که ما از خودمان بپرسیم چرا بهره وری در اقتصاد ایران پایین است؟ آیا ناشی از کارگران و کارمندان است یا ناشی از مدیران و تصمیم گیرندگان؟ از سوی دیگر طبیعی است که وقتی با دنیای خارج دچار مشکل هستیم اقتصاد با مسائل متعددی مواجه می‌شود.منظور ما از خارج فقط غرب نیست؛ همین کشورهای همسایه هم مدنظر ما است.وقتی ما به هر دلیلی نتوانستیم یک روابط اقتصادی با ثباتی ایجاد کنیم عوارض آن در ناترازی‌ها دیده می‌شود. زمانی که ایراد کار مشخص شد در آن زمان به تصمیمات سخت
نیازمند است.»
>معادله دو سر برد است
جعفر بای جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی نیز در این خصوص گفت:«دست‌های واسطه ناسالم مع الاسف از چند جهت باعث آسیب به جامعه می‌شوند. واسطه‌ها در کشور ما متاسفانه چندین لایه هستند و چندین لایه مسیر واسطه را طی می‌کند تا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. دست‌های ناسالم به نوعی برای جامعه انگل محسوب می‌شوند و هرقدر مسیر کالا کوتاه‌تر شود و به دست مردم برسد ارزان‌تر و سالم‌تر کالا‌ها پخش می‌شوند. حذف دست‌های نامرئی برای جامعه ما معادله دو سر برد است زیرا هم تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده در این شرایط سود می‌برند. دست‌های آلوده در جامعه ما هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند و نیازی نیست که وجود داشته باشند.حذف واسطه در حوزه‌های مختلف برای جامعه و ذهنیت آن فواید بسیاری دارد. دست‌های ناسالم واسطه‌ها در طول تاریخ ایران نقش منفی‌ای را بازی کردند.یعنی خاطره تلخی از خود در جامعه ما به جای گذاشته اند. این امر منجر به این شده است که امروز این حرف رئیس جمهور با استقبال گسترده مواجه شود.اتفاقا رئیس جمهور درست تشخیص داده است زیرا یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی جامعه ما حضور این انگل‌هایی است که جز گران کردن کالا و در خطر قرار دادن معیشت مردم نقش دیگری را به عهده ندارند. واسطه‌ها در بخش‌های مختلف جامعه ما به انواع مختلف نقش دارند.حتی در جامعه ما برخی از واسطه‌ها نقش پنهانی گرفته‌اند و به شبکه‌های مافیایی تبدیل شده اند.بخش اعظم بیماری‌های جامعه ما به دلیل حضور دست‌های
آلوده است. »
>ارتباط مستقیم با سفره و معیشت مردم
وی ادامه داد:« این گروه به شدت در جامعه ما منفور هستند زیرا به صورت مستقیم با سفره و معیشت مردم در ارتباط هستند. برای این گروه بسیار سخت است که از منافع کلان خود دست بکشند لذا مبارزه با آن‌ها قدرت زیاد و عزم جدی می‌خواهد.اقتصاد بر تمام ابعاد زندگی اجتماعی تاثیر‌گذار است. باید در این حوزه یک ساختار درست اقتصادی طراحی شود زیرا نقش فرهنگ و جامعه در فعالیت‌های اقتصادی بسیار پررنگ است.اگر در این زمینه موفق شویم و دست‌های ناسالم را حذف کنیم تا حدودی بیماری اقتصاد جامعه درمان خواهد شد.ساختار‌های جدید باید به گونه‌ای طراحی شوند که راهی برای نفوذ دست‌های آلوده به آن‌ها وجود نداشته باشد.من این اقدام دولت را به فال نیک می‌گیرم زیرا اثرات بسیار درخشان می‌تواند در جامعه داشته باشد. جامعه الان دچار یک یاس و ناامیدی شده و به مرحله‌ای رسیده است که دیگر منتظر اصلاحات نیست و این کار می‌تواند سرمایه اعتماد و امید را به جامعه بازگرداند. با این کار مردم متوجه می‌شوند یک اراده قدرتمند و قوی مدیریت اقتصاد کشور را به دست می‌گیرد.از این مسیر فعالیت‌ها و تلاش‌ها به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود. این کار حتی می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شود. اصلاح و درمان می‌تواند یک اثر همه جانبه‌ای در جامعه داشته باشد و از این مسیر سلامت به جامعه باز می‌گردد. »