سلطان‌ها برمی گردند؟

اقتصاد ایران بیمار و نیازمند جراحی عمیق است.کمتر کسی است که این موضوع بدیهی را رد و نهی کند.حتی آنانی هم که قبل از حضور در دولت وعده‌های عجیب و غریب می‌دادند و مثلا مدعی بودند طی یک بازه زمانی مشخص می‌شود بورس را سر وسامان داد و یا قیمت دلار را زیر 20 هزار تومان آورد و یا انقلابی در حوزه مسکن ایجاد کرد به نیکی امروز فهمیده‌اند که از این خبرها نیست.
اتفاقا دیروز که در حال تورق و مرور اخبار بودم اظهار نظری از یک مقام دولتی توجهم را جلب کرد؛او کسی بود که در اثنای شروع به کار دولت سیزدهم خیلی خوش آب و رنگ نطق می‌کرد اما در آخرین اظهاراتی که مطرح نموده
از لزوم اصلاحات و تحولات ساختاری در اقتصاد کشور سخن گفته و تاکید کرده تا این مهم رخ ندهد اتفاق مثبت و خاصی نخواهد افتاد. به عبارت ساده منظور وی این بوده اگر طبق عادت و به سبک تمام دولت‌های قبلی یکسری اقدامات مُسکنی انجام شود و مدت محدودی فنر‌ها فشرده گردد
در نهایت شرایط به صورت عجیبی بدتر


می‌شود.
البته فقط در اقتصاد نیست که بالاخره مسئولان به واقعیت ماجرا پی می‌برند.در تمام حوزه‌ها دیر یا زود به نوعی همه آقایان در یک ریل حرکت خواهند کردند.
برخی دولتمردان از همان ابتدا
در ریل هستند و عده‌ای بعد از یک مدتی مقاومت در مسیر قرار می‌گیرند.
مثال دیگر حوزه سیاست خارجی است.در دولت‌های نهم و دهم شعارهای تند محور اصلی سیاست خارجی بود اما دیدیم که در نهایت چه شد.یک هزینه‌ای برای کشور ایجاد کردند اما در نهایت از آن سوی بام افتادند و تمام.
اکنون این مقدمه را عرض کردم تا بگویم این دولت اگر می‌خواهد موفق باشد و نام نیکی از خود بر جای بگذارد باید در مسیری که قبلی‌ها رفتند و شکست خوردند نرود.به طور مشخص و خاص کشور نیازمند واقع گرایی واصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد است.
اینکه با چند خبر بازار ارز بر هم می‌خورد و قیمت پراید نزدیک به 200 میلیون تومان می‌شود نباید این موضوع را گردن چند دلال انداخت.در دولت‌های قبلی از این دلال‌ها زیاد گفته شد و تحت عنوان «سلطانِ فلان» محاکمه نیز شدند اما آیا بازار آرام گرفت؟خیر.
این آدرس غلط دادن است تا بازاری
بر هم می‌خورد تاکید نماییم فلانی وفلانی در حال برهم زدن شرایط هستند.اینگونه نیست.اقتصاد مریض است و با هر تلاطمی از زخم‌های کهنه چرک و خون بیرون می‌زند و ما تصور می‌کنیم چند دلال ساده به صورت سازماندهی شده توانستند قیمت دلار و پراید را بالا ببرند.
البته قبلا هم بسیار در این مورد گفته شده ولی گوش شنوایی نبود و یا نمی‌خواستند بشنوند زیرا همواره بهترین راه حل،ساده‌ترین آن است.